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Botulinumtoxin in der Dermatologie

Botulinum toxin in dermatology

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Zusammenfassung

Die Behandlung mit Botulinumtoxin (BTX) Typ A spielt in der Dermatologie in verschiedenen Indikationsgebieten eine zunehmende Rolle. Besonders verbreitet ist sie bei mimisch bedingten Falten im Rahmen der ästhetischen Dermatologie – dabei handelt es sich um die weltweit am häufigsten durchgeführte Maßnahme zur Faltenreduktion. Aber auch in der kurativen Dermatologie ist BTX von zunehmender Bedeutung. BTX-Injektionen sind die effektivste, nichtoperative Therapie bei fokalen Hyperhidroseformen. Es werden wesentliche Indikationen für die Behandlung mimischer Falten mit BTX vorgestellt und die Therapie der Glabellafalten, für die eine Zulassung besteht, detailliert besprochen. Auch die Behandlung der fokalen Hyperhidrose mit dem Schwerpunkt der Hyperhidrosis axillaris wird thematisiert. In der Hand des erfahrenen Therapeuten sind BTX-Injektionen bei geeigneter Indikation ein sehr sicheres und effektives Behandlungsverfahren mit bemerkenswerten Resultaten und sehr hoher Patientenzufriedenheit.

Abstract

Treatment with botulinum toxin (BTX) type A has become increasingly important in various clinical areas in dermatology. Particularly popular is the therapy with BTX for hyperkinetic lines associated with muscles of facial expression in aesthetic dermatology, which is the most frequent wrinkle treatment undertaken worldwide. Therapy with BTX also ranks high in curative dermatology. Injections with BTX are the most effective nonoperative therapy for hyperhidrosis. Common indications for the treatment of hyperkinetic lines with BTX are presented in this publication. Therapy of glabellar lines, which has received regulatory approval, is presented in detail. In the second part, treatment of focal hyperhidrosis with emphasis on axillary hyperhidrosis is addressed. In the hand of the experienced practitioner, treatment with BTX in a suitable area of indication is a very safe and effective procedure that leads to remarkable treatment results, associated with a very high patient satisfaction.

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Literatur

  1. Carruthers A, Carruthers J (1990) The treatment of glabellar furrows with botulinum A exotoxin. J Dermatol Surg Oncol 16:83

    Google Scholar 

  2. Carruthers J, Carruthers A (2007) The evolution of botulinum neurotoxin type A for cosmetic applications. J Cosmet Laser Ther 9:186–192

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. DeBoulle K (2007) Botulinum neurotoxin type A in facial aesthetics. Expert Opin Pharmacother 8:1059–1072

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. FDA (2008) Information for Healthcare Professionals: OnabotulinumtoxinA (marketed as Botox/Botox Cosmetic), AbobotulinumtoxinA (marketed as Dysport) and RimabotulinumtoxinB (marketed as Myobloc). FDA, Silver Spring. http://www.fda.gov/Drugs/DrugSafety/PostmarketDrugSafetyInformationforPatientsandProviders/DrugSafetyInformationforHeathcareProfessionals/ucm174949. Zugegriffen: 03.12.2013

  5. Brin MF, Boodhoo TI, Pogoda JM et al (2009) Safety and tolerability of onabotulinumtoxin A in the treatment of facial lines: a meta-analysis of individual patient data from global clinical registration studies in 1678 participants. J Am Acad Dermatol 61:961–970

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Philipp-Dormston WG, Bergfeld D, Sommer B et al (2013) Konsensusempfehlungen zur Behandlung mit Onabotulinumtoxin A in der ästhetischen Medizin. J Dtsch Dermatol Ges [Suppl S1] 11:1–42

    Google Scholar 

  7. Raspaldo H, Baspeyras M, Bellity P et al (2011) Upper- and mid-face anti-aging treatment and prevention using onabotulinumtoxin A: the 2010 multidisciplinary French consensus – part 1. J Cosmet Dermatol 10:36–50

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Ascher B (2010) International consensus recommendations on the aesthetic usage of botulinum toxin type A (Speywood Unit). Part I: Upper facial wrinkles. J Eur Acad Dermatol Venereol 24:1278–1284

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Carruthers J, Fagien S, Matarasso SL et al (2004) Consensus recommendations on the use of botulinum toxin type A in facial aesthetics. Plast Reconstr Surg [Suppl 6] 114:1S–22S

    Google Scholar 

  10. Deutsche Dermatologische Gesellschaft (2012) Ästhetische Botulinumtoxin-Therapie. AWMF-Leitlinienregisternummer 013/077. AWMF, Düsseldorf. http://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/013-077l_S1_Ästhetische_Botulinumtoxin_Therapie_2012-11.pdf. Zugegriffen: 03.12.2013

