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Die Kernspintomographie in der Evaluation radiofrequenzchirurgisch induzierter oropharyngealer Gewebsläsionen

Frühe postoperative Ergebnisse

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Zusammenfassung

Hintergrund

Radiofrequenzchirurgische Techniken erlangen aufgrund ihrer minimal-invasiven Eigenschaften zunehmende Bedeutung. Die temperaturkontrollierte Technik hat sich in der Therapie schlafbezogener Atmungsstörungen etabliert. Trotz des zunehmenden Einsatzes gibt es jedoch kaum Daten zu den induzierten Effekten in vivo.

Patienten und Methoden

Sechs Patienten wurden einer radiofrequenzchirurgischen Behandlung des Zungengrundes unterzogen. Die kernspintomographischen Untersuchungen mittels Inversion-recovery-Technik erfolgten 4–6, 8–10 sowie 24 h postoperativ.

Ergebnisse

Zu allen Zeitpunkten ließen sich die erzeugten Gewebsläsionen gut darstellen. In allen Schichtungen imponierte eine ovaläre hypointense Struktur. Um die Läsion zeigte sich ein hyperintenses Areal. Im zeitlichen Verlauf imponiert eine geringfügige Reduktion der Läsionsgröße.

Schlussfolgerungen

Mit der Kernspintomographie steht ein potentes bildgebendes Verfahren zur Verfügung, mit dessen Hilfe sich radiofrequenzchirurgisch erzeugte Gewebsläsionen hervorragend darstellen und die technischen Einstellungen dieser Technik zukünftig weiter optimieren lassen.

Abstract

Background

Due to its minimally invasive character, radiofrequency surgery has become a topic of increasing attention, especially with respect to the surgical treatment of sleep-related breathing disorders. Temperature-controlled radiofrequency volumetric tissue reduction is the most common technique employed in these cases. However, despite the increasingly widespread use of this technique, there is little data available on the induced effects in vivo. The aim of the present study was to investigate whether magnetic resonance imaging could be used in the evaluation of the in vivo effects of radiofrequency surgery at the base of the tongue.

Patients and Methods

Six patients were treated at the base of tongue with radiofrequency surgery. At 4–6, 8–10 and 24 h after surgery, magnetic resonance imaging was performed using an inversion recovery technique (TIRM) and the lesions created were evaluated.

Results

The lesions could be visualised at all postoperative measurement times. They appeared as oval hypointense structures encircled by a hyperintense area. Lesion size diminished slightly over time.

Discussion

Lesions induced by radiofrequency surgery can be clearly visualised with magnetic resonance imaging. Lesion size may be assessed in relation to energy application. In the future, the treatment of sleep-related breathing disorders may be further optimised with the help of this technique.

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Correspondence to B. A. Stuck.

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Stuck, B.A., Köpke, J., Maurer, J.T. et al. Die Kernspintomographie in der Evaluation radiofrequenzchirurgisch induzierter oropharyngealer Gewebsläsionen. HNO 51, 717–720 (2003). https://doi.org/10.1007/s00106-002-0802-x

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00106-002-0802-x

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