Skip to main content
Log in

Additive Chemotherapie bei Lebermalignomen zur Verbesserung der Operabilität

  • Leitthema: Hepatobiliäre „Chirurgie extrème“
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Abstract.

Complete tumor resection is the only curative option for patients with colorectal liver metastases. Hepatic resection is frequently not possible for technical reasons: because of large tumors, multiple or bilateral metastases, or tumors that are too close to vessels. In these cases chemotherapy might downstage the tumor volume and facilitate secondary curative resection in patients initially not eligible for curative surgery. Treatment with fluorouracil (5-Fu) alone has resulted in disappointing response rates of about 10–20 % in patients with colorectal liver metastases, which make these protocols useless in the neoadjuvant setting. Because regional chemotherapy into the hepatic arteria results in significantly higher response rates (40–50 %), some studies have documented some success in secondary curative surgery after regional chemotherapy of initially unresectable colorectal liver metastases. However, regional chemotherapy is invasive and therefore not standard therapy for every patient with colorectal liver metastases. Recently new exciting treatment options have become available for colorectal cancer. Combinations of chemotherapy consisting of irinotecan and 5-Fu/FA or oxaliplatin and 5-Fu/FA result in response rates of 50 % and can be considered a new standard first-line chemotherapy for patients with metastatic colorectal cancer. Recently, two encouraging retrospective studies have been published with chronomodulated chemotherapy of oxaliplatin and 5-Fu/FA in the setting of neoadjuvant chemotherapy for patients with unresectable colorectal liver metastases. With this multidisciplinary approach, antitumor activity of chemotherapy appears to be translated into a long-term survival benefit and some patients with initially unresectable colorectal liver metastases can potentially be cured. As a consequence, on the premises of close cooperation between surgeons and internists, more patients with metastatic colorectal cancer will be cured in the future.

Zusammenfassung.

Die Resektion von colorectalen Lebermetastasen stellt die einzige kurative Option für Patienten mit colorectalen Leberfiliae dar. Oft ist jedoch eine Resektion der Leberfilae aus operationstechnischen Gründen nicht möglich, weil der Tumorherd zu groß ist, die Tumoren eine bilaterale oder multiloculäre Ausbreitung zeigen, oder weil die Tumoren zu dicht an wichtigen Gefäßen liegen. Neoadjuvante Chemotherapien könnten in diesen Fällen nach einer Remission eine sekundäre Resektion der Leberfiliae erreichen und den Patienten somit eine Überlebenschance bieten. Die Therapie von Patienten mit colorectalen Leberfilae mit Fluorouracil (5-Fu) zeigt objektivierbare Remissionsraten von 10–20 %, was diese Protokolle für ein neoadjuvantes Konzept unbrauchbar macht. Die regionale Chemotherapie in die A. hepatica erbringt signifikant höhere Ansprechraten (40–50 %) und einige Studien zeigen tatsächlich geringe Erfolge in der sekundären Resektion von colorectalen Leberfilae nach einer neoadjuvanten regionalen Chemotherapie. Regionale Chemotherapien sind allerdings aufwendig und zur Zeit keine Standardtherapie bei Patienten mit colorectalen Leberfiliae. Im Gegensatz hierzu wurden vor kurzem neue systemische Chemotherapieprotokolle mit den Kombinationen Irinotecan/5-Fu/FA oder Oxaliplatin/5-Fu/FA entwickelt, die eine signifikant höhere Ansprechrate von ca. 50 % zeigen und als neuer Standard in der first line Chemotherapie bei Patienten mit metastasierenden colorectalen Carcinomen diskutiert werden. Es wurden kürzlich zwei sehr ermutigende retrospektive Analysen publiziert, die eine chronomodulierte Chemotherapie mit Oxaliplatin/5-Fu/FA im neoadjuvanten Ansatz bei Patienten mit primär irresektablen colorectalen Leberfiliae beleuchteten. Mit diesem multidisziplinären Vorgehen war es möglich die hohe Aktivität einer neuen Chemotherapie zu nutzen, um bei Patienten mit primär irresektablen colorectalen Leberfiliae ein Langzeitüberleben oder gar eine Heilung zu erzielen. Diese Daten lassen hoffen, dass durch eine enge Kooperation zwischen Chirurgen und Internisten zukünftig mehr Patienten mit metastasierten colorectalen Carcinomen geheilt werden können.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Kubicka, S., Manns, M. Additive Chemotherapie bei Lebermalignomen zur Verbesserung der Operabilität. Chirurg 72, 759–764 (2001). https://doi.org/10.1007/s001040170102

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001040170102

Navigation