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Postoperative Infektionen und perioperative Antibiose in der Dermatochirurgie

Surgical site infection and perioperative antibiotics in dermatosurgery

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Zusammenfassung

Hintergrund

Postoperative Wundinfektionen stellen die häufigste Komplikation in der Dermatochirurgie dar. Angesichts der geringen Inzidenz und heterogenen Studienlandschaft haben sich bisher keine Standards zur perioperativen Antibiotikaprophylaxe (PAP) in der klinischen Praxis durchgesetzt.

Ziel der Arbeit

Es erfolgt eine Zusammenfassung der aktuellen Evidenz zu Risikofaktoren für postoperative Wundinfektion in der Dermatochirurgie und der neuen Empfehlungen zur PAP.

Material und Methoden

Die aus Autorensicht relevanten Studiendaten und aktuelle Empfehlungen werden deskriptiv zusammengefasst.

Ergebnisse

Die aktuelle Evidenz legt nahe, dass folgende Faktoren das Risiko für Wundinfektionen nach dermatochirurgischen Eingriffen erhöhen: Eingriffe an der unteren Extremität oder dem Ohr, postoperative Nachblutung, Defektverschluss mittels Lappenplastik oder Hauttransplantat, großer Wunddefekt, Immunsuppression und männliches Geschlecht. Vermutlich keine Auswirkung auf das Infektionsrisiko haben Diabetes, Adipositas, Alter, Rauchen, die Einnahme eines Blutverdünners, mehrzeitige Operation oder sekundäre Wundheilung. Nicht alle Risikofaktoren beeinflussen das Infektionsrisiko gleichermaßen. Sie müssen unterschiedlich gewichtet werden und erhöhen klinisch relevant nur in Kombination das Wundinfektionsrisiko. Gemäß einem aktuellen Positionspapier der Deutschen Gesellschaft für Dermatochirurgie kann eine PAP bei gleichzeitigem Vorliegen mehrerer Risikofaktoren erwogen werden. Außerdem sollten Patienten mit einem erhöhten Risiko für eine bakterielle Endokarditis oder hämatogene Endoprotheseninfektion vor septischen Eingriffen eine PAP erhalten.

Fazit

Vor dermatochirurgischen Eingriffen kann eine PAP bei Patienten mit erhöhtem Wundinfektionsrisiko erwogen werden. Weitere Indikationen stellen septische Eingriffe bei Patienten mit erhöhtem Risiko für eine bakterielle Endokarditis oder hämatogene Endoprotheseninfektion dar.

Abstract

Background

Postoperative wound infections represent the most common complication in dermatosurgery. Given the low incidence and heterogeneous data, no standards for perioperative antibiotic prophylaxis (PAP) have been established in clinical practice.

Objectives

To summarize the current evidence on risk factors for postoperative wound infection in dermatosurgery and the new recommendations on PAP.

Materials and methods

Relevant study data and current recommendations were summarized descriptively.

Results

Current evidence suggests that the following factors are associated with an increased risk of wound infection after dermatosurgical procedures: surgery to the lower extremity or the ear, postoperative hemorrhage, defect closure by flap or skin graft, large wound defect, immunosuppression, and male sex. Probably not affecting the risk of infection are diabetes, obesity, age, smoking, use of a blood thinner, multiple surgeries, or wound healing by second intention. Not all risk factors affect the risk of infection equally. They must be weighted differently and only in combination do they increase the risk of wound infection in a clinically relevant way. According to a current position paper of the German Society for Dermatosurgery, the indication for PAP should be made individually and only if multiple factors are present. Furthermore, patients with increased risk for bacterial endocarditis or hematogenic endoprosthesis infection should receive PAP prior to septic skin surgery.

Conclusion

In dermatologic surgery, PAP should be restricted to patients at high risk for wound infection. Further indications are the prevention of bacterial endocarditis and hematogenic endoprosthesis infection in high-risk individuals prior to septic surgery.

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Literatur

  1. Schwartzman G, Khachemoune A (2021) Surgical site infection after dermatologic procedures: critical reassessment of risk factors and reappraisal of rates and causes. Am J Clin Dermatol 22:503–510

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Schlager JG, Hartmann D (2022) Patient-dependent risk factors for wound infection after skin surgery: a systematic review and meta-analysis. Int Wound J 19:1748–1757

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  3. Schlager JG, Hartmann D (2022) Procedure-related risk factors for surgical site infection in dermatologic surgery. Dermatol Surg 48:1046–1050

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Schlager JG, Ruiz San Jose V (2022) Are specific body sites prone for wound infection after skin surgery? A systematic review and meta-analysis. DS 48:406

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Kulichová D, Geimer T (2013) Surgical site infections in skin surgery: a single center experience. J Dermatol 40:779–785

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Schlager JG, Patzer K (2023) Surgical site infection in skin surgery—An observational study. Int Wound J. https://doi.org/10.1111/iwj.14224

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  7. Wahie S, Lawrence CM (2007) Wound complications following diagnostic skin biopsies in dermatology inpatients. Arch Dermatol 143:1267–1271

