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Schluckstörungen nach Kehlkopfteilresektion

Auftrittshäufigkeit und Prädiktoren

Swallowing disorders after partial laryngectomy

Prevalence and predictors

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An Erratum to this article was published on 03 October 2012

Zusammenfassung

Hintergrund

Durch verbesserte Operationstechniken kann der Kehlkopf heute bei Kopf-Hals-Tumoren oft erhalten bleiben, jedoch nicht unbedingt die Schluckfunktion. Die Studie untersucht Ausprägung und Prädiktoren von Schluckstörungen nach Kehlkopfteilresektion.

Patienten und Methoden

In einer multizentrischen Querschnittsstudie (n=154) wurde bei kehlkopfteilresezierten Patienten die Auftrittshäufigkeit von Schluckstörungen und Problemen beim Essen erhoben. Zusätzlich wurden soziodemographische, krankheits- und behandlungsbezogene Daten sowie Alkohol- und Nikotinkonsum erfasst.

Ergebnisse

80% der Studienteilnehmer haben keine Probleme mit dem Schlucken und dem Essen. Die Wahrscheinlichkeit von Schluckstörungen ist signifikant niedriger nach Laseroperationen [Odds Ratio (OR): 0,12; 95%-Konfidenzintervall (95%-KI): 0,04–0,37; p<0,01], wenn die Operation länger zurückliegt (OR=0,89; 95%-KI: 0,75–0,99; p<0,03) und wenn die Patienten nicht rauchen (OR=3,39; 95%-KI: 1,29–8,94; p<0,02).

Schlussfolgerung

Postoperatives Rauchen steht mit Schluckstörungen in Zusammenhang und sollte daher in Arzt- und Therapeutengesprächen thematisiert werden.

Abstract

Background

Improvements in surgical techniques have led to a higher percentage of larynx preservations. These do not always include preservation of the swallowing function. This study investigates the prevalence of swallowing disorders after partial laryngectomy and their predictors.

Patients and methods

In a multicenter cross-sectional study with patients who received a partial laryngectomy (n=154) the prevalences of problems related to swallowing and eating were gathered. Additionally, medical and sociodemographic data were obtained as well as information about alcohol and tobacco consumption.

Results

Twenty percent of the patients had problems related to swallowing and eating; more specifically, eating solid foods and eating in public. Chances of having swallowing disorders were significantly lower for patients who received laser therapy (OR=0.12; 95% CI: 0.04–0.37; p<0.01), when time since the last laryngeal surgery was longer (OR=0.89; 95% CI: 0.75–0.99; p<0.03) and when patients were non-smokers (OR=3.39; 95% CI: 1.29–8.94; p<0.02).

Conclusion

Swallowing disorders correlate with post-surgery smoking. Physicians and therapists should focus more on the negative side effects of smoking on swallowing during patient consultations.

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Correspondence to A. Meyer.

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Gefördert durch die Universität Leipzig, NBL 3– Förderung 1. Forschungsprogramm der Medizinischen Fakultät Leipzig (formel.1), Projektnummer formel.1–57

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Meyer, A. Schluckstörungen nach Kehlkopfteilresektion. HNO 60, 892–900 (2012). https://doi.org/10.1007/s00106-012-2519-9

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