Zusammenfassung
Einleitung
Einseitige Taubheit bedeutet einen deutlichen Verlust an Lebensqualität. Neben der Unfähigkeit, Geräuschquellen oder Sprecher zu orten, haben die Betroffenen eine enorme Höranstrengung, insbesondere in lauter Umgebung. Letzteres führt dazu, dass in Gesellschaft oder Beruf Hörverstehen sich innerhalb kurzer Zeit erschöpft und sich die Betroffenen zurückziehen. Eine mögliche Therapie für ein ertaubtes Ohr ist die Versorgung mit einem Cochlear implant (CI).
Material und Methode
In der vorliegenden Studie wurden 13 einseitig ertaubte Menschen mit normalem Hörvermögen der Gegenseite mit einem CI versorgt. Bei den Patienten erfolgten Tonaudiometrie und Sprachtests (Freiburger Einsilbertest, Hochmair-Schulz-Moser und Oldenburger Satztest) sowie eine Analyse des Richtungshörens. Die Untersuchungen vergleichen die einseitig taube Situation mit dem beidohrigen Hören durch das CI.
Ergebnis
Die Akzeptanz der Behandlung ist mit 100% sehr hoch. Die unterschiedlichen Hörwahrnehmungen wurden gut integriert. Neben der Wiederherstellung des Richtungshörens reduzierte sich die Hörerschöpfung in lauter Umgebung erheblich. Ein negativer Effekt auf das Hören mit dem gesunden Ohr konnte nicht festgestellt werden.
Schlussfolgerung
Die Wiederherstellung des Hörvermögens mittels CI ist auch bei einseitiger Taubheit eine sinnvolle Therapieoption.
Abstract
Introduction
Single-sided deafness has a strong impact on quality of life. Besides the difficulties in sound localization, patients also require increased effort to hear. The latter makes it difficult to follow conversations for an extended period, leading to social isolation. Cochlear implantation (CI) represents a possible treatment option for deafness in one ear.
Methods
In the present study, 13 patients with unilateral deafness where treated with CI. All patients were examined by pure tone audiometry and speech tests (Freiburger; HSM; OlSa), as well as sound localisations tests. The single-sided deaf situation is compared to CI-aided binaural hearing.
Results
At 100%, the acceptance rate was very high. The two different auditory inputs were well integrated. Patients reported satisfactory restoration of acoustic orientation and sound localization as well as great ease of listening in noisy surroundings. There was no negative impact on the normal hearing side.
Conclusion
These prelimary results confirm the effectiveness of CI treatment in unilateral deafness.
Literatur
Andersen HT, Schrøder SA, Bonding P (2006) Unilateral deafness after acoustic neuroma surgery: subjective hearing handicap and the effect of the bone-anchored hearing aid. Otol Neurotol 27:809–881
Arndt S, Aschendorff A, Laszig R et al (2011) Comparison of pseudobinaural hearing to real binaural hearing rehabilitation after cochlear implantation in patients with unilateral deafness and tinnitus. Otol Neurotol 32 (1):39–47
Cho Lieu J (2004) Speech-language and educational consequences of unilateral hearing loss in children. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 130:524–530
Grantham DW, Ashmead DH, Ricketts TA et al (2007) Horizontal-plane localization of noise and speech signals by postlingually deafened adults fitted with bilateral cochlear implants. Ear Hear 28(4):524–541
Grantham DW, Ashmead DH, Ricketts TA et al (2008) Localization by postlingually deafened adults fitted with a single cochlear implant. Laryngoscope 118(1):145–151
Hol MK, Bosman AJ, Snik AF et al (2005) Bone-anchored hearing aids in unilateral inner ear deafness: an evaluation of audiometric and patient outcome measurements. Otol Neurotol 26(5):999–1006
Kompis M, Pfiffner F, Krebs M, Caversaccio MD (2011) Factors influencing the decision for baha in unilateral deafness: the Bern Benefit in Single-Sided Deafness Questionnaire. Adv Otorhinolaryngol 71:103–111
