Zusammenfassung
Drooling ist sowohl eine Störung der enoralen Speichelkontrolle und der orofazialen Motorik, aber vor allem auch ein soziales Stigma für die Betroffenen. Es wird über einen Patienten mit einem Hypopharynxkarzinom berichtet, bei dem sich das Drooling nach der primären Strahlentherapie massiv verschlechterte, obwohl die Radiatio der Speicheldrüsen als effektive Therapieoption des Drooling gilt. In diesem Fall reduzierte sich der Speichelfluss deutlich nach der Injektion von Botulinumtoxin in die großen Kopfspeicheldrüsen. Dieses klinisch bedeutsame Ansprechen auf die Behandlung mit Botulinumtoxin sollte bei Patienten auch nach einer Radiatio bedacht werden.
Abstract
Drooling is both a clinical sign for the diminished control of saliva and oral motor function and a heavy social burden for patients. We report a case in which drooling deteriorated after radiotherapy of the head and neck region as the primary treatment for hypopharyngeal cancer, although radiotherapy of the salivary glands is known to be an effective treatment option for drooling. In this particular case, injection of botulinum toxin in the parotid and submandibular glands significantly reduced drooling. The excellent response to botulinum toxin is of great clinical interest for similar RT non-responders.
Literatur
Andersen PM, Grönberg H, Franzen L, Funegård U (2001) External radiation of the parotid glands significantly reduces drooling in patients with motor neurone disease with bulbar paresis. J Neurol Sci 191:111–114
Borg M, Hirst F (1998) The role of radiation therapy in the management of sialorrhea. Int J Radiat Oncol Biol Phys 41:1113–1119
Christiansen H, Wolff HA, Knauth J et al (2009) Radiotherapy: an option for refractory salivary fistulas. HNO 57:1325–1328
De Pauw A, Dejaeger E, D’hooghe B, Carton H (2002) Dysphagia in multiple sclerosis. Clin Neurol Neurosurg 104:345–351
Houweling AC, Dijkema T, Roesink JM et al (2008) Sparing the contralateral submandibula gland in oropharyngeal cancer patients: A planning study. Radiother Oncol 89:64–70
Jongerius PH, Thiel P van, Limbeek J van et al (2003) A systematic review for evidence of efficacy of anticholinergic drugs to treat drooling. Arch Dis Child 88:911–914
Kahl KG, Trillenberg P, Kordon A et al (2005) Treatment of sialorrhea with botulinum toxin: an overview. Nervenarzt 76:418–425
Kuhnt T, Jirsak N, Mueller AC et al (2005) Quantitative and qualitative investigations of salivary gland function in dependence on irradiation dose and volume for reduction of xerostomia in patients with head-and-neck cancer. Strahlenther Onkol 8:520–528
Neppelberg E, Haugen DF, Thorsen L, Tysnes OB (2007) Radiotherapy reduces sialorrhea in amyotrophic lateral sclerosis. Eur J Neurol 14:1373–1377
Postma AG, Heesters M, Laar T van (2007) Radiotherapy to the salivary glands as treatment of sialorrhea in patients with parkinsonism. Mov Disord 22:2430–2435
Rudat V, Münter M, Rades D et al (2008) The effect of amifostine or IMRT to preserve the paotid function after radiotherapy of the head and neck region measured by quantitative salivary gland scintigraphy. Radiother Oncol 89:71–80
Trotti A (2000) Toxicity in head and neck cancer: a review of trends an issues. Int J Radiat Oncol Biol Phys 47:1–12
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Steffen, A., Wollenberg, B., Schönweiler, R. et al. Drooling nach Strahlentherapie. HNO 59, 115–117 (2011). https://doi.org/10.1007/s00106-010-2232-5
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00106-010-2232-5