Skip to main content

Einheimische Helminthosen

Indigenous helminthiasis

Zusammenfassung

Weltweit sind schätzungsweise 1,5–2 Milliarden Menschen von Helminthen befallen. Bei uns, wie auch in anderen Industrieländern, ist jedoch die Bedeutung der Wurmerkrankungen durch die Abwassersysteme und Lebensmittelkontrollen seit etwa einem halben Jahrhundert deutlich gesunken. In unserer Bevölkerung sind die Echinokokkose, die Enterobiasis und die Toxokariasis die einzigen epidemiologisch bedeutsamen Helminthosen. Intestinaler Wurmbefall wird durch Einachweis im Stuhl bzw. bei Oxyuren im Klebestreifen festgestellt, Bandwurmbefall durch abgehende Glieder. Gewebshelminthosen wie Toxocariasis oder Trichinose – meist verbunden mit hoher Bluteosinophilie – können dagegen nur serologisch oder auch bioptisch gesichert werden. Die gefährlichste Helminthose in Mitteleuropa ist der Fuchsbandwurm. Die Behandlungsmöglichkeiten sind immer noch sehr unbefriedigend. Jedoch ist die 5-Jahres-Überlebenszeit durch Kombination von medikamentösen und chirurgischen Maßnahmen deutlich verbessert worden.

Abstract

Worldwide an estimated 1.5–2 billion people are infested with helminths. Over the last decades, in industrialized countries prevalence rates of human helminthic infections were decreased by means of wastewater and food control. In this article, we review the geographic distributions as well as the impact on the public health system of the most prevalent helminthiases. Special emphasis is given to Echinococcus, Enterobiasis, and Toxocariasis. Intestinal larvae or eggs of helminths can be detected in faeces. Pinworms are collected with a strip of cellophane tape with the sticky side towards the anus. Tissue helminthosis, like Toxocariasis or Trichinosis are associated with eosinophilia and can be diagnosed with sensitive immunological methods or by biopsy. Infection with Echinococcus multilocularis is the most serious parasitic disease in central Europe. Although current therapeutic options are limited, 5 year survival rates were markedly improved by the combination of medical and surgical treatment.

This is a preview of subscription content, access via your institution.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. Ammann RW, Eckert J (1996) Cestodes. Echinococcus. Gastroenterol Clin North Am 25: 655–689

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Hiepe T, Buchwalder R, Nickel S (1985) Lehrbuch der Parasitologie. Fischer, Jena

  3. Wigand R, Mattes O (1958) Helminthen und Helminthiasis des Menschen. VEB Gustav Fischer, Jena

  4. Worbes H (1992) The occurrence of Echinococcus granulosis and E. multilocularis in Thuringia. Angew Parasitol 33: 193–204

    PubMed  Google Scholar 

  5. Eckert J, Deplazes P (2004) Biological, epidemiological, and clinical aspects of echinococcosis, a zoonosis of increasing concern. Clin Microbiol Rev 17: 107–135

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Eckert J (1996) The „dangerous fox tapeworm“ (Echinococcus multilocularis) and alveolar echinococcosis of humans in central Europe. Berl Munch Tierarztl Wochenschr 109: 202–210

    PubMed  Google Scholar 

  7. Hofer S, Gloor S, Muller U et al. (2000) High prevalence of Echinococcus multilocularis in urban red foxes (Vulpes vulpes) and voles (Arvicola terrestris) in the city of Zurich, Switzerland. Parasitology 120: 135–142

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Eckert J, Friedhoff KT, Zahner H, Deplazes P (2005) Lehrbuch der Parasitologie für die Tiermedizin. Enke, Stuttgart

  9. Schantz PM (2005) Progress in diagnosis, treatment and elimination of echinococcosis and cysticercosis. Parasitol Int

  10. Kern P (2003) Echinococcus granulosus infection: clinical presentation, medical treatment and outcome. Langenbecks Arch Surg 388: 413–420

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. World Health Organization, Department of Communicable Disease, Surveillance and Response (2001) PAIR: Puncture, Aspiration, Injection, Re-Aspiration. http://whqlibdoc.who.int/hq/2001/WHO_CDS_CSR_APH_2001.6.pdf

  12. Bresson-Hadni S, Delabrousse E, Blagosklonov O et al. (2006) Imaging aspects and non-surgical interventional treatment in human alveolar echinococcosis. Parasitol Int 55S: S267–S272

    Article  Google Scholar 

  13. Gottstein B, Jacquier P, Bresson-Hadni S, Eckert J (1993) Improved primary immunodiagnosis of alveolar echinococcosis in humans by an enzyme-linked immunosorbent assay using the Em2plus antigen. J Clin Microbiol 31: 373–376

    PubMed  Google Scholar 

  14. Kern P, Frosch P, Helbig M et al. (1995) Diagnosis of Echinococcus multilocularis infection by reverse-transcription polymerase chain reaction. Gastroenterology 109: 596–600

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Bresson-Hadni S, Koch S, Miguet JP et al. (2003) Indications and results of liver transplantation for Echinococcus alveolar infection: an overview. Langenbecks Arch Surg 388: 231–238

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Bresson-Hadni S, Vuitton DA, Bartholomot B et al. (2000) A twenty-year history of alveolar echinococcosis: analysis of a series of 117 patients from eastern France. Eur J Gastroenterol Hepatol 12: 327–336

    PubMed  Google Scholar 

  17. Goldmann DA, Wilson CM (1997) Pinworm infestations. In: Hoekelman RA (ed) Primary pediatric care. Mosby, St. Luis, p 1519

  18. Gauert B (1998) Comparative study of the incidence and dissemination of intestinal parasites in child day care centers of the district capital Schwerin. Gesundheitswesen 60: 301–306

    PubMed  Google Scholar 

  19. Schubert S (1991) Familienbehandlung mit Albendazol (Zentel) bei chronisch-rezidivierendem Enterobius vermicularis-Befall des Erwachsenen. Mitt Österr GesTropenmed Parasitol 13: 191–198

    Google Scholar 

  20. Hejny-Brandl M (1995) Zur Kontamination öffentlicher Grünflächen und Kinderspielplätze in Wien mit Dauerstadien humanpathogener Endoparasiten vom Hund. Dissertation, Wien

  21. Despommier D (2003) Toxocariasis: clinical aspects, epidemiology, medical ecology, and molecular aspects. Clin Microbiol Rev 16: 265–272

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Lampariello DA, Primo SA (1999) Ocular toxocariasis: a rare presentation of a posterior pole granuloma with an associated choroidal neovascular membrane. J Am Optom Assoc 70: 245–252

    PubMed  Google Scholar 

  23. Garcia HH, Del Brutto OH (2000) Taenia solium cysticercosis. Infect Dis Clin North Am 14: 97–119, ix

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Lang W, Löscher T (1999) Tropenmedizin in Klinik und Praxis, 3. Aufl. Georg Thieme, Stuttgart

  25. Ancelle T, Dupouy-Camet J, Desenclos JC et al. (1998) A multifocal outbreak of trichinellosis linked to horse meat imported from North America to France in 1993. Am J Trop Med Hyg 59: 615–619

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Keine Angaben

Author information

Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to S. Schubert.

Rights and permissions

Reprints and Permissions

About this article

Cite this article

Schiefke, I., Schmäschke, R., Ott, R. et al. Einheimische Helminthosen. Internist 47, 793–800 (2006). https://doi.org/10.1007/s00108-006-1660-5

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00108-006-1660-5

Schlüsselwörter

  • Humanmedizinische Helminthosen
  • Industrieländer
  • Echinokokkose
  • Enterobiasis
  • Toxocariasis

Keywords

  • Human helminthiasis
  • Industrialized countries
  • Echinococcosis
  • Enterobiasis
  • Toxocariasis