  11. Schantz EJ, Johnson EA (1992) Properties and use of botulinum toxin and other microbial neurotoxins in medicine. Microbiol Rev 56:80–99

    CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  12. Hambleton P (1992) Clostridium botulinum toxins: a general review of involvement in disease, structure, mode of action and preparation for clinical use. J Neurol 239:16–20

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Pickett A (2007) The protein load of therapeutic botulinum toxins. Eur J Neurol 14:e11

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Mohindru A, Bulloch S, Kronfeld N et al (2013) Analysis of clinical and non-clinical, peer-reviewed published studies investigating the use of commercially available botulinum toxins: An online literature review (Poster). 2. International Congress on Treatment of Dystonie, Hannover

  15. Heckmann M, Rzany B (2002) Botulinumtoxin in der Dermatologie. Grundlagen und praktische Anwendung, 1. Aufl. Urban & Vogel, München, S 22–25

  16. Benoit RM, Frey D, Hilbert M et al (2014) Structural basis for recognition of synaptic vesicle protein 2C by botulinum neurotoxin A. Nature 505:108–111

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Newman WJ, Davis TL, Padaliya BB et al (2004) Botulinum toxin type A therapy during pregnancy (Erratum in: Mov Disord 2005; 20:121). Mov Disord 19:1384–1385

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Carruthers J, Lowe NJ, Menter MA et al (2003) Double-blind, placebo-controlled study of the safety and efficacy of botulinum toxin type A for patients with glabellar lines. Plast Reconstr Surg 15:1089–1098

    Google Scholar 

  19. De Boulle K, Fagien S, Sommer B et al (2010) Treating glabellar lines with botulinum toxin type A-hemagglutinin complex: a review of the science, the clinical data, and patient satisfaction. Clin Interv Aging 5:101–118

    Google Scholar 

  20. Carruthers A, Carruthers J, Lei X et al (2010) Onabotulinumtoxin A treatment of mild glabellar lines in repose. Dermatol Surg [Suppl 4] 36:2168–2171

    Google Scholar 

  21. Carruthers A, Carruthers J (1994) Botulinumtoxin A in the treatment of glabellar frown lines and other facial wrinkles. In: Jankovic J, Haller M (Hrsg) Therapy with botulinum toxin. Decker, New York, S 577–595

  22. Carruthers A (2013) Efficacy and safety of onabotulinumtoxin A for the treatment of crow′s feet lines. IMCAS Annual Meeting 2013, Paris

  23. Philipp-Dormston WG (2011) Augenbrauenlifting. Wie sieht die perfekte Braue aus? Asthet Dermatol Kosmetol 3:16–17

    Google Scholar 

  24. Philipp-Dormston WG (2010) Gesichtskonturierung mit Botulinumtoxin: square face syndrome und full face BTX. Kosmet Med 31:39

    Google Scholar 

  25. Wörle B, Heckmann M, Rapprich S (2012) Definition und Therapie der primären Hyperhidrose. AWMF-Leitlinienregisternummer 013/059. AWMF, Düsseldorf. http://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/013-059l_S1_primäre_Hyperhidrose_Definition_Therapie_2012-01.pdf. Zugegriffen:28.11.2013

  26. Heckmann M, Ceballos-Baumann A, Plewig G et al (2001) Botulinum toxin A for axillary hyperhidrosis (excessive sweating). N Engl J Med 344:488–493

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Hosp C, Naumann MK, Hamm H (2012) Botulinumtoxin bei fokaler Hyperhidrose. Ein aktueller Überblick. Hautarzt 63:469–476

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Kinkelin I, Hund M, Naumann M et al (2000) Effective treatment of frontal hyperhidrosis with botulinum toxin A. Br J Dermatol 143:824–827

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

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Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. W. G. Philipp-Dormston war für alle 3 pharmazeutischen Unternehmen, die Ona-, Abo- und Inco-BTX A in Europa herstellen/vertreiben (Allergan, Ipsen/Galderma, Merz) als wissenschaftlicher Berater, Studien-Investigator sowie Referent tätig und hat an Publikation und wissenschaftlichen Beiträgen zu allen zugelassenen Botulinumtoxinen mitgewirkt. Er gibt an, dass kein Interssenkonflikt besteht. Alle Patienten, die über Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts zu identifizieren sind, haben hierzu ihre schriftliche Einwilligung gegeben. Im Falle von nicht mündigen Patienten liegt die Einwilligung eines Erziehungsberechtigen oder des gesetzlich bestellten Betreuers vor. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

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Philipp-Dormston, W. Botulinumtoxin in der Dermatologie. Hautarzt 65, 133–145 (2014). https://doi.org/10.1007/s00105-013-2744-5

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