Lin LM, Bowditch S, Anderson MJ et al (2006) Amplification in the rehabilitation of unilateral deafness: Speech in noise and directional hearing effects with bone-anchored hearing an contralateral routing of signal amplification. Otol Neurotol 27:172–182
Linstrom CJ, Silverman CA, Yu GP (2009) Efficacy of the bone-anchored hearing aid for single-sided deafness. Laryngoscope 119 (4):713–720
Martin TP, Lowther R, Cooper H et al (2010) The bone-anchored hearing aid in the rehabilitation of single-sided deafness: experience with 58 patients. Clin otolaryngol 35 (4):284–290
Morrongiello B (1989) Infants monaural localization of sounds: effects of unilateral ear infection. J Acoust Soc Am 86(2):597–602
Mueller J, Schoen F, Helms J (2002) Speech understanding in quiet and noise in bilateral users of the Med-El COMBI 40/40+ cochlear implant system. Ear Hear 23:198–206
Ricketts TA, Grantham DW, Ashmead DH et al (2006) Speech recognition for unilateral and bilateral cochlear implant modes in the presence of uncorrelated noise sources. Ear Hear 27(6):763–773
Sargent E, Herrmann B, Hollenbeak C, Bankaitis A (2001) The minimum speech test battery in profound unilateral hearing loss. Otol Neurotol 22:480–486
Schoen F, Mueller J, Helms J, Nopp P (2005) Sound localization and sensitivity to inter-aural cues in bilateral users of the MED-EL COMBI 40/40+ cochlear implant system. Otol Neurotol 26:429–437
Senn P, Kompis M, Vischer M, Häusler R (2005) Minimum audible angle, just noticeable interaural differences and speech intelligibility with bilateral cochlear implants using clinical speech processors. Audiol Neurotol 10:342–352
Tharpe A (2008) Unilateral and mild bilateral hearing loss in children: past and current perspectives. Trends Amplif 12(1):7–15
Tschopp K, Schillinger C, Schmid N et al (2000) Nachweis zentral-auditiver Kompensationsvorgänge bei einseitiger Ertaubung mit funktioneller Magnetresonanztomographie. Laryngorhinootol 79:753–757
Van de Heyning PH, Vermeire K, Diebl M et al (2008) Incapacitating unilateral tinnitus in single-sided deafness treated by cochlear implantation. Ann Otol Rhinol Laryngol 117 (9):645–652
Vaneecloo FM, Ruzza I, Hanson JN (2001) Monaural pseudostereophonic hearing aid with BAHA in unilateral total deafness: a study of 29 subjects. Rev Laryngol Otol Rhinol (Bord) 122:343–350
Vermeire K, Nobbe A, Schleich P et al (2008) Neural tonotopy in cochlear implants: An evaluation in unilateral cochlear implant patients with unilateral deafness and tinnitus. Hear Res 245:98–106
Vermeire K, Van de Heyning PH (2009) Binaural hearing after cochlear implantation in subjects with unilateral sensorineural deafness and tinnitus. Audiol Neurotol 14:163–171
Wazen J, Ghossaini S, Spitzer J, Kuller M (2005) Localization by unilateral BAHA users. Otolaryngol Head Neck Surg 132(6):928–932
Wilmington D, Gray L, Jahrsdoerfer R. (1994) Binaural processing after corrected congenital unilateral conductive hearing loss. Hear Res 74:99–114
Probst R (2008) Kochleaimplantation bei einseitiger Taubheit? HNO 56:886–888
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor weist auf folgende Beziehung(en) hin: P. Nopp und P. Schleich sind Mitarbeiter des Med-El Research Institute, Innsbruck.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Additional information
Die Patienten wurden im Rahmen der allgemeinen Gesundheitsversorgung behandelt. Die Deklaration von Helsinki wurde gemäß ihrer aktuellen Fassung berücksichtigt.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Jacob, R., Stelzig, Y., Nopp, P. et al. Audiologische Ergebnisse mit Cochlear implant bei einseitiger Taubheit. HNO 59, 453–460 (2011). https://doi.org/10.1007/s00106-011-2321-0
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00106-011-2321-0