Zusammenfassung
Der HNO-Arzt und Musikermediziner ist immer wieder mit dem Thema Gehörschutz bei Musikern konfrontiert, da sich Musiker an ihn wenden, welche bei der Musikausübung hohen Schalldruckpegeln ausgesetzt sind und die sich häufig Sorgen um ihr Gehör machen. Zudem hat das Thema neu an Aktualität gewonnen, da seit Februar 2008 infolge der neuen EG-Arbeitsschutzrichtlinie „Lärm“ 2003/10/EG und der deutschen Lärm- und Vibrations-Arbeitschutzverordnung neue Grenzwerte für Profimusiker gelten. Der Artikel gibt anhand der Literatur und eigener Forschungsergebnisse einen Überblick über den aktuellen Wissensstand hinsichtlich Schalldruckpegelbelastungen, Hörgefährdung sowie der Anwendung von Gehörschutz bei Musikern.
Abstract
The ENT physician and specialist in musician’s medicine is consistently confronted with the issue of hearing protection, since musicians exposed to high sound levels due to their profession, and who are often concerned about their hearing, refer to him. Furthermore, this topic has gained more relevance since a noise exposure limit for professional musicians was issued in February 2008 by the EC guidelines for occupational health and safety regarding “Noise” (2003/10/EC). The present article gives an outline of the recent state of knowledge about sound pressure levels, hearing risks, as well as the use of hearing protection for musicians.
Literatur
Arnold GE, Miskolczy-Fodor F (1960) Pure-tone thresholds of professional pianists. Arch Otolaryngol 71:938–947
Axelsson A, Lindgren F (1978) Hearing in pop musicians. Acta Otolaryngol 85:225–231
Axelsson A, Lindgren F (1981) Hearing in classical musicians. Acta Otolaryngol (Suppl 377):3–74
Axelsson A, Eliasson A, Israelsson B (1995) Hearing in pop/rock musicians: a follow-up study. Ear Hear 16:245–253
Babisch W (2006) Transportation noise and cardiovascular risk: updated review and synthesis of epidemiological studies indicate that the evidence has increased. Noise Health 8:1–29
Beck Chl (1955) Kernveränderungen der Haarzellen nach Beschallung. Arch Ohren Nasen Kehlkopfheilkd 167:262–269
Beck, Chl (1956) Reaktionen der Kerne der äußeren Haarzellen beim Meerschweinchen auf adäquate Reize. Arch Ohren Nasen Kehlkopfheilkd 170:81–98
Beck Chl, Beickert P (1958) Morphologische Veränderungen an der Schnecke des Meerschweinchens bei Sauerstoffmangel und Lärmbelastung. Arch Ohren Nasen Kehlkopfheilkd 172:238–245
Beck C, Michler H (1960) Feinstrukturelle und histochemische Veränderungen an den Strukturen der Cochlea beim Meerschweinchen nach dosierter Reintonbestrahlung. Arch Ohren Nasen Kehlkopfheilkd 174:496–567
Behar A, Wong W, Kunov H (2006) Risk of Hearing Loss in Orchestra Musicians: Review of the literature. Med Probl Perform Art 21:164–168
Behroozi KB, Luz J (1997) Noise-related ailments of performing musicians: A review. Med Probl Perform Art 12:19–22
Berghoff F (1968) Hörleistung und berufsbedingte Hörschädigung des Orchestermusikers mit einem Beitrag zur Pathophysiologie des lärmtraumatischen Hörschadens. Universität Köln: Dissertation
Brashears SM, Morlet TG, Berlin CI, Hood LJ (2003) Olivocochlear efferent suppression in classical musicians. J Am Acad Audiol 14:314–324
Cudennec YF, Fratta A, Poncet JL et al (1990) Effects of loud music on the Garde Republicaine musicians. Ann Otolaryngol Chir Cervicofac 107:393–400
Deutscher Musikrat (2010) Sozialversicherungspflichtige Beschäftigung und Arbeitslosigkeit in Musikberufen. Deutsches Musikinformationszentrum, Bonn. http://www.miz.org
Early KL, Horstman SW (1996) Noise exposure to musicians during practice. Appl Occup Environ Hyg 11:1149–1153
Flach M, Aschoff E (1966) Zur Frage berufsbedingter Schwerhörigkeit bei Musikern. Z Laryngol 45:595–605
Flach M (1972) Hearing of the musician seen from the otologic viewpoint. Monatsschr Ohrenheilkd Laryngorhinootol 106:424–432
Folprechtova A, Miksovska O (1981) The acoustic conditions in a theatre orchestra. Prakov Lék 33:175–177
Fosbroke J (1831) Pathology and treatment of deafness. Lancet I:645
Gryczynska D, Czyzewski L (1977) Damaging effect of music on the hearing organ in musicians. Otolaryngol Pol 31:527–532
Guinan JJ (2006) Olivocochlear efferents: anatomy, physiology, function, and measurment efferent effects in humans. Ear Hear 27:589–607
Habermann J (1890) Über die Schwerhörigkeit der Kesselschmiede. Arch Ohrenheilkd 30:1
Hohmann B, Dupasquier S, Billeter T (2003) Fortissimo mit Folgen. In: Stulz P, Landau A (Hrsg) Musik und Medizin. Chronos, Zürich
Jansson E, Karlsson K (1983) Sound levels recorded within the symphony orchestra and risk criteria for hearing loss. Scand Audiol 12:215–221
