Skip to main content
Log in

Wundnetze in Deutschland

Struktur, Funktionen und Ziele 2014

Wound networks in Germany

Structure, functions and objectives 2014

  • Originalien
  • Published:
Der Hautarzt Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Wundnetze sind strukturierte Kooperationen zwischen verschiedenen Berufsgruppen und ärztlichen Disziplinen im Bereich der Versorgung von Patienten mit chronischen Wunden. Angesichts der komplexen chronischen Verläufe dieser Patienten mit einer Vielzahl potenziell relevanter Komorbiditäten und einer Vielfalt möglicher Therapieoptionen kommt der evidenzbasierten, strukturierten Versorgung von Patienten mit chronischen Wunden eine besondere Bedeutung zu. Diese Versorgung ist jedoch sehr heterogen und vielfach unkoordiniert.

Zielsetzung

Bestandsaufnahme der in Deutschland aktiven regionalen Wundnetze und Charakterisierung ihrer Struktur, Aktivitäten und Zielsetzungen.

Methoden

Bundesweite Untersuchung, gerichtet an Wundexperten und Wundfachgesellschaften sowie zuvor kartierte Wundnetze. In den bereits bekannten Wundnetzen wurde eine aktualisierende Erhebung durchgeführt. Alle identifizierten Netze wurden mit einem standardisierten strukturierten Fragebogen zur Größe der Netze, zum regionalen Umfang, beteiligten ärztlichen Disziplinen und Berufsgruppen sowie deren Aktivitäten erhoben. Über die vorstrukturierten Antworten hinaus wurden Freitextangaben aufgenommen.

Ergebnisse

Die Anzahl der identifizierbaren Wundnetze betrug n = 35. In einem Großteil der Netze waren sowohl Ärzte und Pflegende aus Kliniken wie auch niedergelassene Ärzte und ambulante Pflegende vertreten.

Die häufigsten ärztlichen Disziplinen waren Gefäßchirurgen (74 %) vor Allgemeinmedizinern (63 %), Diabetologen (60 %), Allgemeinchirurgen (60 %) und Dermatologen (57 %). Die häufigsten Aktivitäten waren informelle Zusammenkünfte zu Fortbildungen (77%), Austausch von Erfahrungen und Zweitmeinungen (je 71%) und Absprachen über Patientenversorgung (69%). Nur in wenigen Fällen wurden im Rahmen der Kooperation Selektivverträge umgesetzt.

Schlussfolgerung

Die in Deutschland durch Eigeninitiative von Wundexperten gegründeten Wundnetze stellen stark interdisziplinär und interprofessionell ausgerichtete Expertenplattformen mit hohem Potenzial für eine strukturierte, effiziente Versorgung dar. Wünschenswert sind Anreize zur systematischen Nutzung dieser Strukturen im Zuge einer qualitätsverbesserten und vergüteten Versorgung von Patienten mit chronischen Wunden.

Abstract

Background

Wound networks are structured collaborations between various professions and medical disciplines in the field of treatment of patients with chronic wounds. In view of the complex chronic courses of such wounds with many relevant underlying diseases, comorbidities and a multitude of possible therapy options, the evidence-based structured treatment of patients with wound problems is of particular importance. However, this treatment is very heterogeneous and often uncoordinated.

Objective

This article describes a stocktaking of the active regional wound networks in Germany with characterization of their structures, activities and objectives.

Methods

A nationwide survey was carried out targeting wound specialists and wound societies as well as already established wound networks for which an updating was carried out. All identified networks were issued with a standardized questionnaire about the size of the network, extent of regional coverage, participating medical disciplines and professional groups and activities. In addition to the preformulated questions, free text information was also encouraged.

Results

A total of 35 wound networks could be identified. The majority of networks consisted of representatives of hospitals as well as physicians in private practice and nursing personnel. The most frequently represented medical disciplines were vascular surgeons (74 %), general physicians (63 %), diabetologists (60 %), general surgeons (60 %) and dermatologists (57 %). The most frequent activities were informal meetings on further education (77 %), exchange of experiences and second opinions (both 71 %) and consultation on patient treatment (69 %). Selective contracts were only implemented in very few cases.

