Skip to main content
Log in

Der Einfluss einer Schallleitungsstörung auf die DPOAE-Schwelle

Möglichkeiten einer individuell optimierten Auslösung

The influence of conductive hearing loss on DPOAE-threshold

The effect of an individually optimized stimulation

  • Originalien
  • Published:
HNO Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Bestimmung der DPOAE-Schwelle erlaubt eine Objektivierung der mechanischen Empfindlichkeit des Innenohres. Ihre Spezifität wird jedoch insbesondere bei Kindern durch Schallleitungsstörungen beeinträchtigt.

Methoden

In dieser Untersuchung wird eine individuelle Optimierung des Pegelverhältnisses der Primärtöne vorgeschlagen, welche erlaubt, eine Schallleitungsstörung zu erkennen und bei der Abschätzung der DPOAE-Schwelle zu berücksichtigen. Mittels einer Simulation an DPOAE-Messdaten von 22 Normalhörenden werden Auswirkungen auf die Bestimmung der DPOAE-Schwelle untersucht.

Ergebnisse

Durch eine individuell optimierte Auslösung der DPOAE sollte das Signal-Rausch-Verhältnis der DPOAE deutlich verbessert werden können und die Bestimmung der DPOAE-Schwelle für Schallleitungsstörungen bis etwa 15 dB möglich werden. Eine Verschlechterung der DPOAE-Schwelle tritt nur in Einzelfällen auf.

Schlussfolgerung

Diese individuelle Optimierung sollte die Innenohrdiagnostik mit der DPOAE-Schwelle bei Schallleitungsstörungen erleichtern und ihre Spezifität verbessern. Die klinische Erprobung insbesondere in der pädaudiologischen Zielgruppe ist erforderlich.

Abstract

Background

The DPOAE-threshold, estimated from extrapolated I/O functions, allows an objective assessment of the mechanical sensitivity of the inner ear. In children, the specificity of this diagnostic tool is impaired by conductive hearing loss.

Methods

In this study, we propose an individual optimization of the primary tone level ratio. This procedure allows the detection of a conductive hearing loss that can be accounted for when estimating the DPOAE-threshold. By means of a simulation using DPOAE-data from 22 normally hearing subjects, the effects of this procedure on the estimation of the DPOAE-threshold are examined.

Results

An individually optimized DPOAE stimulation distinctly improves the signal-to-noise ratio of the DPOAE which enables an estimation of the DPOAE-threshold for sound conductive losses up to 15 dB. The DPOAE-threshold only worsens in individual cases.

Conclusions

An individually optimized stimulation paradigm may improve the specificity of inner ear diagnostics with the DPOAE-threshold. A clinical evaluation of the method in children, however, is necessary.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1a,d
Abb. 2 a,e
Abb. 3a
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6

Literatur

  1. Boege P, Janssen T (2002) Pure-tone threshold estimation from extrapolated distortion product otoacoustic emission I/O-functions in normal and cochlear hearing loss ears. J Acoust Soc Am 111: 1810–1818

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Davis A, Parving A (1994) Towards appropriate epidemiological data on childhood hearing disability: a comparative European study of birth cohorts 1982–1988. J Audiological Med 3: 35–47

    Google Scholar 

  3. Gehr D, Janssen T, Michaelis CE, Deingruber K, Lamm K (2004) Middle ear and cochlear disorders result in different DPOAE growth behaviour: implications for the differentiation of sound conductive and cochlear hearing loss. Hear Res 193: 9–19

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Gorga MP, Neely ST, Dorn PA, Hoover BM (2003) Further efforts to predict pure-tone thresholds from distortion product otoacoustic emission input/output functions. J Acoust Soc Am 113: 3275–3284

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Hoth S, Lenarz T (2002) Otoakustische Emissionen. Thieme, Stuttgart, ISBN: 3131276029

  6. Janssen T (2001) Otoakustische Emissionen. In: von Lehnhardt E: Praxis der Audiometrie, 7. Aufl. Thieme, Stuttgart, ISBN 3–13–369008–6

  7. Janssen T, Klein A, Gehr DD (2003) Automatisierte Hörschwellenbestimmung bei Neugeborenen mit extrapolierten DPOAE-Wachstumsfunktionen. HNO 51: 971–980

    Article  Google Scholar 

  8. Janssen T, 2005. Diagnostik des kochleären Verstärkers mit DPOAE-Wachstumsfunktionen. HNO 53: 121–133

    Google Scholar 

  9. Janssen T, Gehr D, Klein A, Müller J (2005) Distortion product otoacoustic emissions for hearing threshold estimation and differentiation between middle-ear and cochlear disorders in neonates. J Acoust Soc Am 117: im Druck

    Google Scholar 

  10. Keefe DH (2002) Spectral shapes of forward and reverse transfer functions between ear canal and cochlea estimated using DPOAE input/output functions. J Acoust Soc Am 111: 249–260

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Kummer P, Janssen T, Arnold W (1998) The level and growth behavior of the 2f1-f2 distortion product otoacoustic emission and its relationship to auditory sensitivity in normal hearing and cochlear hearing loss. J Acoust Soc Am 103(6): 3431–3444

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Kummer P, Janssen T, Hulin P, Arnold W (2000) Optimal L1-L2 primary tone level separation remains independent of test frequency in humans. Hear Res 146: 47–56

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Kummer P, Eysholdt U (2003) Der Einfluss einer Schallleitungsschwerhörigkeit auf die DPOAE-Schwelle. In: Gross M, Kruse E (Hrsg) Aktuelle phoniatrisch-pädaudiologische Aspekte 2003/2004, Bd 11. Median, Heidelberg

  14. Osterhammel PA, Nielsen LH, Rasmussen AN (1993) Distortion product otoacoustic emissions. The influence of the middle ear transmission. Scand Audiol 22: 111–116

    PubMed  Google Scholar 

  15. Plinkert PK, Ptok M (1994) Changes in transitory evoked otoacoustic emissions and acoustic distortion products in disorders of eustachian tube ventilation. HNO 42: 434–440

    PubMed  Google Scholar 

  16. Prieve BA, Fitzgerald TS, Schulte LE, Kemp DT (1997) Basic characteristics of distortion product otoacoustic emissions in infants and children. J Acoust Soc Am 102: 2871–2879

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Reuter G, Bordgen F, Dressler F, Schafer S, Hemmanouil I, Schonweiler R, Lenarz T (1998) Neugeborenenhörscreening mit dem automatisierten Meßgerät Echosensor für otoakustische Emissionen. Eine vergleichende Untersuchung. HNO 46: 932–941

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Topoloska MM, Hassman E, Baczek M (2000) The effects of chronic otitis media with effusion on the measurements of distortion products of otoacoustic emissions: presurgical and postsurgical examination. Clin Otolaryngol 25: 315–320

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Zheng Y, Ohyama K, Hozawa K, Wada H, Takasaka T (1997) Effect of anesthetic agents and middle ear pressure application on distortion product otoacoustic emissions in the gerbil. Hear Res 112: 167–174

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt:

Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to P. Kummer.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Kummer, P., Schuster, E.M., Rosanowski, F. et al. Der Einfluss einer Schallleitungsstörung auf die DPOAE-Schwelle. HNO 54, 457–467 (2006). https://doi.org/10.1007/s00106-005-1341-z

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00106-005-1341-z

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation