Zusammenfassung
Die Urtikaria zählt zu den häufigsten dermatologischen Erkrankungen. Ihre Pathogenese wird erst ansatzweise verstanden, jedoch konnten durch systematische Untersuchungen während der letzten Jahre die wichtigsten auslösenden Faktoren für die verschiedenen Formen der Urtikaria identifiziert werden. Aufgrund dieser Ergebnisse wird empfohlen, die Diagnostik der akuten Urtikaria möglichst auf Anamnese und körperliche Untersuchung zu beschränken, während bei der chronischen Urtikaria vor allem nach Medikamenten, Infektionen, pseudoallergischen Reaktionen und Autoimmunprozessen als Ursachen gesucht werden sollte. Für die Diagnostik der physikalischen Urtikaria empfehlen sich standardisierte Provokationstestungen.
Abstract
Urticaria belongs to the most frequent dermatologic diseases. Although the pathogenesis of urticaria is not fully understood, systematic studies in recent years have identified the most important triggering factors of the different forms of urticaria. Based on these results, it is recommended to restrict diagnostic procedures in acute urticaria to history and physical examination, while in chronic urticaria, one should exclude drugs, infections, pseudoallergic reactions, and autoimmune processes as causes. For the diagnosis of physical urticaria, standardized provocation test are recommended.
Literatur
Asero R (2003) Intolerance to nonsteroidal anti-inflammatory drugs might precede by years the onset of chronic urticaria. J Allergy Clin Immunol 111:1095–1098
Asero R, Lorini M, Tedeschi A (2003) Association of chronic urticaria with thyroid autoimmunity and Raynaud phenomenon with anticentromere antibodies. J Allergy Clin Immunol 111:1129–1130
Champion RH, Roberts SOB, Carpenter RG, Roger JH (1969) Urticaria and angio-oedema. A review of 554 patients. Br J Dermatol 81:588–597
Dover JS, Black AK, Ward AM, Greaves MW (1988) Delayed pressure urticaria. Clinical features, laboratory investigations, and response to therapy of 44 patients. J Am Acad Dermatol 18:1289–1298
Fiebiger E, Hammerschmid F, Stingl G, Maurer D (1998) Anti-FcepsilonRIalpha autoantibodies in autoimmune-mediated disorders. Identification of a structure-function relationship. J Clin Invest 101:243–251
Hartmann K, Hani N, Hinrichs R et al. (2001) Successful sulfasalazine treatment of severe chronic idiopathic urticaria associated with pressure urticaria. Act Derm Venereol 81:71
Hide M, Francis DM, Grattan CEH et al. (1993) Autoantibodies against the high-affinity IgE receptor as a cause of histamine release in chronic urticaria. N Engl J Med 328:1599–1604
Kikuchi Y, Fann T, Kaplan AP (2003) Antithyroid antibodies in chronic urticaria and angioedema. J Allergy Clin Immunol 112:218
Lawlor F, Black AK, Ward AM et al. (1989) Delayed pressure urticaria, objective evaluation of variable disease using a dermographometer and assessment of treatment using colchicine. Br J Dermatol 120:403–408
Möller A, Henning M, Zuberbier T, Czarnetzki BM (1996) Epidemiologie und Klinik der Kälteurtikaria. Hautarzt 47:510–514
Paul E, Gall HM, Müller I, Möller R (2000) Dramatic augmentation of a food allergy by acetylsalicylic acid. J Allergy Clin Immunol 105:844
Sabroe RA, Fiebiger E, Francis DM et al. (2002) Classification of anti-FcepsilonRI and anti-IgE autoantibodies in chronic idiopathic urticaria and correlation with disease severity. J Allergy Clin Immunol 110:492–499
Wedi B, Wagner S, Werfel T et al. (1988) Prevalence of Helicobacter pylori associated gastritis in chronic urticaria. Int Arch Allergy Immunol 116:288–294
Wedi B, Kapp A (2002) Helicobacter pylori infection in skin diseases: a critical appraisal. Am J Clin Dermatol 3:273–282
Wedi B (2002) Acute, chronic or physical urticaria. What causes the hives? MMW Fortschr Med 114:28–32
Wüthrich B (1993) Adverse reactions to food additives. Ann Allergy 71:379–384
Zuberbier T, Chantraine-Hess S, Hartmann K, Czarnetzki BM (1995) Pseudoallergen-free diet in the treatment of chronic urticaria. Acta Derm Venereol 75:484–487
Zuberbier T (2001) The role of allergens and pseudoallergens in urticaria. J Investig Dermatol Symp Proc 6:132–134
Zuberbier T, Aberer W, Grabbe J et al. (2003) Diagnostik und Therapie der Urtikaria. Leitlinie der DDG. JDDG 8:655–664
Interessenkonflikt:
Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Hartmann, K. Urtikaria. Hautarzt 55, 340–343 (2004). https://doi.org/10.1007/s00105-004-0705-8
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00105-004-0705-8