Hyperhidrosis axillaris – Effektivität und Verträglichkeit eines aluminiumchloridhaltigen Antiperspirants

Prospektive Evaluation an 20 Patienten mit idiopathischer Hyperhidrosis axillaris

Axillary hyperhidrosis-efficacy and tolerability of an aluminium chloride antiperspirant

Prospective evaluation on 20 patients with idiopathic axillary hyperhidrosis

Zusammenfassung

Hintergrund

Ziel der vorliegenden Untersuchung war die Evaluierung der Wirkungs-Nebenwirkungs-Relation einer Aluminiumchloridlösung bei Hyperhidrosis axillaris.

Patienten und Methoden

In einer 42-tägigen Untersuchung wurde ein Antiperspirant (Sweat-off®, Sweat-off® GmbH, Hügelsheim) von 20 Patienten mit idiopathischer Hyperhidrosis axillaris (Alter: 26,9±4,3) angewandt. Die Evaluation der Behandlungseffekte umfasste neben der klinischen Beurteilung des Schweregrads der Hyperhidrose und der Ermittlung des Obenflächen-pH-Wertes eine quantitative und qualitative Ermittlung der Schweißsekretion mittels Gravimetrie und Schweißtest nach Minor.

Ergebnisse

Die Untersuchungen zeigten eine Abnahme des Hyperhidroseschweregrades, eine signifikante qualitative und quantitative Abnahme der Schweißsekretion sowie eine signifikante Abnahme des Hautoberflächen-pH-Wertes. Trotz leichter irritativer Hautveränderungen bei 6 Patienten, die jedoch in keinem Fall zum Abbruch der Untersuchung führten, nahm die Patientenzufriedenheit im Verlauf der Studie signifikant zu.

Schlussfolgerungen

Die Anwendung eines leicht sauren, aluminiumchloridhaltigen Antiperspirants führt zu einer deutlichen Abnahme der Schweißsekretion bei minimalen Nebenwirkungen und geringen Tagestherapiekosten.

Abstract

Background

The purpose of this study was to evaluate the efficacy and tolerability of aluminium chloride gel for treatment of axillary hyperhidrosis.

Patients and methods

A total of 20 patients aged 22–38 (mean age: 26.9±4.3) with idiopathic axillary hyperhidrosis were included and treated with an antiperspirant (Sweat-off®, Sweat-off® GmbH, Hügelsheim). Study duration was 42 days. Treatment efficacy was evaluated clinically, as well as by starch-iodine test, gravimetric analysis and evaluation of the skin surface pH.

Results

After treatment there was a significant clinical improvement accompanied by significant qualitative and quantitative reduction of sweat as well as a significant reduction of skin surface pH. Except for slight skin irritation in 6 patients, there were no other side effects. Patient satisfaction improved markedly during the study.

Conclusion

Treatment of axillary hyperhidrosis with aluminium chloride is an effective, safe and inexpensive treatment modality.

This is a preview of subscription content, access via your institution.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. 1.

    Brandrup F, Larsen PO (1978) Axillary hyperhidrosis: local treatment with aluminum chloride hexahydrate 25% in absolute ethanol. Acta Derm Venereol 58:461–465

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. 2.

    Eisenach JH, Atkinson JLD, Fealey RD (2005) Hyperhidrosis: evolving therapies for a well-established phenomenon. Mayo Clin Proc 80:657–666

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. 3.

    Emrich HM, Oelert H (1966) pH-Wert und Gesamtammoniak im menschlichen Schweiß. Pflügers Archly 290:811–314

    Google Scholar 

  4. 4.

    Graber W (1977) Eine einfache, wirksame Behandlung der axillären Hyperhidrose. Schweiz Rundsch Med Prax 66:1080–1084

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. 5.

    Heckmann M, Ceballos-Baumann A, Plewig G (2001) Botulinum toxin A for axillary hyperhidrosis (excissive sweating). N Engl J Med 15(344):488–493

    Article  Google Scholar 

  6. 6.

    Heckmann M (2004) Evidence-based medicine and the treatment of hyperhidrosis. J Am Acad Dermatol 50:327–328

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. 7.

    Heckmann M (2005) Erkrankungen der Schweißdrüsen. In: Braun-Falko O, Plewig G, Wolff HH (Hrsg) Dermatologie und Venerologie. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo, S 910–922

  8. 8.

    Hölzle E, Braun-Falco O (1984) Structural alterations of axillary eccrine glands in hyperhidrosis following long-term treatment with aluminium chloride hexahydrate. Br J Dermatol 110:399–403

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. 9.

    Innocenzi D, Ruggero A, Francesconi L et al (2008) An open-label tolerability and efficacy study of an aluminum sesquichlorohydrate topical foam in axillary and palmar primary hyperhidrosis. Dermatol Ther 21 (Suppl 1):S27–S30

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. 10.

    Jensen O, Karlsmark T (1980) Palmoplantar hyperhidrosis. Treatment with alcohol solution of aluminium chloride hexahydrate: a simple method of transpiration measurement. Dermatology 161:133–135

    Article  CAS  Google Scholar 

  11. 11.

    Naumann M, Bergmann I, Hofmann U et al (1998) Botulinum toxin for focal hyperhidrosis: technical considerations and improvements in application. Br J Dermatol 139:1123–1124

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. 12.

    Naumann M (2001) Evidence-based medicine: botulinum toxin in focal hyperhidrosis. J Neurol 248 (Suppl 1):31–33

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. 13.

    Nyamekye IK (2004) Current therapeutic options for treating primary hyperhidrosis. Eur J Vasc Endovasc Surg 27:571

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. 14.

    Minor V (1928) Ein neues Verfahren zu der klinischen Untersuchung der Schweissabsonderung. Dtsch Z Nervenheilk 101:302–308

    Article  Google Scholar 

  15. 15.

    Rayner CR, Ritchie ID, Stark GP (1980) Axillary hyperhidrosis, 20% aluminum chloride hexahydrate, and surgery. Br Med J 10(280):1168

    Article  Google Scholar 

  16. 16.

    Rzany B, Hund M (2003) Fokale Hyperhidrose. Hautarzt 8(54):767–778

    Article  Google Scholar 

  17. 17.

    Wörle B, Rapprich S, Heckmann M (2007) Definition and treatment of primary hyperhidrosis. J Dtsch Dermatol 5:625–628

    Article  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Prof. Dr. M. Kerscher.

Rights and permissions

Reprints and Permissions

About this article

Cite this article

Streker, M., Reuther, T., Verst, S. et al. Hyperhidrosis axillaris – Effektivität und Verträglichkeit eines aluminiumchloridhaltigen Antiperspirants. Hautarzt 61, 139–144 (2010). https://doi.org/10.1007/s00105-009-1841-y

Download citation

Schlüsselwörter

  • Hyperhidrosis axillaris
  • Antiperspirant
  • Aluminiumchloridlösung
  • Hautoberflächen-pH-Wert
  • Schweißsekretion

Keywords

  • Axillary hyperhidrosis
  • Antiperspirant
  • Aluminum chloride solution
  • Skin surface pH
  • Sweat secretion