Skip to main content
Log in

Perforation der A. carotis communis als Ursache eines Halsgefäßscheidenhämatoms

Perforation of carotid artery causing cervical hematoma

  • e-HNO: Kasuistiken
  • Published:
HNO Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Perforation der A. carotis communis ist ein seltener, jedoch lebensbedrohlicher Notfall. Bekannte Ursachen sind Fehlpunktionen von Jugularvenen mit Arterienwandverletzungen, Traumata oder entzündliche Veränderungen der Arterienwand. In der Literatur wurden ferner „spontane Perforationen“ ohne geklärte Ursache beschrieben.

Kasuistik

Eine 57-jährige Patientin stellte sich mit einer seit 2 Tagen zunehmenden, schmerzhaften Schwellung der linken Halsseite vor. Vorausgegangen war die Implantation eines transjugulären intrahepatischen Shunts (TIPS) über die V. jugularis interna 6 Wochen zuvor wegen einer Leberzirrhose. Weitere klinische Befunde waren ein linksseitiger Stimmlippenstillstand und ein Horner-Syndrom. In der Hals-Computertomographie (CT) mit Kontrastmittel war ein großer, die A. carotis communis und Karotisgabel umfassender Prozess darstellbar, wobei die Unterscheidung zwischen einem soliden Prozess und einer Dissektion nicht sicher getroffen werden konnte. Differenzialdiagnostisch wurde neben einem Abszess auch ein Paragangliom in Betracht gezogen. Die dopplersonographische Untersuchung der Halsgefäßscheide zeigte neben dem Hämatom einen pendelartigen Blutfluss zentral der Bifurkation. In Korrelation zur CT zeigte sich eine verkalkte Plaque unmittelbar distal der perforationsverdächtigen Region. Nach der duplexsonographischen Diagnosesicherung erfolgte die Halsgefäßscheidenrevision mit anschließender Thrombendarteriektomie (TEA) und Patchplastik der Karotisgabel durch den Gefäßchirurgen.

Fazit

Das durch eine Karotisperforation entstandene Hämatom stellt eine seltene Differenzialdiagnose einer Raumforderung der Halsgefäßscheide dar. Die Karotisperforation bei der genannten Patientin könnte auf eine Punktion der durch die Plaque entzündlich vorgeschädigten Karotiswand zurückgeführt werden.

Abstract

Background

Perforation of the carotid artery is a rare, life-threatening emergency. This entity is usually caused by failed puncture of jugular veins, external trauma, or infection of the vascular wall. The existence of spontaneous rupture as a cause of vessel rupture is discussed in the literature.

Case report

The case of a 57-year-old woman who suffered painful cervical swelling on the left side for 2 days is described. Six weeks prior to this, she had received transjugular intrahepatic shunt implantation (TIPS) via the jugular vein because of liver cirrhosis. Further signs were vocal cord dysfunction and Horners’ syndrome on the left side. Computed tomography (CT) with contrast agent revealed a huge mass surrounding the common carotid artery. Differentiation between a solid tumor and carotid dissection was primarily not possible. Radiological considerations also comprised an abscess or even a paraganglioma. Only color duplex sonography revealed a pendular blood flow slightly caudal of the carotid bifurcation. In agreement with the CT findings, a calcified plaque appeared directly downstream of the presumed vessel injury. Operative revision was performed in collaboration with the vascular surgeon. Transluminal endarteriectomy and vessel reconstruction with patch plasty was performed.

Conclusion

Cervical hematoma caused by carotid injury of unknown origin is a rare differential diagnosis of sudden cervical swelling. In this case, failed venous puncture in conjunction with pre-existing arterial plaque and therewith inflammation of the vessel wall could have caused the injury and delayed carotid rupture.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Kim KH, Sung MW, Oh SH (1992) Spontaneous rupture of the common carotid artery: a case report. Head Neck 14:496–501

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Pazardzhikliev DD, Yovchev IP, Zhelev DD (2008) Neck hematoma caused by spontaneous common carotid artery rupture. Laryngoscope 118:684–686

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Rahman SH, Rehman MU, Thorpe JA (1999) Spontaneous rupture of the common carotid artery presenting as a widened mediastinum. Eur J Cardiothorac Surg 16:582–583

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Shumrick DA (1979) Carotid artery rupture. Laryngoscope 83:1051–1061

    Article  Google Scholar 

  5. Frawley T, Begley CM (2005) Causes and prevention of carotid artery rupture. Br J Nurs 14:1198–1202

    PubMed  Google Scholar 

  6. Elairny HA, Crockett D, Hussey JL (1996) False aneurysm of the thyrocervical trunk. South Med J 89:519–521

    Article  Google Scholar 

  7. McCollum CH, Wheeler WG, Noon GP, DeBakey ME (1979) Aneurysms of the extracranial carotid artery. Twenty-one years‘ experience. Am J Surg 137:196–200

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Lane RJ, Weisman RA (1980) Carotid artery aneurysm: an otolaryngologic perspective. Laryngoscope 108:525–527

    Google Scholar 

  9. Stenner M, Helmstaedeter V, Spuentrup E et al (2009) Cervical hemorrage due to spontaneus rupture of the superior thyroid artery: Case report and review of the literature. Head Neck. Early view. Published online: 11 Aug

    Google Scholar 

  10. Miyauchi M, Shionoya S (1991) Aneurysma of the extracranial internal carotid artery caused by fibromuscular dysplasia. 5:587–591

  11. Katsantonis GP, Friedman WH, Kielmovitch I (1983) Carotid artery aneurysm: a case report of an unusual presentation. Otolaryngol Head Neck Surg 91:303–306

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Origuchi N, Shigematsu H, Nunokawa M et al (1996) Spontaneous perforation of a non-aneurysmal atherosclerotic abdominal aorta or femoral artery. Cardiovasc Surg 4:351–355

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Stanson A, Kazmier J, Hollier H et al (1986) Penetrating atherosclerotic ulcers of the thoracic aorta: natural history and clinicopathologic correlations. Ann Vasc Surg 1:15–23

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Thalheimer A, Larena-Avellanda A, Buhler C et al (2007) Spontaneous perforation of a nonaneurysmal infrarenal aorta. Ann Vasc Surg 21:79–83

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Kutsukata N, Mashiko K, Matsumoto H, Sakamoto Y (2010) A case of spontaneous rupture of nonaneurysmal left iliac artery due to penetrating atherosclerotic ulcer. J Nihon Med Sch 77:123–125

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Kim HS, Lee DH, Kim HJ et al (2006) Life-threatening common carotid artery blowout: rescue treatment with a newly designed self-expanding covered nitinol stent. Br J Radiol 79(939):226–231

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt für sich und seine Koautoren an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to V.M. Hofmann.

Additional information

Poster auf der 80. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-, Nasen- und Ohren-Heilkunde, Kopf- und Halschirurgie e. V., Rostock, 20.–24.05.2009.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Hofmann, V., Ukkat, J. & Pudszuhn, A. Perforation der A. carotis communis als Ursache eines Halsgefäßscheidenhämatoms. HNO 60, 663–666 (2012). https://doi.org/10.1007/s00106-012-2525-y

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00106-012-2525-y

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation