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Laparoskopische partielle Fundoplicatio nach Toupet als generelle chirurgische Therapieform der gastrooesophagealen Refluxkrankheit 1-Jahresresultate einer auf 5 Jahre ausgelegten prospektiven Langzeitstudie

1-Jahresresultate einer auf 5 Jahre ausgelegten prospektiven Langzeitstudie

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Abstract.

Introduction: A variety of laparoscopic antireflux operations exist for patients with gastroesophageal reflux diseases (GERD). Most surgeons operate using the concept of “tailored approach”, which depends on esophageal motility. We have abandoned this concept because of the relatively high incidence of wrap-related complications in patients treated with laparoscopic Nissen fundoplication compared with patients treated with partial fundoplication. It is our policy to perform laparoscopic Toupet partial fundoplication in all patients suffering from GERD, independent of their esophageal motility. Methods: In a prospective trial we have assessed and evaluated our 1-year results of the first 100 consecutive patients treated with Toupet partial fundoplication. All patients underwent esophagogastroscopy and 24-h pH manometry before operation. One third of patients (n = 34) underwent control manometry 8 weeks postoperatively. The patients were followed up clinically 1, 2, 6 and 12 months postoperatively. Results: In this study group we achieved a healing rate in GERD of 97 %. In 3 % of patients GERD recurred. The median clinical DeMeester score decreased from 4.27 ± 1.5 points preoperatively to 0.25 ± 0.5 points 1 year postoperatively (P < 0.0005). The median fractional time with pH < 4 decreased from 17.8 % ± 12.5 % preoperatively to 0.9 % ± 1.2 % 8 weeks postoperatively (P < 0.0005). Because of persistent dysphagia 5 % of our patients required postoperative dilatation therapy. The rate of reoperation and mortality was 0 %. The total morbidity rate was 18 %. In 50 % of patients with preoperatively recorded esophageal motility disorder, an improvement of esophageal motility was found postoperatively. Conclusions: Our 1-year results encourage us to continue to perform laparoscopic Toupet partial fundoplication as the primary repair in all GERD patients, independent of their esophageal motility. Laparoscopic Toupet partial fundoplication has proven to be a safe and highly successful therapeutic option in these patients.

Zusammenfassung.

Einleitung: Bei Patienten mit gastrooesophagealer Refluxkrankheit (GERD) kommen je nach Oesophagusmotilität verschiedene laparoskopische Antirefluxverfahren zur Anwendung. Wir haben aufgrund der relativ hohen Incidenz manschettenbedingter Nebenwirkungen der Nissen-Fundoplicatio das Konzept des „tailored approach“ verlassen und führen bei allen Patienten mit GERD unabhängig ihrer Oesophagusmotilität die partielle Fundoplicatio nach Toupet als generelle Therapieform durch. Methoden: In einer auf 5 Jahre ausgelegten prospektiven Studie werden die erzielten 1-Jahresresultate der ersten 100 konsekutiven GERD-Patienten evaluiert. Alle Patientendaten wurden prospektiv in einer Datenbank erfaßt. Alle Patienten erhielten präoperativ eine Oesophagogastroskopie mit 24-Std-pH-Manometrie. Bei einem Drittel der Patienten (n = 34) erfolgte 8 Wochen postoperativ eine Kontrollmanometrie. Die klinischen Nachkontrollen erfolgten 1, 2, 6 und 12 Monate postoperativ. Ergebnisse: Die 1-Jahresheilungsrate der GERD betrug im untersuchten Patientengut 97 %. Bei 3 % der Patienten trat ein Rezidiv der GERD auf. Der mittlere, klinische DeMeester-Score sank von präoperativ 4,27 ± 1,5 Punkte auf 0,25 ± 0,5 Punkte ein Jahr postoperativ (p < 0,0005). Die mittlere Fraktionszeit mit einem pH < 4 sank von 17,8 ± 12,5 % der Meßperiode auf 0,9 ± 1,2 % 8 Wochen postoperativ (p < 0,0005). Wegen persistierender Dysphagiesymptome erhielten 5 % der Patienten eine postoperative Bougierungsbehandlung. Die Reoperations- und Letalitätsrate betrug 0 % bei einer Gesamtmorbiditätsrate von 18 %. Bei 50 % der Patienten mit präoperativ nachgewiesener Oesophagusmotilitätsstörung führte die Operation zu einer Verbesserung der Oesophagusmotilität postoperativ. Schlußfolgerungen: Aufgrund der 1-Jahresresultate halten wir vorerst an der partiellen Fundoplicatio nach Toupet als genereller laparoskopischer Therapieform der GERD fest. Dem laparoskopisch versierten Chirurgen steht mit diesem Verfahren eine sichere und effektive Therapieform zur Verfügung.

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Holzinger, F., Banz, M., Tscharner, GG. et al. Laparoskopische partielle Fundoplicatio nach Toupet als generelle chirurgische Therapieform der gastrooesophagealen Refluxkrankheit 1-Jahresresultate einer auf 5 Jahre ausgelegten prospektiven Langzeitstudie. Chirurg 72, 6–13 (2001). https://doi.org/10.1007/s001040051260

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