Skip to main content
Log in

Die operative und adjuvante Therapie neuroendokriner Tumoren des Gastrointestinaltrakts und ihrer Metastasen Eine retrospektive Analyse des eigenen Patientenguts

Eine retrospektive Analyse des eigenen Patientenguts

  • Klinik und Forschung
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Abstract.

Introduction: Carcinoid tumors are the most common neuroendocrine tumors of the gastrointestinal tract. Surgical treatment and prognosis depend on the location of the tumor. Method: Between 01.01.1985 and 31.12.1999 25 patients with neuroendocrine tumors of the gastrointestinal tract or their metastases were treated in our institution. The records of these patients were reviewed retrospectively. Patients still alive were reexamined clinically. Results and conclusions: The most frequent primary sites were the ileum and jejunum (36 %), appendix (36 %), stomach (12 %), pancreas (8 %), colon (4 %) and bronchus with hepatic metastasis (4 %). A malignant carcinoid syndrome was present in 8 patients. In patients with neuroendocrine tumors, curative, radical tumor removal should be attempted. Some patients with advanced disease needed some surgery for tumor debulking and resection of metastases. In non-resectable liver metastases hepatic arterial chemotherapy and chemoembolization after implantation of port catheters seem to be very beneficial therapeutic options. A fixed part of the therapeutic regime in progressive disease is adjuvant chemotherapy with 5-fluorouracil and streptozotocin and symptomatic therapy with octreotide.

Zusammenfassung.

Einleitung: Carcinoidtumoren gehören zu den häufigsten neuroendokrinen Tumoren des Gastrointestinaltrakts. Therapie und Prognose hängen vom Ursprungsort des neuroendokrinen Tumors ab. Methode: In einer retrospektiven Studie wurden die Krankenakten von 25 Patienten mit neuroendokrinen Tumoren des Gastrointestinaltrakts und deren Metastasen, welche vom 1. Januar 1985 bis zum 31. Dezember 1999 in unserer Klinik behandelt wurden, ausgewertet. Noch lebende Patienten wurden klinisch nachuntersucht. Ergebnisse und Schlußfolgerung: In 36 % fand sich der Primärtumor im Dünndarm und Appendix, in 12 % im Magen, in 8 % im Pankreas, in 4 % im Colon und in 4 % im Bronchus. Ein Carcinoidsyndrom fand sich bei 8 Patienten. Bei Patienten mit einem neuroendokrinen Tumor sollte eine möglichst radikale chirurgische Tumorentfernung angestrebt werden. Bei fortgeschrittenem Tumorleiden führten wir oft mehrfache Operationen zur Tumorreduktion oder Beseitigung von Tumorkomplikationen (Blutung, Ileus) durch. Bei Vorliegen von nicht resezierbaren Lebermetastasen ist die regionale Hochdosischemotherapie oder Chemoembolisation nach Implantation eines Portkatheters in die A. gastroduodenalis eine wichtige Therapieoption. Daneben spielen die systemische Chemotherapie mit 5-Fluoruracil und Streptozotocin und die symptomatische Therapie mit Octreotid eine wichtige Rolle in der Behandlung der fortgeschrittenen Erkrankung.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schmidbauer, S., Ladurner, R., Jückstock, H. et al. Die operative und adjuvante Therapie neuroendokriner Tumoren des Gastrointestinaltrakts und ihrer Metastasen Eine retrospektive Analyse des eigenen Patientenguts. Chirurg 72, 945–952 (2001). https://doi.org/10.1007/s001040170094

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001040170094

Navigation