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Kontaktallergien in medizinischen Berufen

Contact allergies in medical and paramedical professions

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Zusammenfassung.

Aufgrund von Literaturmitteilungen, Daten des Informationsverbundes der Dermatologischen Kliniken (IVDK) und eigenen Untersuchungsergebnissen wird eine Übersicht über Häufigkeit, Klinik und auslösende Ursachen von kontaktallergischen Dermatitiden in medizinischen Berufen gegeben. 1991 erreichte bei der zuständigen Berufsgenossenschaft für Gesundheitsdienst und Wohlfahrtspflege (BGW) der Anteil über die "Ärztliche Anzeige" gemeldeter Hauterkrankungen in medizinischen Berufen (inkl. Friseure) 72% (7287 von insgesamt 10 127 Verdachtsmeldungen an die BGW) bei Krankenschwestern besteht ein 3fach erhöhtes Risiko für die Entwicklung eines Handekzems. Für den Pflegebereich konnten als relevante berufliche Allergene neben Aldehyden und Benzalkoniumchlorid in Desinfektionsmitteln, die Gummiakzeleratoren des Thiuram-Mix eruiert werden. Große Bedeutung für medizinisches Personal hat die Latex-Kontakturtikaria mit Sensibilisierungsraten zwischen 4,5% und 10,7%. In ärztlichen Bereichen dominiert dagegen die Kontaktallergie auf Thiuram-Mix mit 12,9%. Für Chirurgen und Orthopäden hat Methylmethacrylat als Bestandteil des Knochenzements eine große allergologische Bedeutung. Verschiedene (Meth-)-Acrylsäureester sind auch im zahnärztlichen Bereich wichtige Sensibilisatoren, vor allem bei den stark exponierten Zahntechnikern. Präventiv sollten Atopiker bei ihrer Berufswahl auf das erhöhte Risiko für berufliche Ekzeme bei hautbelastenden Tätigkeiten hingewiesen werden.

Abstract.

Based on reports in the literature, data from the information network of German dermatology centres (Informationsverbund Dermatologischer Kliniken) and the authors own findings, a review is presented on prevalence, clinical picture and causative agents of contact allergic dermatoses, in health care professions. In 1991 the proportion of suspected occupational diseases in the health care professions (including hairdressers) represented by cases of dermatitis, as reported to the responsible insurance institution, reached 72% of the total for the year (7287 out of 10 127). Every 20th to 40th case was recognized as an occupational dermatosis according to German law. Accurate figures on incidence are scarce; for dentists an incidence of 0.11‰ has been calculated. The risk of developing occupational hand eczema has been shown to be at least three times higher for nurses than for other so-called dry professions. For persons engaged in the personal care of the ill and the elderly, relevant occupational allergens were found to be benzalkonium chloride and aldehydes in disinfectants, as well as rubber accelerators such as thiuram mix. Latex contact urticaria has increasing significance for medical personnel, with prevalence rates of sensitization between 4.5% and 10.7%. Among physicians, contact allergies to thiuram mix were found to be dominant (12.9%). For surgeons and orthopaedic surgeons, methyl metacrylate as a constituent of bone cement is of great importance. Various esters of acrylic acid and methacrylic acid are important sensitizers in the dental professions, particularly in heavily exposed dental laboratory technicians. Only a few gloves protect against these types of sensitizers. Sensitizations by medicaments can be avoided in most cases by reducing direct skin contact, as practiced with penicillin or ispaghula powder. Strategies of prevention include information of atopics regarding the increase in occupational dermatitis, the regular use of barrier creams, intensive skin care after work and avoidance of irritants and allergens wherever possible.

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Eingegangen am 7. Dezember 1993 / Angenommen am 13. April 1994

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Rustemeyer, T., Pilz, B. & Frosch, P. Kontaktallergien in medizinischen Berufen. Hautarzt 45, 834–844 (1994). https://doi.org/10.1007/s001050050182

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001050050182

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