Abstract.
Introduction: Idiopathic segmental infarction of the peritonealized intra-abdominal fatty tissue is a rare cause of acute abdominal distress. Patients are operated for by suspected acute appendicitis or cholecystitis, and the true diagnosis is made intraoperatively. Methods: A 32-year-old woman was admitted to our hospital with a 2-day history of pain in the right upper abdomen. Clinical presentation suggested acute cholecystitis, but laboratory evaluation and sonography revealed no pathological findings. Because of a distinctly palpable and very painful epigastric tumor 2 × 3 × 3 cm, a CT scan was performed, that showed a clearly circumscribed mass in the ligamentum teres hepatis with hyperattenuating, infiltrating streaks. Laparoscopy was performed, and a tumor was found, that was adherent to the stomach's antrum and could easily be resected. Twenty-four hours after surgery the patient only felt slight discomfort and could be dismissed on the second day. Pathology report revealed a hemorrhagic infarction of the fatty tissue, which can be histologically found in idiopathic segmental necrosis of the greater omenum or the appendices epiploicae. Conclusions: Laparoscopy is an excellent diagnostic tool and also has therapeutic possibilities. Resection of the necrotic tissue ensures faster recovery and pain control and should be performed to prevent complications such as bacterial superinfection with formation of an abscess or spontaneous bleeding.
Zusammenfassung.
Einleitung: Seltene Ursachen für ein akutes Abdomen sind idiopathische Nekrosen intraabdominal gelegenen peritonealisierten Fettgewebes. Die Diagnose wird kaum je präoperativ gestellt und die Patienten werden meist unter der Verdachtsdiagnose einer Appendicitis oder Cholecystitis operiert. Methoden: Wir berichten über eine 32 jährige Patientin, die uns aufgrund von Schmerzen im rechten Oberbauch, welche bereits 2 Tage andauerten, zugewiesen wurde. Die Klinik suggerierte eine akute Cholecystitis, Labor und Ultraschall waren indes unauffällig. Wegen eines deutlich palpablen und stark druckdolenten, epigastrischen Tumors von 2 × 3 × 3 cm Größe wurde eine Computertomographie (CT) durchgeführt, die einen gut abgrenzbaren, entzündlich infiltrierten Anteil des auffällig fetthaltigen Lig. teres hepatis nachwies. Mittels Laparoskopie wurde der mit dem Magenantrum verklebte nekrotische Fettzipfel reseziert. Die Patientin war 24 Std. postoperativ nahezu beschwerdefrei und verließ das Spital nach 2 Tagen. Die anschließend histologisch bestätigte hämorrhagische Fettgewebsnekrose erinnert an die Befunde, wie sie beim segmentalen Netzinfarkt und die Appendicitis epiploica beobachtet werden können. Schlussfolgerungen: Die Laparoskopie bietet neben der erweiterten Diagnostik die Möglichkeit zur Therapie. Die Resektion führt zu rascher Beschwerdefreiheit und verhindert Komplikationen wie die bakterielle Superinfektion mit Abscessbildung oder spontane intraabdominelle Blutungen.
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Goti, F., Reinhart, M. & Decurtins, M. Idiopathische segmentale Fettgewebsnekrose des Lig. teres hepatis . Chirurg 71, 225–227 (2000). https://doi.org/10.1007/s001040051042
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001040051042