Skip to main content

Advertisement

Log in

Herpes zoster – Prävention, Diagnostik und Behandlung

Herpes zoster—prevention, diagnosis, and treatment

  • Leitthema
  • Published:
Der Hautarzt Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Herpes zoster (HZ) ist eine häufige Hauterkrankung, die aus einer regional begrenzten Reaktivierung einer latenten Infektion mit dem Varizella-Zoster-Virus resultiert. Trotz des zumeist selbstlimitierenden Verlaufs geht HZ u. a. aufgrund der hohen Rate postherpetischer Neuralgien (PHN) mit einer erheblichen individuellen und gesundheitsökonomischen Krankheitslast einher.

Ziele

Den Kenntnisstand über aktuelle Empfehlungen zur Prävention, Diagnostik und Behandlung verbessern.

Material und Methoden

Selektive Literaturrecherche und Zusammenfassung aktueller Leitlinienempfehlungen.

Ergebnisse

Die Impfung mit dem HZ-Subunit-Totimpfstoff ist in Deutschland für alle Personen ab 60 Jahren und als Indikationsimpfung für Immunkompromittierte ab 50 Jahren empfohlen. Die Diagnose eines HZ wird klinisch gestellt, bei Unsicherheit können Laboruntersuchungen den Verdacht bestätigen. Bei HZ ophthalmicus, HZ oticus oder neurologischen Komplikationen ist ein interdisziplinäres Vorgehen vorteilhaft. Eine antivirale Behandlung sollte so früh wie möglich beginnen; zur Indikationsstellung sind u. a. Dauer und Lokalisation, Patientenalter und Hinweise auf komplizierte Verläufe zu berücksichtigen. Die Auswahl der geeigneten Medikation wird u. a. durch die intravenöse Verfügbarkeit, Komorbiditäten und Einnahmepräferenzen bedingt. Eine suffiziente analgetische Behandlung entsprechend dem WHO(Weltgesundheitsorganisation)-Stufenschema und bei Bedarf unter Ergänzung antikonvulsiver Adjuvanzien ist erforderlich, um akute Schmerzen zu behandeln und das Risiko einer PHN zu reduzieren.

Diskussion

Die Implementierung der aktuellen Empfehlungen zur Prävention, Diagnostik und Therapie des HZ und der PHN ist wichtig, um die hohe Krankheitslast und Einschränkung der Lebensqualität zu vermindern.

Abstract

Background

Herpes zoster (HZ) is a common skin disease resulting from a regionally limited reactivation of a latent infection with the varicella zoster virus (VZV). Despite its usually self-limiting course, HZ is associated with a considerable individual and public health burden of disease, particularly due to its high rate of postherpetic neuralgia (PHN).

Objectives

To improve knowledge of the current recommendations for the prevention, diagnosis and treatment.

Materials and methods

Narrative review and summary of current guideline recommendations.

Results

In Germany, the recombinant VZV subunit zoster vaccine is recommended for all adults of 60+ years and for immunocompromised persons of 50+ years. The diagnosis of HZ is clinical; in case of uncertainty, laboratory investigations can help confirm the diagnosis. For patients with HZ ophthalmicus, HZ oticus or neurological complications, an interdisciplinary approach is advantageous. Antiviral treatment should be started as early as possible; various factors, including the duration and location of the disease, the patient’s age and signs of a complicated course, serve to determine the indication to initiate an antiviral medication. The choice of the appropriate treatment depends, among other factors, on the intravenous availability, comorbidities and intake preferences. Early and sufficient analgesic treatment according to the WHO pain ladder and, if required, with anticonvulsant adjuvants is necessary to treat acute pain and to reduce the risk for PHN.

Conclusion

Implementation of the current recommendations for the prevention, diagnosis and treatment of HZ and PHN is important to reduce the high burden of disease and improve quality of life of the patients.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Werner RN et al (2017) European consensus-based (S2k) Guideline on the Management of Herpes Zoster—guided by the European Dermatology Forum (EDF) in cooperation with the European Academy of Dermatology and Venereology (EADV), Part 1: Diagnosis. J Eur Acad Dermatol Venereol 31(1):9–19

    Article  CAS  Google Scholar 

  2. Werner RN et al (2017) European consensus-based (S2k) Guideline on the Management of Herpes Zoster—guided by the European Dermatology Forum (EDF) in cooperation with the European Academy of Dermatology and Venereology (EADV), Part 2: Treatment. J Eur Acad Dermatol Venereol 31(1):20–29

    Article  CAS  Google Scholar 

  3. Gross GE et al (2020) S2k-Leitlinie zur Diagnostik und Therapie des Zoster und der Postzosterneuralgie. J Dtsch Dermatol Ges 18(1):55–79

