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Die Gefährdung des runden Fensters bei der CO2-Laser-Parazentese

Eine morphologisch-experimentelle Analyse an 61 humanen Felsenbeinen

The risk of damaging the round window by CO2 laser myringotomy

A morphological experimental analysis of 61 human petrous bone specimens

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Zusammenfassung

Hintergrund

Bei der CO2-Laser-Parazentese wird eine selbstheilende Perforation typischerweise im vorderen unteren Quadranten angelegt. Der vordere untere Quadrant kann durch eine prominente vordere Gehörgangswand verdeckt werden, so dass das Trommelfell im dorsalen Abschnitt perforiert werden muss. In dieser Studie sollte das Schädigungsrisiko für die Membran des runden Fensters (MRF) bei einer Laserapplikation in den dorsalen Trommelfellarealen orientierend abgeschätzt werden.

Material und Methoden

An 61 humanen Felsenbeinpräparaten wurde das runde Fenster otomikrochirurgisch präpariert. Bei 25 Präparaten wurde vorher eine CO2-Laser-Parazentese mit doppelter Standardleistung (25 W, 180 ms, 2,2 mm) im hinteren unteren Quadranten und bei 5 Präparaten eine Laserapplikation direkt auf die runde Nische durchgeführt und die Wirkung der Laserstrahlung dokumentiert. Anschließend wurde bei allen Felsenbeinen die MRF präparatorisch dargestellt und die Winkelbeziehung der Membran zur Richtung des Laserstrahls digital gemessen.

Ergebnisse

In keinem Fall wurde eine Schädigung der MRF durch den Laser beobachtet. Der Winkel zwischen der MRF und äußerem Gehörgang war bei 97% der Felsenbeine unter 30° und hatte damit einen annähernd parallelen Verlauf.

Fazit

Die Lokalisation des Fensters kaudodorsal zur Gehörgangswandung, der verdeckende Knochenüberhang über der Membran, die Mukosaduplikaturen sowie die annähernd parallele Ausrichtung der Membran selbst zur Strahlrichtung des Lasers machen ein Erreichen dieser membranösen Struktur mit dem CO2-Laser sehr unwahrscheinlich.

Abstract

Introduction

In CO2 laser myringotomy, a self-healing perforation is typically created in the lower anterior quadrant. A prominent anterior meatal wall may cover that quadrant and necessitate dorsal perforation of the eardrum. This study orientationally assessed the risk of damaging the round window membrane (RWM) when applying the laser in dorsal eardrum areas.

Materials and methods

The round window was exposed by otomicrosurgery in 61 human petrous bone specimens. CO2 laser myringotomy was previously performed with twice the standard power (25 W, 180 ms, 2.2 mm) in the lower posterior quadrants of 25 specimens, the beam being applied directly to the round window niche in five specimens, and the effect of the laser radiation was documented. The RWM was subsequently exposed in all petrous bones, and the angle correlation of the membrane to the direction of the laser beam was digitally measured.

Results

The laser did not damage the membrane of the round window in any of the cases. The angle between the RWM and the external auditory meatus was below 30° in 97% of the petrous bones and thus had a nearly parallel course.

Conclusion

Localization of the window caudodorsal to the meatal wall, bone overhanging the membrane, mucosal duplications, and membrane alignment nearly parallel to the laser beam make it virtually impossible to reach this membranous structure with the CO2 laser.

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Literatur

  1. Armstrong BW (1954) A new treatment for chronic secretory otitis media. Arch Otolaryngol 59: 653–654

    CAS  Google Scholar 

  2. Brodsky L, Brookhauser P, Chait D et al. (1999) Office-based insertion of pressure equalization tubes: the role of laser-assisted tympanic membrane fenestration. Laryngoscope 109: 2009–2014

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Buckingham RA (1981) Cholesteatoma and chronic otitis media following middle ear intubation. Laryngoscope 91: 1450–1456

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Cohen D, Siegel G, Krespi J et al. (1998) Middle ear laser office ventilation (LOV) with a CO2 laser flashscanner. J Clin Laser Med Surg 16: 107–109

