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Jejunuminterponat als Ersatz der Pars descendens duodeni bei ausgedehntem tubulovillösen Adenom

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Abstract.

Reconstruction after partial duodenectomy with resection of the ampulla of Vater is often troublesome. We report the case of a 70-year-old patient with endoscopically non-resectable tubulo-villous adenoma of the descending duodenum including the ampulla of Vater in which subsequent biopsies revealed dysplastic areas. A partial resection of the descending duodenum including the ampulla of Vater was performed. Reconstruction was achieved by the interposition of a jejunal limb in which the ampulla could be reinserted to the posterior wall. The postoperative course was uneventful; a carcinoma was not found within the specimen. In cases of widespread adenomas of the ampulla of Vater, duodenum-preserving resection by interposition of a jejunal limb with reinsertion of the ampulla into the posterior wall may be used as an alternative to Roux-Y reconstruction and to Whipple's procedure.

Zusammenfassung.

Duodenumresektionen unter Einbezug der Papilla Vateri erfordern technisch anspruchsvolle Rekonstruktionen. Wir berichten über einen 70 jährigen Patienten mit endoskopisch nicht abtragbarem tubulovillösen Adenom der Pars descendens duodeni, bei dem dysplastische Veränderungen nachgewiesen waren. Bei diesem Patienten wurde eine Segmentresektion der Pars descendens duodeni unter Mitnahme der Papilla Vateri durchgeführt. Die Rekonstruktion erfolgte durch eine gestielte Jejunumsegmentinterposition mit Reimplantation der Papille in die Hinterwand des Interponats. Der postoperative Verlauf war komplikationslos, ein Carcinom konnte nicht nachgewiesen werden. Bei ausgedehnten tubulovillösen Adenomen des Duodenums mit Einbezug der Papilla Vateri bietet sich die Duodenumsegmentresektion mit Interposition einer Jejunumschlinge sowie Reimplantation der Papille als alternative Möglichkeit zur Roux-Y-Rekonstruktion oder der Whipple-Operation an.

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Fleisch, M., Schmidt, J. & Zirngibl, H. Jejunuminterponat als Ersatz der Pars descendens duodeni bei ausgedehntem tubulovillösen Adenom. Chirurg 72, 832–835 (2001). https://doi.org/10.1007/s001040170112

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001040170112

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