Skip to main content
Log in

Partielles Ansprechen einer Lichturtikaria auf Omalizumab

Partial response of solar urticaria to omalizumab therapy

  • Kasuistiken
  • Published:
Der Hautarzt Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Therapie der Lichturtikaria gilt als schwierig. In einigen Fällen wurde über das gute Ansprechen auf den Anti-IgE-Antikörper Omalizumab (Xolair®), der bereits zur Therapie der chronischen spontanen Urtikaria zugelassen ist, berichtet. Wir stellen hier eine 50-jährige Patientin vor, die seit 5 Jahren über das lokale Auftreten von juckenden und brennenden Hautrötungen und Schwellungen unter Besonnung klagte, wobei gelegentlich auch Schockfragmente auftraten. Orale Antihistaminika in 3‑ bis 4‑facher Dosierung und die topische Anwendung eines Sunblockers hatten sich unter Langzeitfeldbedingungen nur als teilweise wirksam erwiesen. In der Lichttestung fanden sich urtikarielle Sofortreaktionen auf niedrige Dosen UVB und UVA. Drei Wochen nach s. c.-Gabe von 300 mg Omalizumab fand sich die minimale Urtikaria-auslösende Dosis (MUD) von UVB um das mindestens 20-Fache (von <0,001 auf 0,02 J/cm2) und von UVA um das 4‑Fache (von 0,1 auf 0,4 J/cm2) erhöht, und die Patientin gab jetzt fehlenden Juckreiz im Testareal an. Dagegen blieb die MUD von UVA1 unverändert bei 5,0 J/cm2. Der Urtikaria-Aktivitätssore über 7 Tage (UAS7) von 30 Punkten unmittelbar vor der Therapie verringerte sich in der zweiten und dritten Woche auf jeweils 14 Punkte. Insgesamt fand sich im vorliegenden Fall ein partielles Ansprechen der Lichturtikaria auf die Omalizumab-Therapie.

Abstract

The treatment of solar urticaria is regarded as difficult. In some cases good responses to the anti-IgE antibody omalizumab (Xolair®), approved for treatment of chronic spontaneous urticaria, have been reported. We report on a 50-year-old Caucasian woman who for the last 5 years has developed localized itching and stinging erythemas following exposure to sunlight accompanied sometimes by anaphylactic reactions. Oral antihistamines in three- to four-fold doses and a topical sun screen had been only partially effective in long-term use. Positive immediate-type reactions with whealing appeared in phototesting with low doses of UVB and UVA. Three weeks after s. c. injection of 300 mg omalizumab, the minimal urticarial dose (MUD) for UVB was increased at least 20-fold (from <0.001 to 0.02 J/cm2) and for UVA four-fold (from 0.1 to 0.4 J/cm2) and the patient reported no itching at the test area. On the other hand, MUD for UVA1 remained unchanged (5.0 J/cm2). The weekly urticarial activity score (UAS7) was reduced from 30 points before omalizumab administration to 14 points in weeks two and three. Overall, a partial response of solar urticaria to omalizumab therapy could be observed in the present case.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Kowalzick L, Eickenscheidt L, Pfeiffer AK, Pönnighaus JM, Surber Ch (2013) Erfolgreiche multimodale Therapie der Licht-Urtikaria. Aktuelle Dermatol 39:83–86

    Article  Google Scholar 

  2. Chong WS, Khoo SW (2004) Solar urticaria in Singapore: an uncommon photodermatosis seen in a tertiary dermatology center over a 10-year period. Photodermatol Photoimmunol Photomed 20:101–104

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Botto NC, Warshaw EM (2008) Solar urticaria. J Am Acad Dermatol 59:909–920

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Kowalzick L (2016) Omalizumab for the treatment of solar urticaria: many questions remain unresolved. Allergo J Int 25:96–97

    Article  Google Scholar 

  5. Kaplan A, Ledford D, Ashby M, Canvin J, Zazzali JL, Conner E, Veith J, Kamath N, Staubach P, Jakob T, Stirling RG, Kuna P, Berger W, Maurer M, Rosén K (2013) Omalizumab in patients with symptomatic chronic idiopathic/spontaneous urticaria despite standard combination therapy. J Allergy Clin Immunol 132:101–109

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Aubin F, Avnel-Audran M, Jeanmougin M, Adamski H, Peyron JL, Marguery MC, Léonard F, Puyraveau M, Viguier M (2016) Omalizumab in patients with severe and refractory solar urticarial: a phase II multicentre study. J Am Acad Dermatol 74:574–575

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Kaplan A, Ferrer M, Bernstein JA, Antonova E, Trzaskoma B, Raimundo K, Rosén K, Omachi TA, Khalil S, Zazzali JL (2016) Timing and duration of omalizumab response in patients with chronic idiopathic/spontaneous urticaria. J Allergy Clin Immunol 137:474–481

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Clark JJ, Secrest AM, Hull CM, Eliason MJ, Leiferman KM, Gleich GJ, Powell DL (2016) The effect of omalizumab doses and frequency in chronic idiopathic urticaria: retrospective chart review. J Am Acad Dermatol 74:1274–1275

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to L. Kowalzick.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

L. Kowalzick, W. Thiel, C. Bielfeld, H. Ziegler und L. Eickenscheidt geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Alle beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Kowalzick, L., Thiel, W., C. Bielfeld et al. Partielles Ansprechen einer Lichturtikaria auf Omalizumab. Hautarzt 68, 492–496 (2017). https://doi.org/10.1007/s00105-016-3913-0

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00105-016-3913-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation