Skip to main content

Lichen planus mucosae – eine diagnostische und therapeutische Herausforderung

Mucosal lichen planus—a diagnostic and therapeutic challenge

Zusammenfassung

Lichen ruber mucosae (LRM) – oder auch Lichen planus mucosae – ist eine chronische inflammatorische Dermatose der Schleimhaut. Diese kann sowohl die orale als auch die ösophageale, genitale, anale, pharyngeale und konjunktivale Schleimhaut betreffen. Der LRM zeigt eine Tendenz zur Chronifizierung mit einem schubhaften Verlauf über durchschnittlich 3 bis 10 Jahre. Das klinische Bild des LRM ist vielseitig und zeigt sich in Form von netzartigen weißlichen Streifen, Erosionen und selten manifesten Bläschen oder Blasen, aber auch erythematöse Papeln, Makulae oder Plaques können auftreten. Die Pathophysiologie der Entzündungsreaktion ist nicht vollständig geklärt und wird durch das klassisch bandförmige dichte lymphozytäre Infiltrat entlang der Junktionszone dominiert. Therapeutisch stellt der LRM nach wie vor eine Herausforderung dar mit oft äußerst therapieresistenten Verläufen. Topische Glukokortikosteroide und Calcineurininhibitoren kommen am häufigsten zum Einsatz. Neben systemischen Glukokortikosteroiden und traditionellen Systemtherapeutika wie oralen Retinoiden oder Methotrexat gibt es neue, teils vielversprechende Therapieansätze mit Januskinaseinhibitoren und Biologika.

Abstract

Mucosal lichen planus (MLP) is a chronic inflammatory disease of the mucosa. This condition can affect the mouth, esophagus, pharynx, genitalia, anus, and conjunctiva. This disease shows a tendency to chronicity with phases of relapses for a duration of 3–10 years. It presents with varying morphologies including lacy or fern-like, slightly raised striae, erosions, erythema, and atrophy. The pathophysiology is not yet fully understood and is dominated by the classic band-like lymphocytic infiltrate along the dermoepidermal junction. MLP is very challenging to treat, since the clinical course entails frequent relapses and shows resistance to therapy. The most commonly used local treatments are topical corticosteroids or calcineurin inhibitors. In addition to systemic glucocorticosteroids and traditional systemic drugs such as oral retinoids or methotrexate, emerging anti-inflammatory therapies such as Janus kinase inhibitors and biologics may be promising and are currently being evaluated in clinical trials.

This is a preview of subscription content, access via your institution.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Cheng Y, Gould A, Kurago Z, Fantasia J, Muller S (2016) Diagnosis of oral lichen planus: a position paper of the American academy of oral and maxillofacial pathology. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol 122(3):332–354. https://doi.org/10.1016/j.oooo.2016.05.004

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Della Vella F, Lauritano D, Pannone G, Del Prete R, Di Stasio D, Contaldo M, Petruzzi M (2021) Prevalence of HPV in patients affected by oral lichen planus: a prospective study using two different chair-side sampling methods. J Oral Pathol Med 50(7):716–722. https://doi.org/10.1111/jop.13164

    CAS  Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Giuliani M, Troiano G, Cordaro M et al (2018) Rate of malignant transformation of oral lichen planus: a systematic review. Oral Dis 25(3):693–709. https://doi.org/10.1111/odi.12885

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. González-Moles M, Warnakulasuriya S, González-Ruiz I et al (2020) Worldwide prevalence of oral lichen planus: a systematic review and meta-analysis. Oral Dis 27(4):813–828. https://doi.org/10.1111/odi.13323

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Husein-ElAhmed H, Steinhoff M (2022) Potential role of INTERLEUKIN-17 in the pathogenesis of oral lichen planus: a systematic review with META-analysis. J Eur Acad Dermatol Venereol. https://doi.org/10.1111/jdv.18219

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Ioannides D, Vakirlis E, Kemeny L et al (2020) European S1 guidelines on the management of lichen planus: a cooperation of the European dermatology forum with the European academy of dermatology and venereology. J Eur Acad Dermatol Venereol 34(7):1403–1414. https://doi.org/10.1111/jdv.16464

