Zusammenfassung
Wir berichten über eine 20-jährige Patientin, die sich mit wässrigen Durchfällen bei uns vorstellte. Im Rahmen der Diagnostik (ÖGD, Labor, Klinik) wurde zunächst eine glutensensitive Enteropathie postuliert. Die Diarrhö war unter einer entsprechenden Diät primär rückläufig. Nach wenigen Wochen stellte sich die Patientin erneut wegen identischer Symptome vor. Es wurde wieder eine Histologie genommen. Das Ergebnis war im Vergleich zur Voruntersuchung unterschiedlich: Es zeigte sich eine protrahierte infektiöse Duodenitis mit sekundärer Zottenatrophie. Diese Differenzialdiagnose ist ein lebensbedrohliches Krankheitsbild, das antibiotisch behandelt werden muss. Die Patienten müssen, solange sich die Zotten nicht regeneriert haben, parenteral ernährt werden. Zusätzlich kann die Gabe von Octreotid zur Senkung der Stuhlfrequenz notwendig sein.
Abstract
We report on a 20-year old woman who suffered from watery diarrhea. The results of the histology and the serology as well as clinical symptoms lead us to the diagnosis of sprue. Under specific gluten-free diet the diarrhea frequency was reduced. After a few weeks the patient returned to hospital again because of watery diarrhea. Histological examination of duodenal biopsy specimen showed a protracted infectious duodenitis and a secondary villous flattening of the small bowel. This diagnosis was a life-threatening illness that needed antibiotic treatment. These patients receive parenteral nutrition as long as the villous have not been recovered from the flattening. Additionally octreotid can be given to reduce the frequency of the diarrhea.
Literatur
Abdulkarim AS, Burgart LJ, See J, Murray JA (2002) Etiology of nonresponsive celiac disease: results of a systematic approach. Am J Gastroenterol 97: 2016–2021
Goldstein NS (2004) Non-gluten sensitivity-related small bowel villous flattening with increased intraepithelial lymphocytes: not all that flattens is celiac sprue. Am J Clin Pathol 121: 546–550
Hori K, Fukuda Y, Tomita T et al. (2003) Intestinal goblet cell autoantibody associated enteropathy. J Clin Pathol 56: 629–630
Mandal A, Mayberry J (2001) Elemental diet in the treatment of refractory coeliac disease. Eur J Gastroenterol Hepatol 13: 79–80
Nelsen DA (2002) Gluten-sensitive enteropathy (celiac disease): more commonthan you think. Am Fam Physician 66: 2259–2266
Ribes-Koninckx C, Aliaga ED (2003) Neue klinische Aspekte der Zöliakie. Elias J 1: 3–6
Ruan EA, Komorowski RA, Hogan WJ, Soergel KH (1996) Nongranulomatous chronic idiopathic enterocolitis: clinicopathologic profile and response to cortocosteroids. Gastroenterology 111: 629–637
Shah VH, Rotterdam H, Kotler DP, Fasano A, Green PH (2000) All that scallops is not celiac disease. Gastrointest Endosc 51: 717–720
Verkarre V, Asnafi V, Lecomte T et al. (2003) Refractory coeliac sprue is a diffuse gastrointestinal disease. Gut 52: 205–211
Westergard H (2004) Tropical sprue. Curr Treat Options Gastroenterol 7: 7–11
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Wischmann, M., Buchwald, A.B. Unklare persistierende Diarrhö bei einer 20-jährigen Patientin. Internist 47, 287–292 (2006). https://doi.org/10.1007/s00108-005-1546-y
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00108-005-1546-y