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Lokale und regionäre Rezidive von laserchirurgisch behandelten Plattenepithelkarzinomen des oberen Aerodigestivtrakts

Häufigkeit, Latenz und Prognose sowie Einfluss der initialen Tumorparameter

Incidence, latency, and prognosis of local and regional recurrences in patients with upper aerodigestive tract cancer treated by laser microsurgery

Influence of initial tumor parameters

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Zusammenfassung

Hintergrund

In der vorliegenden Arbeit sollen Faktoren identifiziert werden, die das Auftreten und die Prognose lokaler und regionärer Tumorrezidive von Kopf-Hals-Karzinomen beeinflussen.

Patienten und Methoden

Die Therapie- und Verlaufsdaten von 1426 nicht vorbehandelten Patienten mit Plattenepithelkarzinomen des oberen Aerodigestivtrakts, die in der Zeit von 8/86–12/02 mittels kurativer Lasermikrochirurgie behandelt worden sind, wurden im Hinblick auf lokale und regionäre Rezidivereignisse analysiert.

Ergebnisse

Bei 381 Patienten (27%) wurde ein Rezidiv diagnostiziert. Die Häufigkeit lokaler wie auch regionärer Rezidive korrelierte hochsignifikant mit dem initialen Tumorstadium. Rezidive fortgeschrittener Tumoren manifestierten sich deutlich früher als die der Stadien I und II. Patienten mit Frühstadien wiesen im 2.–4. Nachsorgejahr eine nahezu konstante Rezidivrate auf, die im 4. Jahr sogar mehr als doppelt so hoch war wie die von Patienten mit initial fortgeschrittener Erkrankung. Für das Überleben mit Tumorrezidiv hatten die Parameter multimodale Ersttherapie, lokoregionäre Manifestation des Rezidivs, männliches Geschlecht, initial fortgeschrittenes Tumorstadium sowie orale oder hypopharyngeale Primärtumorlokalisation einen negativen Vorhersagewert.

Schlussfolgerung

Frühkarzinome des oberen Aerodigestivtrakts rezidivieren zwar seltener als initial fortgeschrittene Tumoren, sie tun dies jedoch über einen deutlich längeren Zeitraum hinweg. Für die Nachsorge ergibt sich daraus die Konsequenz, dass man v. a. diese Patienten auch im 3. und 4. Jahr engmaschig kontrollieren sollte.

Abstract

Introduction

The aim of the present study is to identify clinical factors that influence the incidence and the prognosis of local and regional recurrences.

Patients and methods

The data of 1,426 patients with newly diagnosed squamous cell carcinoma of the upper aerodigestive tract who were treated by curative laser microsurgery between August 1986 and December 2002 were reviewed.

Results

In 381 patients (27%), tumor recurrences were detected during follow-up. The frequency of local as well as regional recurrences significantly correlated with the initial stage of tumors. Recurrences of advanced carcinomas occurred considerably sooner than those of stage II and I cancer. During the 4th year of follow-up, patients with early stage disease had a recurrence rate twice as high as those with advanced carcinomas. Survival with recurrence was adversely affected by adjuvant radiotherapy as part of initial treatment, simultaneous local and regional manifestation of recurrence, male sex, advanced stage of initial disease, and by oral or hypopharyngeal site of the primary tumor.

Conclusion

Early carcinomas of the upper aerodigestive tract recur at a lower rate than advanced stage diseases, but after a longer mean latency period. As a consequence, these patients should receive close follow-up also during the 3rd and 4th years after treatment, particularly as the prognosis of their recurrences is most often favorable.

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Literatur

  1. Ambrosch P, Kron M, Pradier O, Steiner W (2001) Efficacy of selective neck dissection: a review of 503 cases of elective and therapeutic treatment of the neck in squamous cell carcinoma of the upper aerodigestive tract. Otolaryngol Head Neck Surg 124: 180–187

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Ambrosch P, Veltmaat S, Kron M (2004) Effektivität der Tumornachsorge zur Früherkennung metachroner Zweitkarzinome nach kurativer Therapie von Karzinomen des oberen Aerodigestivtraktes. Z Arztl Fortbild Qualitatssich 98: 251–257

    PubMed  Google Scholar 

  3. Bier H, Schultze M, Ganzer U (1993) Anmerkungen zur Nachsorge von Tumorpatienten. HNO 41: 47–54

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Bockmühl U, Petersen I (2002) DNA ploidy and chromosomal alterations in head and neck squamous cell carcinoma. Virchows Arch 441: 541–550

