Zusammenfassung
Erniedrigte Vitamin-D3-Spiegel finden sich bei einem großen Prozentsatz der Bevölkerung. Erniedrigte Vitamin-D3-Spiegel sind auszugleichen. Orale Substitution ist einfach und nebenwirkungsarm durchführbar. Da Vitamin D3 durch Ultraviolett-B (UVB)-Strahlung in der Haut erzeugt wird, besteht die Möglichkeit, erniedrigte Vitamin-D3-Spiegel auch durch UVB-Exposition auszugleichen. UVB, ein totales Kanzerogen, induziert aber Hautkrebs, was die Option, die Vitamin-D3-Synthese durch UVB-Exposition zu stimulieren, einschränkt. UV-Schutzmaßnahmen insbesondere das Meiden von Sonnenexposition, das Tragen von Kleidung und UV-Schutzpräparate, wenn richtig angewandt, korrelieren mit reduzierten Vitamin-D3-Spiegeln. Im Sinne einer Risiko-Nutzen-Abwägung ist der oralen Substitution von Vitamin D3 der Vorzug vor UVB-/Sonnenexposition zur Erhöhung des Serum-Vitamin-D3-Spiegels zu geben.
Abstract
A high percentage of people present with reduced vitamin D3 levels. Reduced vitamin D3 levels have to be supplemented. Oral supplementation can be performed easily and without significant side effects. Because vitamin D3 can be produced in the skin via ultraviolet B (UVB) irradiation, it is possible to elevate reduced vitamin D3 levels by UVB exposure. However, UVB, which is classified as a complete carcinogen, induces skin cancer. Therefore, UVB irradiation should not be utilized to stimulate vitamin D3 synthesis. Sun protection, especially wearing of clothes and seeking shade and appropriate use of sunscreens, correlates with reduced D3 levels. A risk–benefit calculation shows that oral supplementation of vitamin D3 is preferred to UVB/sun expsure to increase serum vitamin D3 levels.
Literatur
Albanes D, Heinonen OP, Taylor RP, Virtamo J et al (1996) Alpha-Tocopherol and beta-carotene supplements and lung cancer incidence in the alpha-tocopherol, beta-carotene cancer prevention study: Effects of base-line characteristics and study compliance. J Natl Cancer Inst 6(88):1560–1570
Avenell A, Mark JC, O’Connell C (2014) Vitamin D and vitamin D analogues for preventing fractures in postmenopausal women and older men. Cochrane Database Syst Rev 14(4):CD000227. doi:10.1002/14651858.CD000227.pub4
Bolland MJ, Grey A, Gamble GD, Reid IR (2014) The effect of vitamin D supplementation on skeletal, vascular, or cancer outcomes: A trial sequential meta-analysis. Lancet Diabetes Endocrinol 2:307–320
El Ghissassi F, Baan R, Streif et al (2009) A review of human carcinogens-part D: Radiation. Lancet Oncol 10:751–752
Gordon LG, Scuffham PA, Pols J et al (2009) Regular sunscreen use is a cost-effective approach to skin cancer prevention in subtropical settings. J Invest Dermatol 129:2766–2771
Hansen L, Tjønneland A, Køster B et al (2016) Sun exposure guidelines and serum vitamin D status in denmark: The statusD study. Nutrients 8:266. doi:10.3390/nu8050266
IARC Working Group on the Evaluation of Carcinogenic Risks to Humans (2012) IARC monographs on the evaluation of carcinogenic risks to humans. A review of human carcinogens. Part D-Radiation. doi:10.1016/S1470-2045(09)70213-X
Kramer J, Diehl A, Lehnert H (2014) Epidemiologische Untersuchung zur Häufigkeit eines Vitamin-D-Mangels in Norddeutschland. Dtsch Med Wochenschr 139:470–475
Lehmann B, Genehr T, al Knuschke Pet (2001) UVB-induced conversion of 7‑Dehydrocholesterol to 1α,25-Dihydroxyvitamin D3 in an in vitro human skin equivalent model. J Invest Dermatol 117:1179–1185
Linos E, Keiser E, Kanzler M (2012) Sun protective behaviors and vitamin D levels in the US population: NHANES 2003–2006. Cancer Causes Control 23:133–140
Lippman SM, Klein EA, Goodman PJ et al (2009) Effect of selenium and vitamin E on risk of prostate cancer and other cancers: The selenium and vitamin E cancer prevention trial (SELECT). JAMA 7(301):39–51
Rhodes LE, Webb AR, Fraser HI et al (2010) Recommended summer sunlight exposure levels can produce sufficient (〉or=20 ng ml(-1)) but not the proposed optimal (〉 or = 32 ng ml (‑1)) 25(OH)D levels at UK latitudes. J Invest Dermatol 130:1411–1418
Schwarz T (2008) 25 years of UV-induced immunosuppression mediated by T‑cell disregarded T suppressor cells to highly respected regulatory T cells. Photochem Photobiol 84:10–18
Stege H, Roza L, Vink A et al (2000) Enzyme plus light therapy to protect human skin: Removal of cyclobutane pyrimidine dimers from ultraviolet B irradiated human skin by exogenous photoreaction. Proc Natl Acad Sci U S A 97:1790–1795
S3-Leitlinie zur Prävention von Hautkrebs; Version 1.1-April 2014; AWMF-Registernummer: 032/0520 L; pp. 88–90.
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H. Stege gibt an, für verschiedene kosmetische Firmen Schulungs- oder Fortbildungsvorträge zum Thema UV-Schutz zu halten. Diese Tätigkeit beeinträchtigt aber nicht die wissenschaftliche Unabhängigkeit des Autors. T. Schwarz gibt an, gelegentlich für verschiedene pharmazeutische Firmen Fortbildungsvorträge zum Thema UV-Schutz zu halten. Dies beeinträchtigt nicht die wissenschaftliche Unabhängigkeit des Autors.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.
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Stege, H., Schwarz, T. Vitamin D und UV-Schutz. Hautarzt 68, 364–367 (2017). https://doi.org/10.1007/s00105-017-3982-8
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00105-017-3982-8