    CAS  Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Laniosz V, Torgerson R, Ramos-Rodriguez A et al (2018) Incidence of squamous cell carcinoma in oral lichen planus: a 25-year population-based study. Int J Dermatol 58(3):296–301. https://doi.org/10.1111/ijd.14215

    CAS  Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  8. Li C, Tang X, Zheng X et al (2020) Global prevalence and incidence estimates of oral lichen planus. JAMA Dermatol 156(2):172. https://doi.org/10.1001/jamadermatol.2019.3797

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  9. Manczyk B, Gołda J, Biniak A et al (2019) Evaluation of depression, anxiety and stress levels in patients with oral lichen planus. J Oral Sci 61(3):391–397. https://doi.org/10.2334/josnusd.18-0113

    CAS  Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Monasterio C, Decker A, Schauer F et al (2021) Der Lichen planus des Ösophagus – Eine unterschätzte Erkrankung. Z Gastroenterol 59(05):460–469. https://doi.org/10.1055/a-1378-9380

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Németh C, Röcken C, Siebert R, Wiltfang J, Ammerpohl O, Gassling V (2019) Recurrent chromosomal and epigenetic alterations in oral squamous cell carcinoma and its putative premalignant condition oral lichen planus. PLoS One 14(4):e215055. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0215055

    CAS  Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  12. Pietschke K, Holstein J, Meier K et al (2020) The inflammation in cutaneous lichen planus is dominated by IFN‑ϒ and IL-21—a basis for therapeutic JAK1 inhibition. Exp Dermatol 30(2):262–270. https://doi.org/10.1111/exd.14226

    CAS  Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Raj G, Raj M (2022) Oral lichen planus. StatPearls, Treasure Island (FL)

    Google Scholar 

  14. Schauer F, Monasterio C, Technau-Hafsi K et al (2019) Esophageal lichen planus: towards diagnosis of an underdiagnosed disease. Scand J Gastroenterol 54(10):1189–1198. https://doi.org/10.1080/00365521.2019.1674375

    CAS  Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Solimani F, Forchhammer S, Schloegl A, Ghoreschi K, Meier K (2021) Lichen planus—a clinical guide. J Dtsch Dermatol Ges 19(6):864–882. https://doi.org/10.1111/ddg.14565

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Solimani F, Meier K, Ghoreschi K (2019) Emerging topical and systemic JAK inhibitors in dermatology. Front Immunol. https://doi.org/10.3389/fimmu.2019.02847

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  17. Solimani F, Pollmann R, Schmidt T et al (2019) Therapeutic targeting of th17/Tc17 cells leads to clinical improvement of lichen planus. Front Immunol. https://doi.org/10.3389/fimmu.2019.01808

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  18. Tiwari SM, Gebauer K, Frydrych AM, Burrows S (2018) Dental patch testing in patients with undifferentiated oral lichen planus. Australas J Dermatol 59(3):188–193. https://doi.org/10.1111/ajd.12692

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Yamanaka Y, Yamashita M, Innocentini L et al (2018) Direct immunofluorescence as a helpful tool for the differential diagnosis of oral lichen planus and oral lichenoid lesions. Am J Dermatopathol 40(7):491–497. https://doi.org/10.1097/dad.0000000000001071

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Katharina Meier.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

M. Pradeau, K. Ghoreschi und K. Meier geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien. Für Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts, über die Patienten zu identifizieren sind, liegt von ihnen und/oder ihren gesetzlichen Vertretern eine schriftliche Einwilligung vor.

Additional information

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and Permissions

About this article

Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Pradeau, M., Ghoreschi, K. & Meier, K. Lichen planus mucosae – eine diagnostische und therapeutische Herausforderung. Dermatologie 73, 670–681 (2022). https://doi.org/10.1007/s00105-022-05034-0

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00105-022-05034-0

Schlüsselwörter

  • Autoimmune Stomatitis
  • Wickham-Streifung
  • Lichen ruber mucosae
  • Oraler Lichen ruber
  • Biologika

Keywords

  • Autoimmune stomatitis
  • Wickham striae
  • Mucosal ruber lichen
  • Oral lichen planus
  • Biological products