Conclusion

The wound networks established in Germany on self-initiatives represent strong interdisciplinary and interprofessional-oriented specialist platforms with a high potential for structured and efficient treatment. Incentives for systematic utilization of these structures in the course of improvements in quality and remuneration of treatment of patients with chronic wounds would be desirable.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6

Literatur

  1. Augustin M, Debus ES (Hrsg) (2011) Moderne Wundversorgung – im Spannungsfeld zwischen Qualitätsanspruch, Zuständigkeiten und Sparzwang. Bd 2. Beta Verlag, Bonn

  2. Heyer K, Augustin M (2014) Therapie chronischer Wunden – Schwerpunkt Ulcus cruris. In: Sauer K, Rothgang H, Glaeske G (Hrsg) BARMER GEK Heil- und Hilfsmittelreport 2014, S 85–106

  3. Herberger K, Rustenbach SJ, Haartje O, Blome C, Franzke N, Schaefer I, Radtke M, Augustin M (2011) Quality of life and satisfaction of patients with leg ulcers – results of a community-based study. Vasa 40(2):131–138

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Augustin M, Baade K, Herberger K, Protz K, Goepel L, Wild T, Blome C (2014) Use of the Wound-QoL instrument in routine practice: feasibility, validity and development of an implementation tool. Wound Medicine 5:4–8

    Article  Google Scholar 

  5. Purwins S, Herberger K, Debus ES, Rustenbach SJ, Pelzer P, Rabe E, Schaefer E, Stadler R, Augustin M (2010) Cost-of-illness of chronic leg ulcers in Germany. Int Wound J 7(2):97–102

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Augustin M, Brocatti LK, Rustenbach SJ, Schaefer I, Herberger K (2014) Cost-of-illness of leg ulcers in the community. Int Wound J 11(3):283–292

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Augustin M, Debus ES (Hrsg) (2009) Moderne Wundversorgung im Spannungsfeld zwischen Qualitätsanspruch, Zuständigkeiten und Sparzwang. Bd 1. mhp, Wiesbaden

  8. Herberger K, Rustenbach SJ, Grams L, Muenter KC, Schaefer E, Augustin M (2012) Quality-of-care for leg ulcers in the metropolitan area of Hamburg – a community-based study. J Eur Acad Dermatol Venereol 26(4):495–502

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Kjaer ML, Sorensen LT, Karlsmark T, Mainz J, Gottrup F (2005) Evaluation of the quality of venous leg ulcer care given in a multidisciplinary specialist centre. Wound Care 14(4):145–50

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Augustin M, Rustenbach SJ, Debus S, Grams L, Muenter KC, Tigges W, Schaefer E, Herberger K (2011) Quality of care in chronic leg ulcer in the community: introduction of quality indicators and a scoring system. Dermatology 222(4):321–329

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Rabe E, Pannier-Fischer F, Bromen K, Schuldt K, Stang A, Poncar C, Wittenhorst M, Bock E, Weber S, Jöckel K-H (2003) Bonner Venenstudie der Deutschen Gesellschaft für Phlebologie. Epidemiologische Untersuchung zur Frage der Häufigkeit und Ausprägung von chronischen Venenkrankheiten in der städtischen und ländlichen Wohnbevölkerung. Phlebologie 32:1–14

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Danksagung

Wir danken den Wundzentren und Wundexperten sowie allen anderen Beteiligten für die Auskünfte und Mitarbeit an dieser Erhebung.

Interessenkonflikt

L. Goepel, K. Herberger, S. Debus, H. Diener, W. Tigges, J. Dissemond, V. Gerber und M. Augustin geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. Augustin.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Goepel, L., Herberger, K., Debus, S. et al. Wundnetze in Deutschland. Hautarzt 65, 960–966 (2014). https://doi.org/10.1007/s00105-014-3527-3

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00105-014-3527-3

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation