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Radiofrequenzablation als palliative Therapieoption bei HNO-Tumoren

In-vivo- und In-vitro-Versuche

Radiofrequency ablation as a palliative therapy option in ENT tumors

In vivo and in vitro testing

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Zusammenfassung

Hintergrund

Die transkutane Hochfrequenzthermotherapie (HfTT) oder Radiofrequenzablation (RFA) ist als palliative Therapie bei Malignomen der Leber etabliert. Eine In-vitro- und In-vivo-Studie soll die Voraussetzungen zur Anwendung der RFA mit flüssigkeitsgekühlten Elektroden zur minimal-invasiven, palliativen Therapie von Kopf-Hals-Tumoren untersuchen.

Material und Methoden

Mit durch Perfusion mit isotonischer Kochsalzlösung gekühlten Nadelelektroden wurde mit dem Hochfrequenzapplikator (Elektrotom HiTT 106, Fa. Berchtold, Tuttlingen) bei frischen Schweinezungen und juvenilen Hausschweinen die RFA in Zunge und Halsweichteilen unter Echtzeitkontrolle mittels B-Mode-Ultraschall für 2 bzw. 3 min bei einer Leistung von 60 W angewendet.

Ergebnisse

Die Richtung der Ausbreitung der Hyperthermiezone lässt sich mittels Ultraschall gut beobachten. Die Steuerung der Ausbreitungsrichtung ist bei flüssigkeitsgekühlten Nadelapplikatoren nicht möglich. Schwerwiegende Akutkomplikationen wurden nicht beobachtet.

Schlussfolgerung

RFA mit flüssigkeitsgekühlten Nadelapplikatoren lässt sich im Kopf-Hals-Bereich nicht kontrolliert als palliative Therapie einsetzen.

Abstract

Background

High frequency thermotherapy (HFTT) is an established palliative therapy for hepatic malignancies. An in vivo and in vitro trial examined the preconditions for the application of HFTT with liquid-cooled wet electrodes for minimally invasive palliation of head and neck tumors.

Material and Method

HFTT was applied with needle electrodes, cooled with isotonic saline solution, and a high-frequency generator (Elektrotom HiTT 106, Berchtold, Tuttlingen) to porcine tongue and narcotized, juvenile domestic pigs to the tongue and neck, and monitored in realtime by B-mode ultrasound.

Results

The direction of spread of the hyperthermic zone is well observed using ultrasound. Determining the direction of spread is not possible with cooled-tip electrode needles. Severe complications were not observed during the application.

Conclusion

RFA with liquid-cooled needle applicators is not safely applicable for the therapy of head and neck tumors.

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Literatur

  1. Akahane M, Koga H, Kato N et al (2005) Complications of percutaneous radiofrequency ablation for hepato-cellular carcinoma: Imaging spectrum and management. Radiographics 25:S57–S68

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Brook AL, Gold MM, Miller TS et al (2008) CT-guided radiofrequency ablation in the palliative treatment of recurrent advanced head and neck malignancies. J Vasc Interv Radiol 19(5):725–735. Epub

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Bublik M, Sercarz JA, Lufkin RB et al (2006) Ultrasound-guided laser-induced thermal therapy of malignant cervical adenopathy. Laryngoscope 116(8):1507–1511

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Curley SA, Izzo F, DelrioP et al (1999) Radiofrequency ablation of unresectable primary and metastatic hepatic malignancies: results in 123 patients. Ann Surg 230(1):1–8

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Casaril A, Abu Hilal M, Harb A et al (2007) The safety of radiofrequency thermal ablation in the treatment of liver malignancies. Eur J Surg Oncol, [Epub ahead of print]

  6. Dupuy D, Nahum Goldberg S (2001) Image-guided radiofrequency tumor ablation: Challenges and opportunitites – Part 2. J Vasc Interv Radiol 12:1135–1148

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Dupuy DE, Monchik JM, Decrea C, Pisharodi L (2001) Radiofrequency ablation of regional recurrence from well-differentiated thyroid malignancy. Surgery 130(6):971–977

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Ferrari FS, Megliola A, Scorzelli A et al (2007) Treatment of small HCC through radiofrequency and laser ablation. Comparison of techniques and long-term results. Radiol Med (Torino) 112(3):377–393. Epub

    Google Scholar 

  9. Goldberg S Nahum, Dupuy Damian E (2001) Image-guided radiofrequency tumor ablation: Challenges and opportunitites – Part 1. J Vasc Interv Radiol 12:1021–1032