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. D‘ Eredita R, Marsh RR (2006) Tympanic membrane healing process and biocompatibility of an innovative absorbable ventilation tube. Otol Neurotol 27: 65–70

    Article  Google Scholar 

  6. Delank KW, Stoll W, Schuierer G, Wassmann H (1998) Die Aneurysmablutung als Komplikation der Paracentese. HNO 8: 762–765

    Article  Google Scholar 

  7. Golz A, Netzer A, Joachims HZ et al. (1999) Ventilation tubes and persisting tympanic perforations. Otolaryngol Head Neck Surg 120: 524–527

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Golz A, Goldenberg D, Netzer A et al. (1999) Cholesteatomas associated with ventilation tube insertion. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 125: 754–757

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Goode RL (1996). Long-term middle ear ventilation with T tubes: the perforation problem. Otolaryngol Head Neck Surg 115: 500–501

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Jovanovic S, Schönfeld U, Fischer R et al. (1996) Die thermische Belastung des Innenohrs bei der Laserstapedotomie. HNO 1: 6–13

    Google Scholar 

  11. Koopman JP, Reuchlin AG, Kummer EE et al. (2004) Laser myringotomy versus ventilation tubes in children with otitis media with effusion: a randomized trial. Laryngoscope 114: 844–849

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Linder TE (1999) Otorrhö bei Paukenröhrchen. HNO 2: 75–76

    Article  Google Scholar 

  13. Münker G (1976) Ergebnis der Behandlung des sekretorischen Mittelohrkatarrhs durch Adenotomie und Paukenröhrchen – eine Zehnjahresübersicht. Arch Ohr Nase Kehlkopfheilkd 213: 403–406

    Google Scholar 

  14. Okuno H, Sando I (1988) Anatomy of the round window. A histopathological study with a graphic reconstruction method. Acta Otolaryngol 106: 55–63

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Owings MF, Kozak LJ (1998) Ambulatory and inpatient procedures in the United States 1996. Vital Health Stat 13 139: 1–119

    PubMed  Google Scholar 

  16. Praveen CV, Terry RM (2005) Does passive smoking affect the outcome of grommet insertion in children? J Laryngol Otol 119: 448–454

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Saito H, Miyamoto K, Kishimoto S et al. (1978) Burn perforation as a method of middle ear ventilation. Arch Otolaryngol 104: 79–81

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Schmäl F, Nieschalk M, Delank KW, Stoll W (1999) Infektionshäufigkeit und Keimspektrum nach Paukendrainage im Kindesalter. HNO 2: 107–111

    Google Scholar 

  19. Schultz-Coulon HJ (1987) Pro und Contra Paukendrainage. HNO 35: 55–60

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Sedlmaier B, Jivanjee A, Gutzler R et al. (2001) Dauer der Paukenbelüftung nach Lasermyringotomie mit dem CO2-Laserotoskop Otoscan®. HNO 6: 447–453

    Article  Google Scholar 

  21. Sedlmaier B, Blödow A, Schönfeld U, Jovanovic S (1998) Das CO2-Laserotoskop. Ein neues Applikationssystem für die Parazentese. HNO 10: 870–875

    Article  Google Scholar 

  22. Siegel G, Brodsky L, Waner M, Shaha S (2000) Office-based laser assisted tympanic membrane fenestration in adults and children: pilot data to support an alternative to traditional approaches to otitis media. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 53: 111–120

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Silverstein H, Kuhn J, Choo D et al. (1996) Laser-assisted tympanostomy. Laryngoscope 106: 1067–1074

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. Silverstein H, Durand B, Jackson LE et al. (2001) Use of the malleus handle as a landmark for localizing the round window membrane. Ear Nose Throat J 80: 444–445, 448

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Tolsdorff P (1993) Das Seromucotympanon – heutige Vorstellung zu Genese und Therapie. In: Ganz H, Schätzle W (Hrsg) HNO Praxis heute 13. Springer, Berlin Heidelberg

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Bonabi, S., Sedlmaier, B. Die Gefährdung des runden Fensters bei der CO2-Laser-Parazentese. HNO 56, 1135–1141 (2008). https://doi.org/10.1007/s00106-008-1737-7

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00106-008-1737-7

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