Zusammenfassung
Ein 59-jähriger Patient gab Schmerzen an der rechten Halsseite sowie eine neu aufgetretene Armheberschwäche rechts an.
Es zeigte sich ein Tumor der rechts-paravertebralen Halsweichteile, histologisch ein maligner peripherer Nervenscheidentumor (MPNST). 13 Jahre zuvor war ein Plattenepithelkarzinom der Tonsille rechts operativ entfernt sowie ein cystischer plattenepithelialer Weichgewebstumor im Bereich der ipsilateralen Halsweichteile radiotherapiert worden.
Es entwickelte sich ein hohes Querschnittssyndrom mit Phrenikusparese. Eine palliative Chemotherapie erzielte keine Besserung. Drei Monate später starb der Patient.
MPNST sind selten und können als Spätfolge einer Radiotherapie auftreten . In ehemaligen Bestrahlungsfeldern sollte daher eine strahleninduzierte Zweitneoplasie in die Differenzialdiagnose einbezogen werden.
Abstract
History and diagnosis
A 59-year old engineer was admitted to the hospital because of pain in his right collar region and the onset of incomplete paresis of the right arm. Magnetic resonance tomography displayed an advanced tumour arising from the right paravertebral soft tissue. Histological examination revealed a malignant peripheral nerve sheath tumor (MPNST). Thirteen years before admission, the patient had a right-sided tumor-tonsillectomy of a squamous cell carcinoma and local radiation of a cystic squamous cell carcinoma in the ipsilateral cervical soft tissue.
Clinical course and therapy
In the following course, progressive neurological symptoms occurred including beginning paraplegia, right phrenic paralysis and a severe concomitant pain syndrome. Due to the location and advanced tumor state, surgical treatment was not performed and palliative chemotherapy remained ineffective. Three months later the patient died due to rapidly progressive neurological failure.
Conclusion
MPNST represents a rare entity which has been related to postoperative radiation. Unusual neurological symptoms in anatomical regions of former radiation should therefore include neurogenic secondary malignancies in the differential diagnosis for early surgical intervention.
Literatur
Weiss SW, Goldblum JR (2001) Malignant tumors of the peripheral nerves. In: Weiss SW, Goldblum JR (eds) Enzinger and Weiss's soft tissue tumors. Mosby, St. Louis, pp 1209–1241
Ducatman BS, Scheithauer BW, Piepgras DG, Reiman HM,Ilstrup DM (1986) Malignant peripheral nerve sheath tumors. A clinicopathologic study of 120 cases. Cancer 57: 2006–2021
Stark AM, Hugo H, Buhl R,Mehdorn M (2002) Tumoren peripherer Nerven. Dtsch Ärztebl 99: A 928–933
Ducatman BS, Scheithauer BW (1983) Postirradiation neurofibrosarcoma. Cancer 51: 1028–1033
Bloechle C, Peiper M, Schwarz R, Schroeder S, Zornig C (1995) Post-irradiation soft tissue sarcoma. Eur J Cancer 1: 31–34
Murray EM, Werner D, Greeff EA,Taylor DA (1999) Postradiation sarcomas: 20 cases and a literature review. Int J Radiat Oncol Biol Phys 45: 951–961
Wanebo JE, Malik JM, VandenBerg SR et al. (1993) Malignant peripheral nerve sheath tumors. A clinicopathologic study of 28 cases. Cancer 71: 1247–1253
Wong WW, Hirose T, Scheithauer BW, Schild SE, Gunderson LL (1998) Malignant peripheral nerve sheath tumor: analysis of treatment outcome. Int J Radiat Oncol Biol Phys 42: 351–360
Sordillo PP, Helson L, Hajdu SI et al. (1981) Malignant schwannoma--clinical characteristics, survival, and response to therapy. Cancer 47: 2503–2509
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Siveke, J.T., Sen Gupta, R., Rieckhoff, K.U. et al. Progrediente Lähmungen infolge eines strahleninduzierten zervikalen malignen peripheren Nervenscheidentumors. HNO 51, 825–828 (2003). https://doi.org/10.1007/s00106-003-0806-1
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00106-003-0806-1