Skip to main content
Log in

M. Castleman

Eine seltene Differenzialdiagnose zum Heerfordt-Syndrom

Castleman’s disease

A rare differential diagnosis for Heerfordt’s syndrome

  • Kasuistiken
  • Published:
HNO Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Wir berichten über einen 50-jährigen Patienten mit einem seit einigen Wochen bestehenden Exophthalmus links, körperlicher Abgeschlagenheit und deutlich Gewichtsverlust. Nebenbefundlich fielen stark vergrößerte Unterkiefer- und Ohrspeicheldrüsen auf. Die Magnetresonanztomographie (MRT) des Halses zeigte mehrere glatt begrenzte Raumforderungen in den großen Speicheldrüsen, beiden Tränendrüsen und der Orbita. Der Verdacht auf ein Heerfordt-Syndrom als Manifestationsform der Sarkoidose erhärtete sich labordiagnostisch nicht. Die Probeentnahme aus der rechten Gl. submandibularis ergab die Diagnose eines M. Castleman. Daraufhin leiteten wir einerimmunmodulatorische Therapie mit Interleukin-6-Rezeptorantagonisten ein.

Der M. Castleman gehört zu den sehr seltenen lymphoproliferativen Prozessen unklarer Dignität. Bei isolierten Befunden ist eine vollständige chirurgische Entfernung indiziert. Bei multizentrischen Lokalisationen gibt es keine klaren Therapiekonzepte. Die Ansätze reichen von systemischer Glukokortikoidtherapie über Chemotherapie bis zur immunmodulatorischen Therapie. Die Prognose bei multizentrischem Auftreten ist im Gegensatz zu isolierten Befunden ungünstig.

Abstract

A 50-year-old male patient demonstrated an existing left proptosis for several weeks. The patient was suffering from physical exhaustion and had lost considerable weight. Furthermore, we observed greatly enlarged parotid and submandibular glands on both sides. MRI of the neck showed multiple, sharply circumscribed lesions in the major salivary glands and both lacrimal glands as well as in the orbit. Initially we suspected Heerfordt’s syndrome, a manifestation of sarcoidosis, but laboratory diagnosis could not reveal a pathological erythrocyte sedimentation rate or an increased ACE titer. After exploratory excision from the right submandibular gland, histological examination revealed Castleman’s disease. Therefore, we initiated an immunomodulatory therapy with interleukin-6 receptor antagonists.

Castleman’s disease is one of the very rare, benign, lymphoproliferative processes that have a tendency to turn malignant. Isolated findings of Castleman’s disease should be completely resected. There are no clear treatment strategies for multiple localizations of Castleman’s disease. The approaches range from systemic glucocorticoid therapy with chemotherapy to immunomodulatory treatment. In contrast to isolated findings, the prognosis for multicentric occurrence is unfavorable.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Castleman B, Iverson L, Menendez VP (1956) Localized mediastinal lymph-node hyperplasia resembling thymoma. Cancer 9:822–830

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Chronowski GM, Ha CS, Wilder RB et al (2001) Treatment of unicentric and multicentric Castleman disease and the role of radiotherapy. Cancer 92:670–676

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Gaba AR, Stein RS, Sweet DL et al (1978) Multicentric giant lymph node hyperplasia. Am J Clin Pathol 73:423–426

    Google Scholar 

  4. Hölzle F, Landers A, Platz-Baudin C et al (2005) Morbus Castleman – seltene Differentialdiagnose einer submandibulären Schwellung. Mund Kiefer Gesichtschir 9:121–125

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Kooper DP, Tiwari RM, Valk P van der (1994) Castleman’s disease as an uncommon cause of a neck mass. Eur Arch Otorhinolaryngol 251:370–372

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Rübberdt A, Memming M, Brennecke J, Jähne J (2001) Der Castleman-Tumor als seltene Differentialdiagnose einer cervicalen Raumforderung. Chirurg 72:965–968

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Schrock A, Gutgemann I, Keiner S (2007) Morbus Castleman – eine Erkrankung für den HNO-Arzt? HNO 55(Suppl 1):e29–e32

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Tuerlinckx D, Bodart E, Delos M et al (1997) Unifocal cervical Castleman disease in two children. Eur J Pediatr 156:701

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Vasef M, Katzin W, Mendelsohn G et al (1992) Report of a case of localized Castleman’s disease with progression to malignant lymphoma. Am J Clin Pathol 98:633–636

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Walter C, Schwarting A, Hansen T, Weibrich G (2005) Das Heerfordt-Syndrom – eine seltene Erstmanifestation der Sarkoidose. Mund Kiefer Gesichtschir 9:43–47

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt für sich und seine Koautoren an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to R. Hirt.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Hirt, R., Krause, U. & Knipping, S. M. Castleman. HNO 60, 1123–1126 (2012). https://doi.org/10.1007/s00106-012-2522-1

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00106-012-2522-1

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation