Skip to main content

Stellenwert der Rektoskopie und Koloskopie für den Internisten

Zusammenfassung

Die endoskopische Untersuchung von End- und Dickdarm gehört heute zu den Routineuntersuchungen des endoskopisch tätigen Internisten. Seit Einführung der flexiblen Videoendoskopie spielt die starre Rektoskopie zur Evaluation von Veränderungen im distalen Kolon nur noch eine untergeordnete Rolle. Daher sollte die proktologische Untersuchung Bestandteil jeder kompletten Kolondiagnostik nach flexibler Koloskopie sein. Der weitere Schwerpunkt der Proktoskopie liegt heute in der Diagnostik und Therapie des Hämorrhoidalleidens. Seit ihrer Einführung vor über 30 Jahren hat die Koloskopie die Diagnostik und Therapie von Erkrankungen des Dickdarms deutlich verbessert. Durch die Einführung moderner flexibler Videokoloskope nebst Zusatzinstrumenten ergibt sich heute ein breites Spektrum an diagnostischen und therapeutischen Indikationen. An erster Stelle ist aufgrund seiner Häufigkeit und seiner prognostischen Relevanz die Darmkrebsfrüherkennung und -prävention zu nennen.

Abstract

The endoscopic examination of the large intestine can be considered today a routine examination in internal medicine. Since the introduction of flexible videoendoscopy, evaluating diseases in the distal colon using rectoscopy has become less important. Ano-proctoscopy is an obligatory component for a complete colon diagnostic after a flexible ileo-colonoscopy has been performed. Colonoscopy has improved significantly the diagnosis and therapy of diseases in the large intestine since it has been introduced more than 30 years ago. By introducing modern videocolonoscopy in addition to other instruments, there is today a broad spectrum of diagnostic and therapeutic indications available. Specifically, due to its frequency and prognostic relevance, colonoscopy has become the most powerful and important procedure in the early detection and prevention of colon cancer.

This is a preview of subscription content, access via your institution.

Abb. 1a–d.

Literatur

  1. 1.

    Brenner H, Arndt V, Stürmer T, Stegmaier C, Ziegler H, Dhom G (2001) Long lasting reduction of risk of colorectal cancer following screening endoscopy. Br J Cancer 85: 972–976

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. 2.

    Colorectal cancer screening (2001) Recommendations statement from the Canadian Task Force on Preventive Health Care. CMAJ 165: 206–208

    PubMed  Google Scholar 

  3. 3.

    Dajani AS, Taubert KA, Wilson W et al. (1997) Prevention of bacterial endocarditis. Recommendations by the American Heart Association. JAMA 277: 1794–1801

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. 4.

    Deyhle P, Paul F (1970) Die Endoskopie des proximalen Dickdarms. Therapiewoche 20: 1803

    Google Scholar 

  5. 5.

    Ewe K (1999) Proktoskopie und Rektoskopie. In: Lembcke B, Wehrmann T (Hrsg) Die gastroenterologische Endoskopie. Einhorn, Reinbek, S 122–156

  6. 6.

    Fearon E, Vogelstein B (1990) A genetic model for colorectal tumorgenesis. Cell 61: 759–767

    PubMed  Google Scholar 

  7. 7.

    Frühmorgen P (1999) Kolo-Ileoskopie. In: Frühmorgen P (Hrsg) Gastroenterologische Endoskopie. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio, S 190–204

  8. 8.

    Frühmorgen P (1999) Proktoskopie, Rektosigmoidoskopie. In: Frühmorgen P (Hrsg) Gastroenterologische Endoskopie. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 185–189

  9. 9.

    Huang EH, Marks JM (2001) The diagnostic and therapeutic roles of colonoscopy. Surg Endosc 15: 1373–1380

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. 10.

    Kohler B, Maier M, Riemann JF (1996) Endoskopie der Verdauungsorgane mit Biopsie und Zytologie. In: Hahn EG, Riemann JF (Hrsg) Klinische Gastroenterologie, 3. Aufl. Thieme, Stuttgart, S 130–196

  11. 11.

