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Glottische Larynxkarzinome

Tis, T1 und T2 — Langzeitergebnisse nach Laserresektion

CO2 laser microsurgery for glottic carcinoma

Results in Tis, T1 and T2 tumors

Zusammenfassung

Hintergrund

Vorteile der transoralen Laserresektion bei frühen glottischen Larynxkarzinomen sind Erhalt der Integrität des Kehlkopfskeletts, kurze Op.-Dauer, geringe Traumatisierung und gute funktionelle Ergebnisse.

Patienten und Methode

Im Median wurden 143 Patienten, die an der Hals-Nasen-Ohren-Klinik der Charité von 1989 bis 1999 primär wegen eines glottischen Larynxkarzinoms (Tis: 7, T1N0M0: 91, T2N0M0: 45) laserchirurgisch behandelt wurden, 5 Jahre nachbeobachtet.

Ergebnisse

Für die Patienten mit Tis- und T1-Tumoren ergibt sich eine Gesamtrezidivrate von 12,2% (12 Patienten), in 4,1% (4 Patienten) war als Rezidivfolge eine Laryngektomie erforderlich, keine tumorbedingten Todesfälle bisher. Für Patienten mit T2-Tumoren lag die Gesamtrezidivrate bei 28,9% (13 Patienten), in 13,3% (6 Patienten) musste laryngektomiert werden, ein Patient starb infolge seines Tumors. Die Kaplan-Meier-Wahrscheinlichkeit für das rezidivfreie 5-Jahres-Überleben beträgt für Tis- und T1-Karzinome 87% und für T2-Karzinome 70%. Die 5-Jahres-Wahrscheinlichkeit der Organerhaltung beträgt nach Kaplan-Meier für Tis- und T1-Karzinome 95% und für T2-Karzinome 85%. Alle Rezidive traten bis 4 Jahre nach dem Primäreingriff auf.

Fazit

Die onkologischen Resultate nach transoraler Laserresektion sind denen der konventionellen offenen Teilresektion vergleichbar.

Abstract

Background

Endoscopic laser resection is one treatment modality for early glottic carcinoma. Benefits are the preservation of laryngeal structure without tracheotomy, the short duration of treatment, low traumatisation and good functional results.

Methods

From 1989 to 1999, 143 patients with an isolated and previously untreated glottic squamous cell carcinoma were treated by CO2 endoscopic laser resection. The tumors were classified as carcinoma in situ (Tis) in seven cases, T1 tumor (T1N0M0) in 91 patients and T2 tumor (T2N0M0) in 45 cases. Median follow-up was 5 years.

Results

For the group of Tis and T1 carcinomas, 86 of 98 patients were free of recurrences. The 12 recurrences (12.2%) were treated by repeated laser surgery and laryngectomy (four patients). None of these patients died of tumor related causes. For patients with T2 carcinomas, the overall recurrence rate was 28.9% (13 patients). In six patients, a total laryngectomy had to be performed and one patient died because of tumor recurrence. The relapse free survival estimate using the Kaplan-Meier method was 87% for Tis and T1 carcinomas and 70% for T2 carcinomas. The overall laryngeal preservation rate was 95% for Tis and T1 carcinomas and 85% for T2 tumors. All recurrences occurred within 4 years of primary surgery.

Conclusion

The results suggest that the oncological outcome after endoscopic laser surgery is comparable to conventional open partial resections.

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König, O., Bockmühl, U. & Haake, K. Glottische Larynxkarzinome. HNO 54, 93–98 (2006). https://doi.org/10.1007/s00106-005-1281-7

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Schlüsselwörter

  • Larynxkarzinom
  • Glottis
  • CO2-Laser
  • Mikrochirurgie
  • Überleben

Keywords

  • Laryngeal cancer
  • Vocal fold
  • CO2 laser
  • Microsurgery
  • Survival