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Therapeutische Strategien bei malignen Weichteiltumoren

Ergebnisse der Weichteiltumor-Registerstudie der CAO

Therapeutic strategies for soft tissue malignancies in adults. Results of the CAD soft tissue tumor register study and approaches to improvement in quality of treatment

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Abstract.

Introduction: This study, carried out by the Surgical Oncology Working Group (CAO) of the German Society for Surgery, was performed to analyse the strategies in the treatment of soft tissue sarcomas in adults. Methods: In a period of 19 months the data on 292 patients suffering from soft tissue sarcomas, treated in 99 surgical departments in Germany, were analysed prospectively. A special questionnaire was developed including pretherapeutic biopsy, previous treatment, definitive surgical treatment, combined modality approach and histopathological results. Results: Thirty-nine per cent of the tumours were treated in university hospitals, 36 % in medical centres, 24 % in regional hospitals. During the observation period two patients were treated on average (median) by each hospital. Limb-sparing treatment was performed in 96 % of the extremity tumours. There was no significant difference in the frequency of R0 resections between the different hospitals. At the university hospitals local extended operations and additive measures were used more often. The indication for adjuvant radiotherapy differed: after compartmental resection, adjuvant radiotherapy was performed in 39 % of cases (19/49); after wide-excision of high-grade tumours, in 45 % of cases (20/44) no adjuvant radiotherapy was necessary. In spite of less radical treatment in tumours of the trunk, additional radiotherapy was not more frequently performed. Conclusion: To improve the quality in the treatment of soft tissue sarcomas it seems to be of great importance to avoid inadequate initial treatment (18 %), to respect the rules of oncological surgery (tumour rupture in 7 % of cases), to improve the histopathological examination (no R classification in 5–12 %) and to develop guidelines for multimodality treatment.

Zusammenfassung.

Einleitung: Ziel einer Weichteiltumor-Registerstudie der Chirurgischen Arbeitsgemeinschaft Onkologie (CAO) der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie war die Erfassung der Behandlungsstrategien bei malignen Weichteiltumoren des Erwachsenen. Methodik: In 19 Monaten wurden Daten von 292 Patienten von 99 chirurgischen Kliniken Deutschlands nach einem speziell entwickelten Dokumentationsbogen prospektiv zur prätherapeutischen Biopsie, Vorbehandlung, definitiven chirurgischen Therapie, zu multimodalen Maßnahmen und zum pathohistologischen Befund erhoben. Ergebnisse: 39 % der Tumoren wurden in Universitätskliniken, 36 % in Schwerpunktkrankenhäusern und 24 % in Krankenhäusern der Grundversorgung behandelt. Im Median behandelten die Kliniken 2 Patienten im Beobachtungszeitraum. Bei Extremitätentumoren kam in 96 % ein extremitätenerhaltendes Vorgehen zur Anwendung. Die Häufigkeit einer R0-Resektion unterschied sich in den einzelnen Kliniken nicht signifikant. An Universitätskliniken kamen lokal ausgedehntere Verfahren und additive Maßnahmen häufiger zur Anwendung. Die Indikation zur adjuvanten Radiotherapie wurde unterschiedlich gestellt. Nach Kompartmentresektion kam sie in 39 % (19/49) zur Anwendung, nach weiter Excision bei high grade-Tumoren wurde auf sie in 45 % (20/44) verzichtet. Obwohl bei Tumoren des Körperstamms die Radikalität des operativen Eingriffs geringer war, kam eine ergänzende Strahlentherapie nicht häufiger zum Einsatz. Schlussfolgerung: Ansatzpunkte für eine Verbesserung der Behandlungsqualität bei Weichteiltumoren sind die Vermeidung einer inadäquaten Vorbehandlung (18 %), die Einhaltung der Regeln der onkologischen Chirurgie (Tumoreinriss in 7 %), die Verbesserung der pathohistologischen Aufarbeitung (fehlende R-Klassifikation in 5–12 %) und die Entwicklung von Leitlinien zur interdisziplinären Therapie.

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Junginger, T., Kettelhack, C., Schönfelder, M. et al. Therapeutische Strategien bei malignen Weichteiltumoren . Chirurg 72, 138–148 (2001). https://doi.org/10.1007/s001040051281

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001040051281

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