Hyperplasie-assoziierte obligate Paraneoplasien der Haut

Hyperplasia-associated cutaneous paraneoplasia

Zusammenfassung

Hintergrund

Hyperplasie-assoziierte obligate kutane Paraneoplasien stellen eine wichtige Differenzialdiagnose im klinischen Alltag dar. Durch eine frühzeitige Diagnosestellung der zugrunde liegenden Tumorerkrankung kann die Prognose des Patienten entscheidend verbessert werden.

Pathogenese

Die Hyperplasie ist wahrscheinlich vor allem zytokinvermittelt. Der Primärtumor und/oder die Metastasen schütten Wachstumsfaktoren und Transkriptionsfaktoren aus, die über Bindung an epidermale Rezeptoren zu Hyperproliferation von Keratinozyten führen.

Acanthosis nigricans maligna

Auffallend sind symmetrische, vor allem intertriginöse Hyperpigmentierungen mit teilweise verrukösen Hyperplasien und Lichenifikation meist in Assoziation mit Adenokarzinomen des Magens. Sonderformen sind die floride kutane Papillomatose und „tripe palms“. Abzugrenzen ist die Pseudoacanthosis nigricans bei Stoffwechsel- und hormonellen Störungen.

Leser-Trélat-Syndrom

Es kommt zu einem eruptiven Auftreten von Verrucae seborrhoicae assoziiert mit viszeralen Tumoren.

Acrokeratosis Bazex

Charakteristisch sind Erythem und Schuppung an den initialen Prädilektionsstellen Nasenrücken, Ohrhelix und Akren mit späterer Ausbreitung bei Tumoren des oberen Aerodigestivsystems. Klinisch ist die Acrokeratosis Bazex von einer Psoriasis abzugrenzen.

Therapie

Entscheidend ist die Behandlung des Primärtumors, wodurch es auch zum Rückgang der Hautsymptome kommt. Rekurrenz spricht für ein Tumorrezidiv.

Abstract

Background

Hyperplasia-associated cutaneous paraneoplasia is an important differential diagnosis in everyday clinical practice. An early diagnosis of the underlying tumor disease can significantly improve the patient’s prognosis.

Pathogenesis

Hyperplasia is probably mainly cytokine-mediated. The primary tumor and/or the metastases release growth factors and transcription factors which, via epidermal growth factors, lead to hyperproliferation of keratinocytes.

Acanthosis nigricans maligna

Symmetrical mainly intertriginous hyperpigmentation with partially verrucous hyperplasia and lichenification mostly in association with gastric adenocarcinoma. Special forms are florid cutaneous papillomatosis and tripe palms. Pseudoacanthosis nigricans is to be distinguished (metabolic and hormonal disorders).

Leser–Trélat syndrome

Eruptive occurrence of seborrheic keratosis associated with visceral tumors.

Acrokeratosis Bazex

Erythema and scaling initially at the bridge of the nose, ear helix and acra with later spread, associated with tumors of the upper aerodigestive system. It should be clinically differentiated from psoriasis.

Therapy

The treatment of the primary tumor is decisive, which also leads to a decrease of cutaneous symptoms. Reappreance suggests tumor recurrence.

This is a preview of subscription content, access via your institution.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. 1.

    Ackerman AB, Lantis LR (1967) Acanthosis nigricans associated with Hodgkin’s disease. Concurrent remission and exacerbation. Arch Dermatol 95:202–205

    CAS  Article  Google Scholar 

  2. 2.

    Bazex A, Griffiths A (1980) Acrokeratosis paraneoplastica—a new cutaneous marker of malignancy. Br J Dermatol 103:301–306

    CAS  Article  Google Scholar 

  3. 3.

    Bolognia JL, Brewer YP, Cooper DL (1991) Bazex syndrome (acrokeratosis paraneoplastica). An analytic review. Medicine (Baltimore) 70:269–280

    CAS  Article  Google Scholar 

  4. 4.

    Braun-Falco O, Plewig G, Wolff HH et al (2005) Dermatologie und Venerologie

    Google Scholar 

  5. 5.

    Chiba T, Shitomi T, Nakano O et al (1996) The sign of Leser-Trelat associated with esophageal carcinoma. Am J Gastroenterol 91:802–804

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. 6.

    Coffey RJ Jr, Derynck R, Wilcox JN et al (1987) Production and auto-induction of transforming growth factor-alpha in human keratinocytes. Nature 328:817–820

    CAS  Article  Google Scholar 

  7. 7.

    Curth HO (1948) Acanthosis nigricans and its association with cancer. Arch Derm Syphilol 57:158–170

    CAS  Article  Google Scholar 

  8. 8.

    Ehst BD, Minzer-Conzetti K, Swerdlin A et al (2010) Cutaneous manifestations of internal malignancy. Curr Probl Surg 47:384–445

    Article  Google Scholar 

  9. 9.

    Ellis DL, Kafka SP, Chow JC et al (1987) Melanoma, growth factors, acanthosis nigricans, the sign of Leser-Trélat, and multiple acrochordons. A possible role for alpha-transforming growth factor in cutaneous paraneoplastic syndromes. N Engl J Med 317:1582–1587

    CAS  Article  Google Scholar 

  10. 10.

    Fritsch P, Schwartz T (2018) Dermatologie Venerologie. Spinger, Berlin, Heidelberg

    Google Scholar 

  11. 11.

    Funakawa T, Fujishiro N (1994) Colon cancer with the sign of Leser-Trélat. Ryoikibetsu Shokogun Shirizu 6:42–44

    Google Scholar 

  12. 12.