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Molina GE, Yu SH (2020) Observations regarding infection risk in lower-extremity wound healing by second intention. Dermatol Surg 46:1342

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Nathan NR, O’Connor DM (2020) Factors associated with surgical site infection of the lower extremity: a retrospective cohort study. J Am Acad Dermatol 83:274–276

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Balakirski G, Löser CR (2020) Surgical site infections after microscopically controlled skin surgery in immunocompromised patients: a retrospective two-center cohort study. Arch Dermatol Res 312:491–499

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Niklinska EB, Hicks A, Wheless L, Hanlon A (2021) Characteristics of lower extremity infection rates following Mohs micrographic surgery. Dermatol Surg 47:1547

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Löser CR, Becker SL (2023) Perioperative antibiotic prophylaxis in skin surgery—Position paper of the Antibiotic Stewardship working group of the German Society for Dermatologic Surgery (DGDC), Part 1: Procedure- and patient-related risk factors. J Dtsch Dermatol Ges. https://doi.org/10.1111/ddg.14947

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Gurunathan U, Rapchuk IL (2019) Association of obesity with septic complications after major abdominal surgery: a secondary analysis of the RELIEF randomized clinical trial. JAMA Netw Open 2:e1916345

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  14. Prävention postoperativer Wundinfektionen. Bundesgesundheitsbl 61, 448–473 (2018). https://doi-org.emedien.ub.uni-muenchen.de/10.1007/s00103-018-2706-2

  15. World Health Organization (2018) Global guidelines for the prevention of surgical site infection, 2. Aufl. World Health Organization, Geneva

    Google Scholar 

  16. Mourad A, Gniadecki R (2020) Oral and Intraincisional antibiotic prophylaxis in Mohs surgery: a systematic review and meta-analysis. Dermatol Surg 46:558–560

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Kendziora B, Patzer K (2023) Antibiotic prophylaxis of surgical site infections in cutaneous surgery: a prospective observational study. Acta Derm Venereol 103:adv4469

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Wright TI, Baddour LM (2008) Antibiotic prophylaxis in dermatologic surgery: advisory statement 2008. J Am Acad Dermatol 59:464–473

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Balakirski G, Felcht M (2019) Analysis of the status quo of perioperative antibiotic prophylaxis in dermatosurgery in Germany: results of the DESSI-study. J Dtsch Dermatol Ges 17:703–713

    PubMed  Google Scholar 

  20. Balakirski G, Becker SL (2023) Perioperative antibiotic prophylaxis in skin surgery—Position paper of the Antibiotic Stewardship working group of the German Society for Dermatologic Surgery (DGDC), Part 2: Special indications and situations. J Dtsch Dermatol Ges. https://doi.org/10.1111/ddg.15153

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Sunderkötter C, Becker K (2019) S2k-Leitlinie Haut- und WeichgewebeinfektionenAuszug aus „Kalkulierte parenterale Initialtherapie bakterieller Erkrankungen bei Erwachsenen – Update 2018. J Dtsch Dermatol Ges 17:345–371

    PubMed  Google Scholar 

  22. Simgen J, Gräber S (2019) Retrospektive 4‑Jahres-Analyse geschlossener Drainagesysteme an einem dermatochirurgischen Zentrum – Notwendigkeit einer individualisierten Anwendung. Akt Dermatol 45:386–397

    Article  Google Scholar 

  23. Ruers SS, Wagenpfeil S (2021) Persönliche Präferenz, Erfahrung, Intuition und operative Schule dominieren die Verwendung postoperativer Wunddrainagen in der Dermatochirurgie. Hautarzt 72:115–124

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Sunderkötter C (2022) Suspected allergy to beta-Lactam antibiotics: an infectiological perspective. Allergol Sel 6:27–32

    Article  Google Scholar 

  25. Smith H, Borchard K (2019) Randomized controlled trial of preoperative topical decolonization to reduce surgical site infection for staphylococcus aureus nasal swab—negative Mohs Micrographic surgery patients. Dermatol Surg 45:229–233

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Habib G, Lancellotti P (2015) 2015 ESC Guidelines for the management of infective endocarditis: The Task Force for the Management of Infective Endocarditis of the European Society of Cardiology (ESC)Endorsed by: European Association for Cardio-Thoracic Surgery (EACTS), the European Association of Nuclear Medicine (EANM). Eur Heart J 36:3075–3128

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. https://www.ae-germany.com/images/ae/oeffentlich/pdf-handlungsanweisungen/Handlungsempfehlung_AB_Prophylaxe_Update_Januar_2022.pdf. Zugegriffen: 31. Juli 2023

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Correspondence to Justin Gabriel Schlager.

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J.G. Schlager, D. Hartmann und B. Kendziora geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien. Für Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts, über die Patient/-innen zu identifizieren sind, liegt von ihnen und/oder ihren gesetzlichen Vertretern/Vertreterinnen eine schriftliche Einwilligung vor.

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Schlager, J.G., Hartmann, D. & Kendziora, B. Postoperative Infektionen und perioperative Antibiose in der Dermatochirurgie. Dermatologie 74, 827–834 (2023). https://doi.org/10.1007/s00105-023-05233-3

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