Skip to main content
Log in

Arzneimittelwechselwirkungen im klinischen Alltag

Ein Pilotprojekt zur Qualitätssicherung der ärztlichen Verschreibung

  • Originalien
  • Published:
Der Hautarzt Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund und Fragestellung.

Die Vermeidung von klinisch relevanten Arzneimittelwechselwirkungen erfordert eine kritische Analyse der Dauermedikation sowie deren Erweiterung im Rahmen fachspezifischer stationärer und ambulanter Behandlungen. Beim vorliegenden Projekt wurde versucht, einen methodischen Ansatz zu finden, der eine Qualitätssicherung der ärztlichen Verschreibung ermöglicht.

Patienten/Methodik.

Es wurde die Medikation von 396 Patienten, die im Durchschnitt 7,83 Medikamente einnahmen, einem externen, computerunterstützten Interaktionsscreening mittels Micromedex®-CD-ROM-Datenbank (DRUG-REAX®) zugeführt. Das Programm unterschied zwischen "contraindicated", "major", "moderate" und "minor interactions".

Ergebnisse.

In einem Beobachtungszeitraum von 3 Tagen wurden keine kontraindizierten Arzneimittelkombinationen ("contraindicated") gefunden, jedoch bei 265 Patienten (66,9%) Arzneimittelkombinationen aufgezeigt, die potenziell relevante Arzneimittelinteraktionen ("major und moderate interactions") bedingen könnten. Die Häufigkeit möglicherweise gefährlicher Arzneimittelkombinationen korrelierte mit der Anzahl der durchschnittlich eingenommenen Medikamente. Im Beobachtungszeitraum wurden keine klinisch relevanten Auswirkungen der gleichzeitigen Gabe mehrerer Medikamente beobachtet.

Schlussfolgerung.

Der großen Zahl an potenziell schädlichen Arzneimittelkombinationen zufolge stellen diese eine Gefahr bei der Verordnung neuer Medikamente dar.

Abstract

Background and Objective.

The aim of the project was to document and evaluate the safety of combinations of drugs prescribed during hospitalization, producing a method of quality assurance assessment.

Patients/Methods.

The medications of 396 patients already taken at home as well as the drugs given in the hospital during an acute illness were analyzed. Potential drug interactions were detected using a computerized drug-interaction checking system i.e. Micromedex CD-ROM database DRUG-REAX®. This program differentiates between contraindicated, major, moderate or minor interactions.

Results.

No contraindicated combinations of medications were found but in 265 instances (66,9%) potentially relevant (major or moderate) combinations could be detected. There was a correlation between potentially dangerous drug combinations and the number of coadministered drugs. Despite the detection of a large number of potentially troublesome combinations, no significant clinical problems were observed over at least three days of observation.

Conclusions.

The number of potentially relevant drug interactions represents a severe problem in drug prescribing.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1.
Abb. 2.

Notes

  1. Bei Verwendung dieser Ausdrücke im Text ist jeweils nur die Möglichkeit der Interaktion angegeben!

Literatur

  1. Ammon HPT (2001) Arzneimittel-Neben- und Wechselwirkungen, 4. Aufl. Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft mbH, Stuttgart

  2. Arzneimittelinteraktionen, Mikropharm 1, 2001/2002, Österreichischer Apothekerverlag mbH, Wien

  3. Arzneitelegramm und Arzneimittelkursbuch, A.T.I. Arzneimittelinformation Berlin GmbH, Berlin

  4. Basile J, (2001) New strategies for improving heart failure management: a primary care perspective. South Med J 94:166–174

    Google Scholar 

  5. Chung KF, Dent G, McCusker M et al. (1987) Effect of a ginkgolide mixture (BN 52063) in antagonising skin and platelet responses to platelet activating factor in man. Lancet 1:248–251

    Google Scholar 

  6. Daly HM, Scott GL, Boyle J, Roberts CJ (1986) Methotrexate toxicity precipitated by zapropazone. Br J Dermatol 114:733–773

    Google Scholar 

  7. Fattinger K, Roos M, Vergeres P et al. (2000) Epidemiology of drug exposure and adverse reactions in two swiss departments of internal medicine. Br J Clin Pharmacol 49:158–167

    Google Scholar 

  8. Finnegan TP, Spence JD, Cape RD (1984) Potassium-sparing diuretics: interaction with digoxin in elderly men. J Am Geriatr Soc 32:129–131

    Google Scholar 

  9. Gysling E (2001) Pharmakotherapie im Spital nicht optimal. pharma-kritik 23:19–20

  10. Huonker M, Sorichter S, Schmidt-Trucksass A et al. (1999) Effectiveness of digitoxin versus trichlormethiazide/amiloride in congestive heart failure NYHA class II/III and sinus rhythm. Cardiovasc Drugs Ther 13:233–241

    Google Scholar 

  11. Jick H, Derby LE, Vasilakis C, Fife D (1998) The risk of seizures associated with tramadol. Pharmacotherapy 18:607–611

    Google Scholar 

  12. Johnston RT, de Bono DP, Nyman CR (1992) Preventable sudden death in patients receiving angiotensin converting enzyme inhibitors and loop/potassium sparing diuretic combinations. Int J Cardiol 34:213–215

    Google Scholar 

  13. Knochel JP (1984) Diuretic induced hypokalemia. Am J Med 77:18–27

    Google Scholar 

  14. Makalinao JM, Fields SD (2000) Chronic heart failure. Examining consensus recommendations for patient management. Geriatrics 55:53–58

    Google Scholar 

  15. Penell DJ, Nunan TO, O'Doherty MJ, Croft DN (1984) Fatal Stevens-Johnson syndrome in patients on captopril and allopurinol. Lancet 1:463

    Google Scholar 

  16. Pharma-Kritik, Infomed-Verlags-AG, Wil, Schweiz

  17. Reichert S, Simon T, Halm EA (2000) Physicians' attitude about prescribing and knowledge of the costs of common medications. Arch Intern Med 160:2799–2803

    Google Scholar 

  18. Ripple MG, Pestaner JP, Levone BS, Smialek JE (2000) Lethal combination of tramadol and multiple drugs affecting serotonin. Am J Forensic Med Pathol 21:370–374

    Google Scholar 

  19. Samanta A, Burden AC (1984) Fever, myalgia and arthralgia in a patient on captopril and allopurinol. Lancet 1:679

    Google Scholar 

  20. Singh RR, Malaviya AN, Pandey JN, Guleria JS (1986) Fatal interaction between methotrexate and naproxen. Lancet 1:1390

    Google Scholar 

  21. Stockley IH (1999) Drug interactions (5th edition). Pharmaceutical Press

  22. Whang R, Oei TO, Watanabe A (1985) Frequency of hypomagnesemia in hospitalized patients receiving digitalis. Arch Intern Med 145:655–656

    Google Scholar 

  23. Weale AE, Warwick DJ, Durant N, Prothero D (1995) Is there a clinical interaction between low molecular weight heparin and non-steroidal analgesics after total hip replacement? Ann R Coll Surg Engl 77:395

    Google Scholar 

  24. Young J (2000) Heart failure: highlights from new consensus guidelines. Cleve Clin J Med 67:13–16

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to H. Hintner.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Geppert, U., Beindl, W., Hawranek, T. et al. Arzneimittelwechselwirkungen im klinischen Alltag. Hautarzt 54, 53–57 (2003). https://doi.org/10.1007/s00105-002-0439-4

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00105-002-0439-4

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation