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Minimal-invasive Parathyreoidektomie in Lokalanaesthesie in Verbindung mit Ultrasonographie, Sestamibi-Szintigraphie und intraoperativer Parathormonmessung

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Abstract.

Introduction: The standard procedure in patients with primary hyperparathyroidism (pHPT) includes cervical exploration and identification of all four enlarged parathyroid glands. New localization techniques, i. e., ultrasonography associated with color duplex sonography, 99 mTc-sestamibi scintigraphy and the possibility of intraoperative parathormone (iPTH) measurement permit minimally invasive parathyroidectomy (MIP). Three different methods have been established: minimally invasive open parathyroidectomy, endoscopic parathyroidectomy and video-assisted parathyroidectomy. We present our experience with open MIP with the patient under local anesthesia (LA). Methods: In 25 patients with pHPT the operation was started under local anesthesia. Preoperatively, ultrasonography and sestamibi scintigraphy were performed in each patient. iPTH measurement was carried out intraoperatively. Results: In 23 patients (92 %) the operation was done successfully in LA. There were no postoperative complications. During follow-up none of the patients developed hypercalcemia again. Conclusion: MIP in connection with ultrasonography, sestamibi scintigraphy and intraoperative PTH measurement offers a promising treatment for patients with pHPT.

Zusammenfassung.

Einleitung: Die Standardoperation beim primären Hyperparathyreoidismus (pHPT) beinhaltet eine cervicale Exploration und die Darstellung aller 4 Nebenschilddrüsen. Neue Lokalisationsmethoden, wie die 99 mTc-Sestamibi-Szintigraphie in der Schnittbildtechnik, die cervicale Sonographie in Verbindung mit Farbduplexsonographie und die intraoperative Messung des intakten Parathormons (iPTH) ermöglichen die minimal-invasive Parathyreoidektomie (MIP). Drei Techniken haben sich etabliert: minimal-invasive offene Parathyreoidektomie in Vollnarkose oder Lokalanaesthesie (LA), endoskopische und video-assistierte Technik. Wir stellen unsere Erfahrungen mit MIP in LA vor. Methoden: Bei 25 Patienten mit pHPT wurde der Eingiff in LA begonnen. Bei allen Patienten erfolgten präoperativ eine Sonographie und Sestamibi-Szintigraphie, intraoperativ die iPTH-Messung. Ergebnisse: Bei 23 Patienten (92 %) wurde der Eingriff in LA erfolgreich beendet. Alle Patienten konnten 24 Std. nach der Operation ohne Komplikationen entlassen werden. Es traten keine erneuten Hypercalcämien auf. Schlußfolgerung: MIP in LA in Verbindung mit Sonographie, Sestamibi-Szintigraphie und iPTH-messung stellt eine erfolgversprechende Vorgehensweise bei Patienten mit einem pHPT dar.

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Frilling, A., Görges, R., Clauer, U. et al. Minimal-invasive Parathyreoidektomie in Lokalanaesthesie in Verbindung mit Ultrasonographie, Sestamibi-Szintigraphie und intraoperativer Parathormonmessung. Chirurg 71, 1474–1479 (2000). https://doi.org/10.1007/s001040051246

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001040051246

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