Abstract.
Background: Minimally invasive techniques are now frequently used in general thoracic surgery. More than 30 % of all minimally invasive procedures are operations in patients with spontaneous pneumothorax. Recently, it has been shown that the video-assisted approach compared to the standard anterolateral thoracotomy results in a significant reduction of the early postoperative pain. However, little is known about the influence of video-assisted surgery on long-term complaints. Methods: We analyzed the frequency and characteristics of chronic complaints in 60 patients after video-assisted operations for spontaneous pneumothorax using a standardized questionnaire. For comparison, 27 patients after anterolateral thoracotomy for benign diseases were interviewed 24 months postoperatively using the same questionnaire. Results: After minimally invasive surgery and a median observation time of 59 months, 19 (31.7 %) out of 60 patients suffered from chronic complaints. Two of them (3.3 %) required daily oral pain medication. On a visual analog pain scale (ranging from 0 to 100), 17 patients described a pain intensity of < 20 and 2 (3.3 %) patients > 50. After thoracotomy 14 (51.8 %) out of 27 patients suffered from chronic complaints, 5 (18.5 %) of them with regular use of oral pain medications. The mean pain intensity (analog scale) was 3.6 points after minimally invasive operations and 14.4 points after thoracotomy (P = 0.01). Conclusions: In conclusion, even after minimally invasive thoracic operations some patients suffer from chronic complaints. However, they are less frequent and of lower intensity than after thoracotomy.
Zusammenfassung.
Einleitung: Minimal-invasive Techniken haben in der Thoraxchirurgie zu einer Verminderung von unmittelbar postoperativen Schmerzen geführt. Über die Häufigkeit chronischer postoperativer Beschwerden liegen jedoch nur wenige Beobachtungen vor. Ziel der vorliegenden Untersuchung war es, am Beispiel von Patienten mit Spontanpneumothorax die Häufigkeit von chronischen Beschwerden nach minimal-invasiven Eingriffen zu evaluieren. Methoden: Es wurden 60 Patienten unter Verwendung eines standardisierten Fragebogens befragt und die Häufigkeit, Intensität und Charakteristik von chronischen Schmerzen und Beschwerden erfaßt. Die mediane Beobachtungszeit betrug 59 Monate. Mit Hilfe des gleichen Fragebogens wurden weiterhin 27 Patienten nach anterolateraler Thoracotomie bei benignen Grunderkrankungen im Median 24 Monate postoperativ untersucht. Ergebnisse: Nach minimal-invasiver Operation gaben 19 (31,7 %) von 60 Patienten an, unter chronischen Beschwerden zu leiden. Analgeticabedürftige Schmerzen zeigten 2 Patienten (3,3 %). Auf einer visuellen Analogskala (0 = kein Schmerz bis 100 = stärkster vorstellbarer Schmerz) bewerteten 17 Patienten die Schmerzintensität in einem Bereich < 20, und bei 2 Patienten (3.3 %) war die Schmerzintensität > 50. Überwiegend wurde der Schmerz als schneidend beschrieben (9/60 Patienten, 15 %). Nach Thoracotomie klagten 14 (51,8 %) Patienten über chronische Beschwerden, davon 5 (18,5 %) mit Analgeticabedarf. Die mittlere Schmerzintensität (Analogskala) betrug nach minimal-invasiver Operation 3,6 Punkte, nach Thoracotomie 14,4 Punkte (p = 0,01). Schlußfolgerungen: Auch nach minimal-invasiven thoraxchirurgischen Eingriffen kommen chronische Beschwerden vor. Diese sind aber seltener und weniger belastend als nach Thoracotomie.
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Passlick, B., Born, C., Mandelkow, H. et al. Langzeitbeschwerden nach minimal-invasiven thoraxchirurgischen Operationen und nach Thoracotomie. Chirurg 72, 934–938 (2001). https://doi.org/10.1007/s001040170091
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001040170091