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Troponin T als biochemischer Marker der Myokard-Kontusion in der Frühphase nach Trauma Diagnostische Wertigkeit eines qualitativen bedside Schnelltests

Diagnostische Wertigkeit eines qualitativen bedside Schnelltests

  • Klinik und Forschung
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Summary.

Introduction: To evaluate within a trauma population the diagnostic value of a qualitative test (TROPT® Rapid Assay) for the specific detection of circulating cardiac troponin T (cTnT) in comparison with the traditionally used CK/CK-MB ratio especially in the early in-hospital phase. Methods: Prospective study in trauma patients over a 12-month period. Multifacetted diagnostic approach to myocardial cell injury based on quantitative as well as qualitative cTnT and CK-MB/CK measurements, electrocardiographic (ECG) and echocardiographic (TTE) findings. Setting: A regional trauma centre, the Federal Armed Forces Medical Centre Ulm, Germany. Subjects: One hundred and twenty-five patients with major blunt trauma admitted to the Federal Armed Forces Medical Centre Ulm between October 1995 and November 1996. Results: The TROPT® Rapid Assay results significantly correlated with the results of the quantitative cTnT determinations (P < 0.001; sensitivity 1.0 and 0.86/specificity 0.96 and 0.94 upon hospital admission and completion of diagnostic procedures). There was no significant correlation between CK-MB/CK ratio and quantitative cTnT findings. Upon hospital admission all patients whose quantitative cTnT measurement showed a positive test result (≥ 0.2 μg/l) also had a positive TROPT® Rapid Assay result (negative prediction value 1.0). There was a significant correlation of TROPT® Rapid Assay results and the diagnosis of a concomitant „chest trauma“ (P < 0.002). While a significant correlation between the TROPT® Rapid Assay results and specific ECG changes was observed (P < 0.008), the findings relating to CK-MB/CK ratio did not show any significant relation to specific ECG or specific TTE changes. A significant correlation between TROPT® Rapid Assay results and myocardial lesion related specific therapeutic interventions was observed (P < 0.01; specificity 1.0, sensitivity 0.11). Conclusions: Within a multifacetted diagnostic approach to blunt cardiac trauma, cTnT should replace CK-MB as the biochemical marker of choice. The TROPT® Rapid Assay is a test which rapidly and accurately enables the trauma team to differentiate patients with and without myocardial cell injury. It does not efficiently identify trauma patients at risk for the development of cardiac complications.

Zusamenfassung.

Einleitung und Methode: Die diagnostische Eingrenzung der Myocard-Kontusion, insbesondere in der Frühphase nach Trauma, ist nach wie vor schwierig. Ziel der vorliegenden Studie über einen Zeitraum von einem Jahr an 125 schwer Traumatisierten (92 männl., 33 weibl.; Alter 35,4 ± 19,2 Jahre; ISS: 23,4 ± 16,0) war es, die Wertigkeit eines qualitativen Troponin T bedside Schnelltests (TROPT®) im Rahmen des diagnostischen Screenings der Myokard-Kontusion in der Frühphase nach Trauma zu untersuchen. Ergebnisse und Schlußfolgerung: Die Ergebnisse dieser Untersuchung lassen zum einen den Schluß zu, daß der qualitative TROPT® Schnelltest bereits in der frühen innerklinischen Versorgungsphase mit hoher Sensitivität und Spezifität die Sicherung bzw. den Ausschluß einer myokardialen Zellschädigung erlaubt. Zum anderen lassen sie den Schluß zu, daß der qualitative TROPT® Schnelltest als biochemischer Marker für die Myokard-Kontusion der Kreatinkinase (CK) bzw. MB Isoenzym der CK (CK-MB)-Bestimmung aufgrund seiner deutlich erhöhten Spezifität überlegen ist. In Kombination mit weiteren klinischen Screening Untersuchungen, wie 12-Kanal EKG sowie 2-D-Echokardiographie, kann so frühzeitig eine zuverlässige diagnostische Eingrenzung der Myokard-Kontusion erfolgen. Der TROPT® Schnelltest ist nicht geeignet mit ausreichender Sensitivität diejenigen Patienten zu identifizieren, welche infolge einer Myokard-Kontusion schwerwiegende kardiale Komplikationen entwickeln.

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Helm, M., Hauke, J., Weiss, A. et al. Troponin T als biochemischer Marker der Myokard-Kontusion in der Frühphase nach Trauma Diagnostische Wertigkeit eines qualitativen bedside Schnelltests. Chirurg 70, 1347–1352 (1999). https://doi.org/10.1007/s001040050792

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050792

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