    Heaphy MR Jr, Millns JL, Schroeter AL (2000) The sign of Leser-Trélat in a case of adenocarcinoma of the lung. J Am Acad Dermatol 43:386–390

    Article  Google Scholar 

  13. 13.

    Holdiness MR (1988) On the classification of the sign of Leser-Trélat. J Am Acad Dermatol 19:754–757

    CAS  Article  Google Scholar 

  14. 14.

    Holländer E (1900) Beiträge zur Frühdiagnose des Darmcarcinoms (Hereditätsverhältnisse und Hautveränderungen). Dtsch Med Wochenschr 26:483–485

    Article  Google Scholar 

  15. 15.

    Jepsen RK, Skov AG, Skov BG (2014) Leser-Trélat syndrome in malignant mesothelioma and pulmonary adenocarcinoma: Is the EGFR pathway part of the syndrome? Virchows Arch 464:117–120

    CAS  Article  Google Scholar 

  16. 16.

    Koyama S, Ikeda K, Sato M et al (1997) Transforming growth factor-alpha (TGF alpha)-producing gastric carcinoma with acanthosis nigricans: an endocrine effect of TGF alpha in the pathogenesis of cutaneous paraneoplastic syndrome and epithelial hyperplasia of the esophagus. J Gastroenterol 32:71–77

    CAS  Article  Google Scholar 

  17. 17.

    Krawczyk M, Mykała-Cieśla J, Kołodziej-Jaskuła A (2009) Acanthosis nigricans as a paraneoplastic syndrome. Case reports and review of literature. Pol Arch Med Wewn 119:180–183

    PubMed  Google Scholar 

  18. 18.

    Lenzner U, Raumsauer J, Petzoldt W et al (1998) Acanthosis nigricans maligna Fallbeschreibung und Literaturübersicht. Hautarzt 49:41–47

    CAS  Article  Google Scholar 

  19. 19.

    McCrary ML, Davis LS (1998) Sign of Leser-Trélat and mycosis fungoides. J Am Acad Dermatol 38:644

    CAS  Article  Google Scholar 

  20. 20.

    Millard LG, Gould DJ (1976) Hyperkeratosis of the palms and soles associated with internal malignancy and elevated levels of immunoreactive human growth hormone. Clin Exp Dermatol 1:363–368

    CAS  Article  Google Scholar 

  21. 21.

    Mutasim DF, Meiri G (1999) Bazex syndrome mimicking a primary autoimmune bullous disorder. J Am Acad Dermatol 40:822–825

    CAS  Article  Google Scholar 

  22. 22.

    Pipkin CA, Lio PA (2008) Cutaneous manifestations of internal malignancies: an overview. Dermatol Clin 26:1–15

    CAS  Article  Google Scholar 

  23. 23.

    Popa ML, Popa AC, Tanase C et al (2019) Acanthosis nigricans: to be or not to be afraid. Oncol Lett 17:4133–4138

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. 24.

    Schwartz RA, Burgess GH (1978) Florid cutaneous papillomatosis. Arch Dermatol 114:1803–1806

    CAS  Article  Google Scholar 

  25. 25.

    da Silva JA, de Carvalho Mesquita K, de Souza Machado Igreja AC et al (2013) Paraneoplastic cutaneous manifestations: concepts and updates. An Bras Dermatol 88:9–22

    Article  Google Scholar 

  26. 26.

    Stieler W, Plewig C (1986) Acanthosis nigricans maligna and Leser-Trélat Zeichen bei Doppelmalignom von Mamma und Magen. Z Hautkr 62:344–366

    Google Scholar 

  27. 27.

    Stuart CA, Driscoll MS, Lundquist KF et al (1998) Acanthosis nigricans. J Basic Clin Physiol Pharmacol 9:407–418

    CAS  Article  Google Scholar 

  28. 28.

    Tahara E (1990) Growth factors and oncogenes in human gastrointestinal carcinomas. J Cancer Res Clin Oncol 116:121–131

    CAS  Article  Google Scholar 

  29. 29.

    Torley D, Bellus GA, Munro CS (2002) Genes, growth factors and acanthosis nigricans. Br J Dermatol 147:1096–1101

    CAS  Article  Google Scholar 

  30. 30.

    Yamamoto T, Yokoyama A (1996) Hereditary onset of multiple seborrheic keratoses: a variant of Leser Trélat sign? J Dermatol 23:191–195

    CAS  Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to PD Dr. Laurenz C. Schmitt M.Sc..

Ethics declarations

Interessenkonflikt

M.F. Schmidt, M. Schaller und L.C. Schmitt geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Alle Patienten, die über Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts zu identifizieren sind, haben hierzu ihre schriftliche Einwilligung gegeben.

Rights and permissions

Reprints and Permissions

About this article

Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Schmidt, M.F., Schaller, M. & Schmitt, L.C. Hyperplasie-assoziierte obligate Paraneoplasien der Haut. Hautarzt 72, 295–298 (2021). https://doi.org/10.1007/s00105-021-04777-6

Download citation

Schlüsselwörter

  • Kutane Paraneoplasien
  • Acanthosis nigricans maligna
  • Leser-Trélat-Syndrom
  • Acrokeratosis
  • Bazex-Syndrom

Keywords

  • Cutaneous paraneoplasia
  • Acanthosis nigricans maligna
  • Leser-Trélat syndrome
  • Acrokeratosis
  • Bazex syndrome