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HNO

, Volume 65, Issue 10, pp 840–847 | Cite as

Eustachian tuboplasty and shrinkage of ostial mucosa with new devices

Including a proposal of a classification system
  • L. Di Rienzo Businco
  • A. Di Mario
  • M. Tombolini
  • A. Mattei
  • M. Lauriello
Originalien

Abstract

Objective

A new combined approach to Eustachian tube dysfunction (ETD) employing new minimally invasive devices is described.

Study design

An anatomoclinical classification of ETD was conceived to allow correct categorization of patients and enable comparative studies to be performed. Herein, the authors report on their experience with a consecutive series of obstructive ETD patients treated by balloon dilation of the Eustachian tube using AERA (Acclarent, Menlo Park, CA, USA), combined with a quantic molecular resonance (QMR)-mediated rhinopharyngeal tubal ostial mucosa shrinkage technique with a dedicated “Mitto” hand piece (Telea, Sandrigo-Vicenza, Italy).

Methods

A prospective study was conducted in 102 patients with ETD. Medical history, complete clinical ENT evaluation and oto-functional examinations were performed in all patients. In all cases, balloon dilatation of the Eustachian tube was performed via the transnasal approach under video-endoscopic control. This was followed by decongestion of the torus tubarius and the inferior turbinate by QMR, with immediate shrinkage of the mucosa of the turbinate and a reduction of the prolapse of the mucosal plica on the tubal ostium.

Results

Comparison of pre- and postoperative oto-functional examinations revealed a significant improvement. The postoperative hearing symptoms were reduced in a statistically significant manner on the visual analog scale (VAS). It was possible to perform the postoperative “swallowing-opening-Toynbee-Valsalva” (SOTV) test in a significant percentage of cases compared to the preoperative test.

Conclusion

The combined surgical procedure of balloon tubodilation with simultaneous QMR-mediated shrinkage of the tubal ostial mucosa and reduction of the posterior portion of the inferior turbinate was found to be an effective, safe, and complete treatment for tubal dysfunction in the majority of patients.

Keywords

Eustachian tube Otitis Inflammation Ear, middle Hypertrophy 

Tuboplastie der Eustachischen Röhre und Ostiumreduktion mit neuen Instrumenten

Einschließlich eines Vorschlags zu einem Klassifikationssystem

Zusammenfassung

Ziel

Ein neuer kombinierter Ansatz zur Behandlung einer Funktionsstörung der Eustachischen Röhre („Eustachian tube dysfunction“ [ETD]) unter Einsatz neuer minimal-invasiver Instrumente wird beschrieben.

Studiendesign

Eine anatomisch-klinische ETD-Klassifikation wurde entworfen, um eine korrekte Kategorisierung der Patienten und die Durchführung von Vergleichsstudien zu ermöglichen. In diesem Beitrag schildern die Autoren ihre Erfahrungen mit einer konsekutiven Serie von Patienten mit obstruktiver ETD, die einer Ballondilatation der Eustachischen Röhre mithilfe von AERA (Acclarent, Menlo Park, Kalifornien, USA) unterzogen wurden, kombiniert mit einem Quantic-molecular-resonance(QMR)-gestützten Verfahren zur Reduktion des rhinopharyngealen Tubenostiums unter Einsatz eines dezidierten „Mitto“-Handstücks (Telea, Sandrigo-Vicenza, Italien).

Methoden

Mit 102 ETD-Patienten wurde eine prospektive Studie durchgeführt. Bei allen Patienten erfolgten eine Anamnese, eine vollständige klinische Untersuchung von Hals, Nase und Ohren sowie eine Prüfung der Hörfunktion. In allen Fällen wurde eine Ballondilatation der Eustachischen Röhre über den transnasalen Zugang unter videoendoskopischer Kontrolle vorgenommen. Daran schloss sich ein Abschwellen des Torus tubarius und der unteren Nasenmuschel mithilfe der QMR an, mit unmittelbarem Rückgang der Mukosa der unteren Muschel und Reduktion des Schleimhautfaltenprolaps am Tubenostium.

Ergebnisse

Der Vergleich prä- und postoperativer Prüfungen der Hörfunktion ergab eine signifikante Verbesserung. Die postoperativen gehörbezogenen Symptome waren auf der visuellen Analogskala (VAS) statistisch signifikant verringert. Verglichen mit der präoperativen Situation war es postoperativ bei einem signifikanten Anteil an Patienten möglich, den Schluck-Öffnungs-Test nach Toynbee und Valsalva durchzuführen.

Schlussfolgerung

Das kombinierte chirurgische Verfahren mit Ballondilatation der Tuba Eustachii, simultaner QMR-gestützter mukosaler Reduktion des Tubenostiums und Reduktion des posterioren Anteils der unteren Nasenmuschel erwies sich bei der Mehrzahl der Patienten als wirksame, sichere und umfassende Therapie der ETD.

Schlüsselwörter

Eustachische Röhre Otitis Entzündung Mittelohr Hypertrophie 

Notes

Compliance with ethical guidelines

Conflict of interest

L. Di Rienzo Businco, A. Di Mario, M. Tombolini, A. Mattei, and M. Lauriello declare that they have no competing interests and there was no financial support.

All procedures performed in studies involving human participants were in accordance with the ethical standards of the institutional and/or national research committee and with the 1964 Helsinki declaration and its later amendments or comparable ethical standards. Informed consent was obtained from all individual participants included in the study.

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Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH 2017

Authors and Affiliations

  • L. Di Rienzo Businco
    • 1
  • A. Di Mario
    • 2
  • M. Tombolini
    • 2
  • A. Mattei
    • 3
  • M. Lauriello
    • 4
  1. 1.Otorhinolaryngology UnitS. Spirito HospitalRomeItaly
  2. 2.Otorhinolaryngology UnitS. Volto ClinicRomeItaly
  3. 3.Department of Life, Health and Environmental SciencesUniversity of L’AquilaL’AquilaItaly
  4. 4.Department of Experimental MedicineUniversity of L’AquilaL’AquilaItaly

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