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Prognostische Kriterien beim Hörsturz

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Zusammenfassung

Unter der Fragestellung, ob sich beim Hörsturz ein Zusammenhang zwischen Hörverlustform und Prognose erkennen läßt, wurden Audiogramme und Krankenakten von 145 Hörsturzpatienten (Zeitraum 1991–1993; 48 Frauen; 97 Männer) gesichtet, die alle eine stationäre, rheologische Infusionstherapie (Naftidrofuryl) bekommen hatten. Das signifikant beste Remissionsverhalten zeigten Tieftonhörstürze mit 68,8% Voll- und 25% Teilremissionen gegenüber Hochtonhörstürzen (41,9% Voll- und 25,8% Teilremissionen) und pantonale Hörverluste (45,5% Voll- und 36,3% Teilremissionen). Insgesamt wurden Vollremissionen in 52,4% und Teilremissionen in 30,3% der Fälle beobachtet. Ein früher Behandlungsbeginn wirkte sich positiv auf die Prognose aus; Patienten unter 30 Jahren hatten eine etwas günstigere Erholungsrate als ältere Patienten; evtl. vorhandene Risikofaktoren (Diabetes mellitus, Hypertonus etc.) oder mit dem Hörsturz einhergehende Vestibularissymptome beeinflußten die Prognose nicht erkennbar. Eine vorbestehende Innenohrschwerhörigkeit oder ein gleichseitig vorausgegangener Hörsturz verschlechterten die Prognose. Mögliche Gründe für die herausragend bessere Prognose von Tieftonhörstürzen werden diskutiert.

Summary

The present study was devised to determine whether the pattern of hearing loss has any meaning for prognosis in patients with sudden hearing loss. The audiograms and clinical records of 145 patients with sudden deafness between 1991 and 1993 were reviewed. Forty-eight of the patients were females and 97 were males. All patients had been hospitalized and treated with intravenous infusions of naftidrofuryl. The best recovery rate was seen in patients with low-tone hearing losses (68.8% complete and 25% partial recoveries), whereas in patients with high-tone and flat losses the recovery rates were 41.9% and 45.5% respectively for complete recovery and 52.4% and 36.3% for incomplete recovery. The entire group showed an overall recovery rate of 52.4% for complete recovery and 30.3% for incomplete recovery. Immediate treatment resulted in a positive effect on prognosis. Patients under 30 years of age had a somewhat better recovery rate than did older patients. Pre-existing risk factors (diabetes, hypertension, etc.) or accompanying symptoms of vestibular disturbances did not influence prognosis, whereas patients with pre-existing inner ear deafness or with a recurrence of sudden deafness showed relatively lower recovery rates. The possible reasons responsible for exceptionally good prognosis of low-tone hearing losses are discussed.

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Linßen, O., Schultz-Coulon, HJ. Prognostische Kriterien beim Hörsturz. HNO 45, 22–29 (1997). https://doi.org/10.1007/s001060050083

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001060050083

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