Zusammenfassung
Hintergrund und Fragestellung
Trotz moderner konventioneller Hörgeräte ist die Rehabilitation der mittel- bis hochgradigen Hochtonschwerhörigkeit unzureichend. Ziel der Untersuchung war die Evaluation der Rehabilitation dieser Patientengruppe mit dem aktiven Mittelohrimplantat Vibrant Soundbridge®.
Patienten und Methoden
Aus einem mit Vibrant Soundbridge® implantierten Patientenkollektiv von 30 Fällen wurden 9 Patienten mit einem Hochtonsteilabfall von mindestens 25 dB/Oktave im Frequenzbereich zwischen 1 und 8 kHz selektiert. Die Messungen umfassen prä- und postoperative Hörschwellen, den funktionellen Hörgewinn und die Einsilberverständlichkeit in Ruhe und im Störlärm.
Ergebnisse
Die Implantation bewirkte keine signifikante Änderung des Gehörs. Der durchschnittliche funktionelle Hörgewinn zwischen 2 und 8 kHz betrug 34 dB. Das durchschnittliche Einsilberverständnis verbesserte sich sowohl in Ruhe als auch im Störlärm signifikant.
Schlussfolgerung
Die Vibrant Soundbridge® ist besonders leistungsstark im Hochtonbereich. Diese Eigenschaft ermöglicht eine verbesserte Rehabilitation bei Hochtoninnenohrschwerhörigkeit.
Abstract
Background
In spite of modern technology conventional hearing aids are only helpful in a limited number of patients with sensorineural hearing loss. In particular, patients presenting with moderate to severe high frequency hearing loss but only mild hearing loss in the low frequencies suffer from problems associated with conventional hearing aids such as occlusion of the ear canal and feedback.The aim of the study was the evaluation of rehabilitation of patients with high frequency hearing loss with the active middle ear implant Vibrant Soundbridge®.
Patients and methods
The Vibrant Soundbridge® was surgically implanted into 30 patients, and the floating mass transducer was clipped onto the long process of the incus. Out of the 30 patients 9 presented with a ski slope audiogram of high frequency hearing loss of 25 dB within 1 octave in the frequency range 1000–8000 Hz. Main outcome measures were pure tone audiometry, speech audiometry in quiet and in noise.
Results
Residual hearing was preserved in all cases. Functional hearing gain was in proportion to the individual hearing losses and was remarkably high in the high frequencies up to 8000 Hz. Mean functional gain was 34 dB in the frequencies between 2000–8000 Hz. Speech recognition scores in quiet and in noise were significantly higher with the implant compared to the unaided situation.
Conclusion
The middle ear implant Vibrant Soundbridge® has been shown to be perform extremely well especially in the high frequencies. It offers a new solution for rehabilitation of high frequency hearing loss.
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Danksagung
Wir danken Frau Prof. Dr. Kunigunde Welzl-Müller für Anregungen zu dieser Arbeit.
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Böheim, K., Nahler, A. & Schlögel, M. Rehabilitation der Hochtoninnenohrschwerhörigkeit. HNO 55, 690–695 (2007). https://doi.org/10.1007/s00106-006-1506-4
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00106-006-1506-4
Schlüsselwörter
- Aktives Mittelohrimplantat
- Hochtonschwerhörigkeit
- Hochtonsteilabfall
- Vibrant Soundbridge®
- Hörrehabilitation