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Bootz F, Howaldt HP (2004) Karzinome des oberen Aerodigestivtrakts. In: Deutsche Krebsgesellschaft (Hrsg) Diagnostik und Therapie maligner Erkrankungen. Zuckschwerdt, München

  6. Boysen M, Lövdal O, Tausjö J, Winther F (1992) The value of follow-up in patients treated for squamous cell carcinoma of the head and neck. Eur J Cancer 28: 426–430

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Cooney TR, Poulsen MG (1999) Is routine follow-up useful after combined-modality therapy for advanced head and neck cancer? Arch Otolaryngol Head Neck Surg 125: 379–382

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. De Visscher AVM, Manni JJ (1994) Routine long-term follow-up in patients treated with curative intent for squamous cell carcinoma of the larynx, pharynx, and oral cavity. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 120: 934–939

    Google Scholar 

  9. Haas I, Hauser U, Ganzer U (2001) The dilemma of follow-up in head and neck cancer patients. Eur Arch Otorhinolaryngol 258: 177–183

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. König O, Bockmühl U, Haake K (2006) Glottische Larynxkarzinome Tis, T1 und T2 – Langzeitergebnisse nach Laserresektion. HNO 54: 93–98

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Leemans CR, Tiwari R, Nauta JJP et al. (1994) Recurrence at the primary site in head and neck cancer and the significance of neck lymph node metastases as a prognostic factor. Cancer 73: 187–190

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Marek A, Dazert S (2007) Der Bochumer Nachsorgepass „Tumorerkrankungen HNO“. HNO 55: 109–113

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Merkx MAW, Gulick JJM van, Marres HAM et al. (2006) Effectiveness of routine follow-up of patients treated for T1–2N0 oral squamous cell carcinomas of the floor of mouth and tongue. Head Neck 28: 1–7

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Nathan CA, Amirghahri N, Rice C et al. (2002) Molecular analysis of surgical margins in head and neck squamous cell carcinoma patients. Laryngoscope 112: 2129–2140

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Perez-Ordonez B, Beauchemin M, Jordan RC (2006) Molecular biology of squamous cell carcinoma of the head and neck. J Clin Pathol 59: 445–453

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Ritoe S, Krabbe PFM, Kaanders JHAM et al. (2004) Value of routine follow-up for patients cured of laryngeal carcinoma. Cancer 101: 1382–1389

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Simon C, Koitschev A, Plinkert PK (2007) Gibt es tumorbiologische Besonderheiten, die ein bevorzugtes Auftreten von Rezidiven bei Kopf-Hals-Tumoren begünstigen: Tumorinvasion „revisited“. Laryngorhinootologie 86: 172–175

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Steiner W (1997) Endoskopische Laserchirurgie der oberen Luft- und Speisewege. Georg Thieme, Stuttgart

  19. Stell PM (1991) Time to recurrence of squamous cell carcinoma of the head and neck. Head Neck 13: 277–281

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Tesche S, Metternich FU (2006) Nachsorge bei Patienten mit Tumoren des Kopf- und Halsbereichs. HNO 54: 721–730

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Warren S, Gates O (1932) Multiple primary malignant tumors: a survey of the literature and a statistical study. Am J Cancer 16: 1358–1414

    Google Scholar 

  22. Wenzel S, Sagowski C, Kehrl W, Metternich FU (2004) The prognostic impact of metastatic pattern of lymph nodes in patients with oral and oropharyngeal squamous cell carcinomas. Eur Arch Otorhinolaryngol 261: 270–275

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Wolfensberger M (1988) Aufwand und Nutzen regelmäßiger Nachkontrollen bei Patienten mit Pflasterzellkarzinomen des Larynx, der Mundhöhle und des Pharynx. HNO 36: 28–32

    PubMed  CAS  Google Scholar 

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Danksagung

Die Autoren danken Frau Brigitte Bruhse, HNO-Universitätsklinik Göttingen, für die Betreuung der Datenbank.

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Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

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Correspondence to M.C. Jäckel.

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Jäckel, M., Martin, A. & Steiner, W. Lokale und regionäre Rezidive von laserchirurgisch behandelten Plattenepithelkarzinomen des oberen Aerodigestivtrakts. HNO 55, 1001–1008 (2007). https://doi.org/10.1007/s00106-007-1590-0

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