Jansson E, Axelsson A, Lindgren F et al (1986) Do musicians of the symphony orchestra become deaf? In: S. Ternstroem (Hrsg) Acoustics for choir and orchestra (publication 52, S. 62–74). Royal Academy of Music, Stockholm
Karlsson K, Lundquist PG, Olaussen T (1983) The hearing of symphony orchestra musicians. Scand Audiol 12:257–264
Kwiatkowski A, Schäcke G, Fuchs A, Silber PH (1986) Schalldruckpegel im Orchestergraben eines Opernhauses. Zentralbl Arbeitsmed 36:58–64
Kähari KR, Axelsson A, Hellstrom PA, Zachau G (2001) Hearing assessment of classical orchestral musicians. Scand Audiol 30:13–23
Kähari KR, Axelsson A, Hellstrom PA, Zachau G (2001) Hearing development in classical orchestral musicians. A follow-up study. Scand Audiol 30:141–149
Laitinen H (2005) Factors Affecting the Use of Hearing Protectors among Classical Music Players. Noise Health 7:21–29
Laitinen H, Toppila EM, Olkinuora PS, Kuisma K (2003) Sound exposure among the Finnish National Opera Personnel. Appl Occup Environ Hyg 18:177–182
Lebo CP, Oliphant KP (1968) Music as a source of acoustic trauma. Laryngoscope 78:1211–1218
Lindgren E, Axelsson A (1983) Temporary threshold shift after exposure to noise and music of equal energy. Ear Hear 4:197–201
Marquard U, Schäcke G (1998) Gehörgefährdung durch Musizieren im Orchester. Zentralbl Arbeitsmed 48:188–204
McBride D, Gill F, Proops D et al (1992) Noise and the classical musician. BMJ 305:1561–1563
Micheyl C, Carbonnel O, Collet L (1995) Medial olivocochlear system and loudness adaptation: differences between musicians and non-musicians. Brain Cogn 29:127–136
Obeling L, Poulsen T (1999) Hearing ability in Danish symphony orchestra musicians. Noise Health 1:43–49
Ostri B, Eller N, Dahlin E, Skyly G (1989) Hearing impairment in orchestral musicians. Scand Audiol 18:243–249
Rabinowitz J, Hausler R, Bristow G, Rey P (1982) A study of the effect of loud music on musicians of the Orchestre de la Suisse Romande. Med Hyg 40:1909–1921
Richter B, Hauser R, Löhle E (1995) Der Einfluß kontralateraler Beschallung auf otoakustische Distorsionsprodukt-Emissionen des Menschen. Laryngorhinootologie 74:160–166
Richter B, Zander M, Spahn C (2007) Gehörschutz im Orchester. In: Spahn C (Hrsg) Freiburger Beiträge zur Musikermedizin, Bd 4. Projekt-Verlag, Bochum Freiburg
Rintelmann WF, Borus JF (1968) Noise-induced hearing loss and rock and roll music. Arch Otolaryngol 88:377–385
Royster JD, Royster LH, Killion MC (1991) Sound exposures and hearing thresholds of symphony orchestra musicians. J Acoust Soc Am 89:2793–2803
Sabesky IJ, Korczynski RE (1995) Noise exposure of symphony orchestra musicians. Appl Occup Environ Hyg 10:131–135
Schmidt JM, Verschuure J, Brocaar MP (1994) Hearing loss in students at a conservatory. Audiology 33:185–194
Schmuziger N, Patscheke J, Probst R (2006) Hearing in nonprofessional pop/rock musicians. Ear Hear 27:321–330
Siroky J, Sevcikova L, Folprechtova A, Miksovska O (1976) Audiological examination of musicians of a symphonic orchestra in relation to acoustic conditions. Cesk Otolaryngol 25:288–294
Størmer CC, Stenklev NC (2007) Rock music and hearing disorders. Tidsskr Nor Laegeforen 127:874–877
Swanson SJ, Dengerink HA, Kondrick P, Miller CL (1987) The influence of subjective factors on temporary threshold shifts after exposure to music and noise of equal energy. Ear Hear 8:288–291
Tele PU (1998) Noise-induced hearing loss and symphony orchestra musicians: Risk factors, effects, and management. Md Med J 47:13–18
Westmore G, Eversden I (1981) Noise-induced hearing loss and orchestral musicians. Arch Otolaryngol 107:761–764
Woolford D, Carterette EC, Morgan DE (1988) Hearing impairment among orchestral musicians. Music Percept 5:261–284
(o A) (2010) Zahl der Woche. Dtsch Arztebl 107:A364
Zander M, Spahn C, Richter B (2008) Employment and acceptance of hearing protectors in classical symphony and opera orchestras. Noise Health 10:14–126
Zeleny M, Navratilova Z, Kamycek Z, Vlk Z (1975) Relation of hearing disorders to the acoustic composition of working environment of musicians in a wind orchestra. Cesk Otolaryngol 24:295–299
Bundesminister für Arbeit und Soziales (2007) Verordnung zur Umsetzung der EG-Richtlinien 2002/44/EG und 2003/10/EG zum Schutz der Beschäftigten vor Gefährdungen durch Lärm und Vibrationen. BGBl I, Nr. 8; http://www.bundesgesetzblatt.de
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Additional information
Herrn Prof. Dr. Chlodwig Beck aus Anlass seiner Ehrenpräsidentschaft bei der 82. Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie e. V. gewidmet.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Richter, B., Zander, M., Hohmann, B. et al. Gehörschutz bei Musikern. HNO 59, 538–546 (2011). https://doi.org/10.1007/s00106-011-2306-z
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00106-011-2306-z