    Article  Google Scholar 

  10. Goldberg S Nahum, Grassi Clement J, Cardella John F et al (2005) Image-guided tumor ablation: Standardization of terminology and reporting cirteria. J Vasc Interv Radiol 16:765–778

    PubMed  Google Scholar 

  11. Hänsler J, Becker D, Müller W et al (1998) Intracavitäre Hochfrequenzthermotherapie – erste Anwendungen am Modell der Rinderleber. Ultraschall Med 19:59–63

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Hänsler J, Witte A, Strobel D et al (2003) Hochfrequenzthermotherapie mit perfundierten Nadelapplikatoren bei der Behandlung primärer und sekundärer Lebertumoren. Ultraschall Med 24:27–33

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Kormann J, Ockert D, Bunk A (2001) Hochfrequenz – Thermoablation bei Lebertumoren. Zentralbl Chir 126:576–585

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Liukko T, Mäkitie AA, Markkola A et al (2006) Radiofrequency induced thermotherapy: an alternative palliative treatment modality in head and neck cancer. Eur Arch Otorhinolaryngol 263(6):532–536. Epub

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Monchik JM, Donatini G, Iannuccili J, Dupuy DE (2006) Radiofrequency ablation and percutaneous ethanol injection treatment for recurrent local and distant well-differentiated thyroid carcinoma. Ann Surg 244(2):296–304

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Morimoto S, Shirato K, Tomita S et al (2002) Treatment of hepatocellular carcinoma with radiofrequency ablation: Radiologic-histologic correlation during follo-up periods. Hepatology 35:1467–1475

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Müller B, Hänsler J, Becker D, Hahn EG (1999) Ultraschallkontrollierte Perkutane Hochfrequenzthermotherapie (HFTT) mit Nadelelektroden – Wirkungsweise und Anwendung. Ultraschall Med 505:04

    Google Scholar 

  18. Owen RP, Ravikumar TS, Silver CE et al (2002) Radiofrequency ablation of head and neck tumors: dramatic results from application of a new technology. Head Neck 24(8):754–758

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Pereira PL, Clasen S, Boss A et al (2004) Radiofrequenzablation und Lebermetastasen. Radiologe 44(4):347–357

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Poggi G, Riccardi A, Quaretti P et al (2007) Complications of percutaneous radiofrequency thermal ablation of primary and secondary lesions of the liver. Anticancer Res 27(4C):2911–2916

    PubMed  Google Scholar 

  21. Quang T Bui, Damian E Dupuy (2002) Percutaneous CT-guided radiofrequency ablation of an adenoid cystic carcinoma of the head and neck. AJR Am J Roentgenol 179:1333–1335

    Google Scholar 

  22. Rossi S, Buscarini E, Garbagnati F, Di Stasi M et al (1998) Percutaneous treatment of small hepatic tumors by an expandable RF needle electrode. AJR Am J Roentgenol 170(4):1015–1022

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Solazzo, Liu, Lobo, Ahmed et al (2005) Radiofrequency ablation: Importance of background tissue electrical cunductivity – An agar phantom and computer modeling study. Radiology 236:495–502

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Thierry de Baere, Alan Denys et al (2001) Radiofrequency liver ablation – Experimental comparative study of water-cooled vs. Expandable systems. AJR Am J Roentgenol 176:187–192

    Google Scholar 

  25. Vogl TJ, Straub R, Eichler K et al (2001) Modern alternatives to resection of metastases – MR guided laser-induced thermotherapy (LITT) and other ablative techniques. Ther Umsch 58(12):718–725

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Vogl TJ, Straub R, Lehnert T et al (2004) Percutaneous thermoablation of pulmonary metastases. Experience with the application of laser-induced thermotherapy (LITT) and radiofrequency ablation (RFA) and a literature review. Rofo 176(11):1658–1666

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Werner JA (2008) Durchführung der Tumortherapie. In: Hans-Peter Z (Hrsg) Praktische Therapie von Hals-Nasen-Ohren-Krankheiten, 2. Aufl. Schattauer, Stuttgart New York, S 36–47

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Correspondence to J. Zenk.

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Bucher, S., Hornung, J., Bonkowsky, V. et al. Radiofrequenzablation als palliative Therapieoption bei HNO-Tumoren. HNO 58, 358–363 (2010). https://doi.org/10.1007/s00106-009-2067-0

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00106-009-2067-0

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