Zusammenfassung
Wir stellen eine 82-jährige Patientin mit einem typischen, offenbar seit Jahrzehnten bestehenden akromegalen Phänotyp vor. Zeichen der Organvergrößerung waren nicht zu erheben. Im MRT stellte sich ein Makroadenom der Hypophyse dar. Der orale Glukosetoleranztest zeigte die typische fehlende Suppression des Wachstumshormons (GH). Die GH-Suppression gelang dagegen mit einem langwirksamen Somatostatinanalogon. Eine weitere signifikante klinische und laborchemische Affektion der Hypophyse war nicht festzustellen. Eine GH-suppressive Therapie mit einem langwirksamen Dopaminagonisten (Cabergolin) wurde eingeleitet. Ein Jahr nach Therapiebeginn verstarb die Patientin an einem kardiovaskulären Ereignis.
Abstract
We present a 82 year old female patient with typical acral enlargement. There were no signs of visceromegaly. Magnetic resonance imaging of the pituitary region showed a macroadenoma. Oral glucose tolerance test revealed missing suppression of the Human Growth Hormone (HGH), which could be achieved with a long acting somatostatin analog. A HGH suppressive therapy with a long acting dopamine agonist (Cabergolin) was induced. The patient died one year later following cardiovascular complications.
Literatur
Biermasz NR, van Dulken H, Roelfsema F (2000) Long-term follow-up results of postoperative radiotherapy in 36 patients with acromegaly. J Clin Endocrinol Metab 85: 2476–2482
Coloa A, Ferone D, Marzullo P et al. (2001) Long-term effects of depot long-acting somatostatin analog octreotid on hormone levels and tumor mass in acromegaly. J Clin Endocrinol Metab 86: 2779–2786
Coloa A, Lombardi G, Annunziato L (2000) Cabergoline. Expert Opin Pharmacother 1: 555–574
Cozzi R, Barausse M, Asnaghi D, Dallabonzana D, Lodrini S, Attanasio R (2001) Failure of radiotherapy in acromegaly. Eur J Endocrinol 145: 717–726
Cozzi R, Barausse M, Sberna M, Lodrini A, Franzinin A, Lasio G, Attanasio R (2000) Lanreotide 60 mg, a longer acting somatostatin analog: tumor shrinkage and hormonal normalization in acromegaly. Pituitary 3: 231–238
Herman-Bonert VS, Zib K, Scarlett JA, Melmed S (2000) Growth hormone receptor antagonist therapy in acromegalic patients resistant to somatostatin analogs. J Clin Endocrinol Metab 85: 2958–2961
Jenkins PJ, Fairclough PD, Richards T et al. (1997) Acromegaly, colonic polyps and carcinoma. Clin Endocrinol (Oxf) 47: 17–22
Marzullo P, Ferone D, Di Somma C, Pivonello R, Filippella M, Lombardi G, Coloa A (1999) Efficacy of combined treatment with lanreotide and cabergoline in selected therapy-resistant acromegalic patients. Pituitary 1: 1115–1120
Minniti G, Jaffrain-Rea ML, Baldelli R et al. (1997) Acute effects of octreotide, cabergoline and a combination of both drugs on GH secretion in acromegalic patients. Clin Ter 148: 601–607
Muratori M, Arosio M, Gambino G, Romano C, Biella O, Faglia G (1997) Use of cabergoline in the long-term treatment of hyperprolactinemica and acromegalic patients. J Endocrinol Invest 20: 537–546
Newman CB (1999) Medical therapy for acromegaly. Endocrinol Metab Clin North Am 28: 171–190
Newman CB, Melmed S, George A et al. (1998) Octreotide as primary therapy for acromegaly. J Clin Endocrinol Metab 83: 3034–3040
Orrego JJ, Barkan AL (2000) Pituitary disorders. Drug treatment options. Drugs 59: 93–106
Rau H, Althoff PH, Schmidt K, Usadel KH (1992) Bromocriptine treatment over 12 years in acromegaly: effect on growth hormone and prolactin secretion. Acta Endocrinol (Copenh) 126: 247–252
Schopohl J, Gutt B (2001) Therapy of pituitary diseases. What can be achieved with medication and hormones? MMW Fortschr Med 43: 34–39
Interessenkonflikt:
Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Mönnich, H., Böhm, B.O. & Weidenbach, H. 82-jährige Patientin mit Hyperostosis frontalis, Prognathie, Makroglossie und Cutis gyrata. Internist 45, 815–819 (2004). https://doi.org/10.1007/s00108-004-1194-7
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00108-004-1194-7