Skip to main content
Log in

Zum Stellenwert der laparoskopischen Sonographie für das Staging gastrointestinaler Tumoren

  • Klinik und Forschung
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Abstract.

Background: The objective of this study was to evaluate the impact of laparoscopic ultrasound on the staging of gastrointestinal tumors prospectively. Methods: Between 1993 and 2000 staging laparoscopy was performed on 668 patients with various neoplasms. Laparoscopy provided adequate information regarding resectability in 366 patients. Laparoscopic ultrasonography was performed in 302 patients (45 %) using an intraoperative ultrasound unit (B & K) and a semiflexible ultrasound probe (5–7.5 MHz). The results of staging laparoscopy were compared to the preoperative staging and histopathology. Results: Compared to preoperative staging laparoscopic ultrasound provided additional information of therapeutic relevance in 46 of 302 cases (15 %). In a group of 384 patients with tumors of the upper gastrointestinal tract, laparoscopic ultrasound was performed in 186 cases and showed occult liver metastases, M1-lymph nodes, or nonresectable disease in 26 patients. Overall, this technique improved the staging of esophageal, gastric and pancreatic cancer in 12 %, 3 %, and 12 % of the patients, respectively. Laparoscopic ultrasound proved to be most useful in esophageal and pancreatic cancer with a rate of 52 % and 20 % information additional to laparoscopy. The relative contribution of laparoscopic ultrasound to the staging of gastric cancer was only 10 %. Conclusion: Laparoscopic ultrasound improves the diagnostic accuracy of staging laparoscopy. However, routine use of this technique is only justified, if neoadjuvant therapy – particularly in controlled trials – is considered in patients with advanced gastrointestinal cancer.

Zusammenfassung.

Einleitung: Das Ziel dieser Studie war, den Stellenwert der laparoskopischen Sonographie für das Staging gastrointestinaler Tumoren zu überprüfen. Methoden: Von 1993 bis 2000 wurde bei insgesamt 668 Tumorpatienten eine Staginglaparoskopie durchgeführt. Die Indikation zur laparoskopischen Sonographie wurde bei 302 der 668 Patienten (45 %) gestellt. Für die Untersuchung wurde eine semiflexible Multifrequenzsonde (5–7,5 MHz) eingesetzt. Die Ergebnisse der Staginglaparoskopie wurden mit der präoperativen Diagnostik und den histopathologischen Befunden verglichen. Ergebnisse: Die laparoskopische Sonographie lieferte bei 46 der 302 Patienten (15 %) Zusatzinformationen, welche zur Änderung der chirurgischen Therapiestrategie führten. Bei 186 von 384 Patienten mit Carcinomen des oberen Gastrointestinaltrakts wurde eine laparoskopische Sonographie durchgeführt, wobei in 26 Fällen allein durch den Ultraschall Fernmetastasen oder ein unerwartet ausgedehnter Primärtumor diagnostiziert wurden. Prozentuell betrug der Anteil der sonographischen Zusatzbefunde beim Oesophagus-, Magen- und Pankreascarcinom jeweils 12, 3 und 12 %. Beim distalen und Pankreascarcinom war die laparoskopische Sonographie mit einer Rate von 52 % bzw. 20 % deutlich effektiver als beim Magencarcinom (10 %). Schlußfolgerungen: Durch die laparoskopische Sonographie kann die diagnostische Effizienz der Staginglaparoskopie verbessert werden. Ein routinemäßiger Einsatz dieser Technik ist jedoch nur sinnvoll, wenn neoadjuvante Therapiekonzepte bei der Diagnose einer fortgeschrittenen gastrointestinalen Tumorerkrankung zum Tragen kommen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Hünerbein, M., Rau, B., Hohenberger, P. et al. Zum Stellenwert der laparoskopischen Sonographie für das Staging gastrointestinaler Tumoren. Chirurg 72, 914–919 (2001). https://doi.org/10.1007/s001040170088

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001040170088

Navigation