    Lambert R (1999) European panel on the appropriateness of Gastrointestinal Endoscopy: Colonoscopy. Endoscopy 31: 627–683

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. 12.

    Lieberman DA, Weiss DG, Bond JH et al. (2000) Use of colonoscopy to screen asymptomatic adults for colorectal cancer. N Engl J Med 343: 162–168

    Google Scholar 

  13. 13.

    Martini GA, Dölle W (1994) Entwicklung der Gastroenterologie in Deutschland. In: Classen M (Hrsg) Festschrift. Urban & Schwarzenberg, München

  14. 14.

    Pignone M, Rich M, Teutsch SM, Berg AO, Lohr KN (2002) Screening for colorectal cancer in adults at average risk: A summary of the evidence for the US Preventive Service Task Force. Ann Intern Med 137: 132–141

    PubMed  Google Scholar 

  15. 15.

    Rex DK, Imperialo T, Portish VL (1999) Patients willing to try colonoscopy without sedation: associated clinical factors and results of a randomised controlled trial. Gastrointest Endosc 49: 554–559

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. 16.

    Rex DK, Lieberman DA (2001) Feasibility of colonoscopy screening: discussion of issues and recommendations regarding implementation. Gastrointest Endosc 54: 662–667

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. 17.

    Saunders BP (2001) Colonoscopy: Basic instrumentation and technique. In: Classen M, Tytgat GNJ, Lightdale CJ (Hrsg) Gastroenterological Endoscopy. Thieme, Stuttgart, S 135–151

  18. 18.

    Schmiegel W, Adler G, Frühmorgen P et al. (2000) Kolorektales Karzinom: Prävention und Früherkennung in der asymptomatischen Bevölkerung—Vorsorge bei Risikopatienten—Endoskopische Diagnostik, Therapie und Nachsorge von Polypen und Karzinomen. Z Gastroenterol 38: 49–75

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. 19.

    Soehendra N, Binmoeller KF, Seifert H, Schreiber HW (1997) Praxis der therapeutischen Endoskopie. Thieme, Stuttgart

  20. 20.

    US Preventive Services Task Force (2002) Screening for colorectal cancer: Recommendation and Rationale. Ann Intern Med 137: 129–141

    PubMed  Google Scholar 

  21. 21.

    Waye JD, Kahn O, Auerbach ME (1996) Complications of colonoscopy and flexible sigmoidoscopy. Gastrointest Endosc Clin North Am 6: 343–377

    CAS  Google Scholar 

  22. 22.

    Wehrmann K, Fruhmorgen P (2002) Evaluation of a new three-dimensional magnetic imaging system for use during colonoscopy. Endoscopy 34: 905–908

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. 23.

    Winawer SJ, Fletcher R, Rex D et al. for the U.S. Multisociety Task Force on Colorectal Cancer (2003) Colorectal cancer screening and surveillance: Clinical guidelines and rationale—Update based on new evidence. Gastroenterology 124: 544–560

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. 24.

    Winawer SJ, Zauber AG, O'Brien MJ et al. (1993) Randomized comparison of surveillance intervals after colonoscopic removal of newly diagnosed adenomatous polyps. N Engl J Med 328: 901–90

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. 25.

    Winkler R, Otto P (1997) Proktologische Praxis. Thieme, Stuttgart

  26. 26.

    Wolff WI, Shinya H (1971) Colonofiberoscopy. JAMA 30: 525–529

    CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to J. F. Riemann.

Rights and permissions

Reprints and Permissions

About this article

Cite this article

Eickhoff, A., Riemann, J.F. Stellenwert der Rektoskopie und Koloskopie für den Internisten. Internist 44, 873–884 (2003). https://doi.org/10.1007/s00108-003-0932-6

Download citation

Schlüsselwörter

  • Koloskopie
  • Rektoskopie
  • Darmkrebs
  • Darmkrebsfrüherkennung
  • Screening

Keywords

  • Colonoscopy
  • Rectoscopy
  • Colorectal cancer
  • Screening
  • Prevention