    PubMed  Google Scholar 

  4. Ständige Impfkommission (STIKO) (2018) Wissenschaftliche Begründung zur Empfehlung einer Impfung mit dem Herpes zoster-subunit-Totimpfstoff. Epid Bull 50:541–567

    Google Scholar 

  5. Ständige Impfkommission (STIKO) (2021) Empfehlungen der Ständigen Impfkommission (STIKO) beim Robert Koch-Institut 2021. Epidemiol Bull 34:3–63

    Google Scholar 

  6. Zerboni L et al (2014) Molecular mechanisms of varicella zoster virus pathogenesis. Nat Rev Microbiol 12(3):197–210

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Curran D et al (2021) Meta-regression of herpes zoster incidence worldwide. Infect Dis Ther p:1–15

    Google Scholar 

  8. Augustin M et al (2021) Inpatient care for skin diseases in Germany: multi-source analysis on the current and future health care needs. J Dtsch Dermatol Ges 19(Suppl 5):25–53

    PubMed  Google Scholar 

  9. Ku HC et al (2021) Incidence of herpes zoster in HIV-infected patients undergoing antiretroviral therapy: a systematic review and meta-analysis. J Clin Med. https://doi.org/10.3390/jcm10112300

    Article  Google Scholar 

  10. Kwon DE et al (2021) Incidence of herpes zoster in adult solid organ transplant recipients: a meta-analysis and comprehensive review. Transpl Infect Dis 23(4):e13674

    Article  Google Scholar 

  11. Redeker I et al (2022) Risk of herpes zoster (shingles) in patients with rheumatoid arthritis under biologic, targeted synthetic and conventional synthetic DMARD treatment: data from the German RABBIT register. Ann Rheum Dis 81(1):41–47

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Baumrin E et al (2019) A systematic review of herpes zoster incidence and consensus recommendations on vaccination in adult patients on systemic therapy for psoriasis or psoriatic arthritis: From the Medical Board of the National Psoriasis Foundation. J Am Acad Dermatol 81(1):102–110

    Article  Google Scholar 

  13. Winthrop KL et al (2022) Incidence and risk factors for herpes zoster in patients with rheumatoid arthritis receiving upadacitinib: a pooled analysis of six phase III clinical trials. Ann Rheum Dis 81(2):206–213

    Article  CAS  Google Scholar 

  14. Choi W et al (2022) Safety of JAK inhibitor use in patients with rheumatoid arthritis who developed herpes zoster after receiving JAK inhibitors. Clin Rheumatol. https://doi.org/10.1007/s10067-022-06096-0

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Gagliardi AM et al (2019) Vaccines for preventing herpes zoster in older adults. Cochrane Database Syst Rev. https://doi.org/10.1002/14651858.CD008858.pub4

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  16. GlaxoSmithKline GmbH & Co. KG. Fachinformation Shingrix, Stand September 2021. 2021.

  17. Racine É et al (2020) A systematic literature review of the recombinant subunit herpes zoster vaccine use in immunocompromised 18–49 year old patients. Vaccine 38(40):6205–6214

    Article  Google Scholar 

  18. Sullivan AK et al (2013) Feasibility and effectiveness of indicator condition-guided testing for HIV: results from HIDES I (HIV indicator diseases across Europe study). PLoS ONE 8(1):e52845

    Article  CAS  Google Scholar 

  19. Raben D et al (2012) HIV indicator conditions: guidance for implementing HIV testing in adults in health care settings. https://www.eurotest.org/Portals/0/Documents/Guidance.pdf.pdf?ver=2014-01-29-113626-000. Zugegriffen: 12. Jan. 2022

  20. Wang SL et al (2017) The efficacy of pregabalin for acute pain control in herpetic neuralgia patients: a meta-analysis. Medicine 96(51):e9167

    Article  CAS  Google Scholar 

  21. Wiffen PJ et al (2017) Gabapentin for chronic neuropathic pain in adults. Cochrane Database Syst Rev. https://doi.org/10.1002/14651858.CD007938.pub4

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  22. Hillebrand K et al (2015) Incidence of herpes zoster and its complications in Germany, 2005-2009. J Infect 70(2):178–186

    Article  Google Scholar 

  23. Forbes HJ et al (2016) A systematic review and meta-analysis of risk factors for postherpetic neuralgia. Pain 157(1):30–54

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Ricardo Niklas Werner.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

R.N. Werner und K. Ghoreschi geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. RNW war in die Erstellung der europäischen und der deutschen Leitlinien zur Behandlung des Herpes zoster und der postherpetischen Neuralgie involviert.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Werner, R.N., Ghoreschi, K. Herpes zoster – Prävention, Diagnostik und Behandlung. Hautarzt 73, 442–451 (2022). https://doi.org/10.1007/s00105-022-04992-9

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00105-022-04992-9

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation