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Intraoperative endosonographisch gesteuerte Resektion von Zungenkarzinomen

Intraoperative endosonographic guided resection of tongue carcinoma

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Zusammenfassung

Hintergrund

Aufgrund des submukösen Wachstums und der Ausbildung von feinen Tumorausläufern ist bei Zungenkarzinomen die genaue Einschätzung der Tumorgröße und Bestimmung adäquater Resektionsgrenzen häufig sehr schwierig.

Methode

Wir entwickelten ein Verfahren zur intraoperativen Darstellung und Markierung von Tumorgrenzen bei Zungenkarzinomen: Bei 9 Patienten wurde die intraoperative Sonographie mit Hilfe eines 8–12-MHz-Schallkopfs nach Fluten der Mundhöhle mit physiologischer Kochsalzlösung im Nicht-Kontakt-Verfahren durchgeführt. Die Tumorgrenzen wurden unter sonographischer Kontrolle mit Hilfe von Nahtmaterial markiert.

Ergebnisse

In allen Fällen entsprachen die Tumorgrenzen im pathologischen Präparat den sonographisch ermittelten Tumorgrenzen. Die ultraschallgesteuerte Markierung erwies sich somit als sehr hilfreich bei der Tumorresektion. Stets erfolgte die Resektion im Gesunden mit entsprechendem Sicherheitsabstand.

Schlussfolgerung

Diese nichtinvasive Methode erlaubt eine schnelle und zuverlässige Orientierung während der Resektion von Zungenkarzinomen. Somit ist eine präzise und individuelle Festlegung von Resektionsgrenzen möglich. Diese Methode sollte durch Folgestudien weiterentwickelt werden.

Abstract

Background

Exact estimation of a tumor’s size and the definition of adequate resection margins in carcinomas of the tongue are often difficult because of the tumor’s extension and deep infiltration.

Methods

We have developed a method that allows intraoperative visualisation and marking of tumor margins. Intra-operative endosonography was performed on nine patients with carcinomas of the tongue using a 8–12 MHz linear array transducer. The oral cavity was flooded with normal saline solution and the transducer was immersed therein. This allowed scanning in a non-contact mode. The tumor margins were marked with a surgical suture under endosonographic monitoring.

Results

In the nine patients studied, the histological margins corresponded to the sonographic margins. The sonographic marking proved to be useful during the resection of the tumor and histological safety margins were respected in each case.

Conclusions

This non-invasive procedure provides a quick and reliable orientation during the resection of tongue carcinoma, and a more precise and individual definition of resection margins is possible. Intraoperative non-contact use of endosonography is a promising method.

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Literatur

  1. Bruneton JN, Roux PH, Caramella E, Manzino JJ, Vallicioni J, Demard F (1988) Tongue and tonsil cancer: Staging with US. Radiology 158: 743

    Google Scholar 

  2. Buckley AR, Moss EH, Blokmanis A (1995) Diagnosis of peritonsillar abscess: value of intraoral sonography. AJR Am J Roentgenol 162: 961–964

    Google Scholar 

  3. Fukano H, Matsuura H, Hasegawa Y, Nakamura S (1997) Depth of invasion as a predictive factor for cervical lymphe node metastasis in tongue carcinoma. Head Neck 19: 205–210

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Hashimoto M, Sato K, Kato H, Hirano H, Tomura N, Watarai J (1995) Oropharyngeal cancer: clinical efficacy of ultrasound. Radiat Med 13 (2): 59–61

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Hedtler W, Berchthold C, Wey W (1988) Zur Bedeutung der Computertomographie und Sonographie bei der Stadieneinteilung (TNM-Klassifizierung) von Zungen und Mundbodenkarzinomen. HNO 36: 33

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Heppt W, Issing W (1992) The role of flexible endosonography in diagnostic imaging of carcinomas of the oral cavity and oropharynx. J Craniomaxillofacial Surg 20 (1): 34–39

    CAS  Google Scholar 

  7. Heppt W, Issing W (1993) Assessment of tumorous mandibular involvement by transcutaneous ultrasound and flexible endosonography. J Craniomaxillofacial Surg 21:107–112

    CAS  Google Scholar 

  8. Ikezoe J, Nakanishi K, Morimoto S, Takashima S, Inoue T, Masaki N, Kozuka T (1991) Sonographic staging of cancer of the mobile tongue. Acta Radiol 32 (1): 6–8

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Iro H, Nietsche N (1989) Enorale Sonographie bei Mundhöhlen- und Zungengrundmalignomen. HNO 37: 329–332

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Jones KR, Lodge-Rigal RD, Reddick RL, Tudor GE, Shockley WW (1992) Prognostic factors in the recurrence of Stage I and II squamous cell cancer of the oral cavity. Arch Otolaryngol Head Neck Surgery 118: 483–485

    CAS  Google Scholar 

  11. Kirita T, Okabe S, Izsumo T, Sugimura M (1994) Risk factors for the postoperative local recurrence of tongue carcinoma. J Oral Maxillofac Surg 52: 149–154

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Nietsche N, Waitz G, Iro H (1991) Die enorale Sonographie im Vergleich zur transkutanen Sonographie, Computertomographie und Magnetresonoanztomographie. HNO 39 (7): 247–253

    PubMed  Google Scholar 

  13. Pavelka R, Streinzer W, Zrunek M, Frühwald F, Neuhold A, Seidl G (1986) Bewertung der Realtime-Sonograpie im prätherapeutischen Staging maligner Zungen- und Mundbodentumoren. Laryngol Rhinol Otol 65: 632–639

    CAS  Google Scholar 

  14. Shintani S, Nakayama B, Matsuura H, Hasegawa Y (1997) Intraoral ultrasonography is useful to evaluate tumor thickness in tongue carcinoma. Am J Surg 173 (4): 345–347

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Strong EB, Woodward PJ, Johnson LP (1995) Intraoral ultrasound evaluation of peritonsilar abscesses. Laryngoskope 105: 779–782

    CAS  Google Scholar 

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Helbig, M., Helmke, B.M., Flechtenmacher, C. et al. Intraoperative endosonographisch gesteuerte Resektion von Zungenkarzinomen. HNO 53, 631–636 (2005). https://doi.org/10.1007/s00106-004-1174-1

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