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Thymektomie bei Myasthenia gravis – eine Standortanalyse

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Summary.

Between May 1992 and June 1997, 11 patients with myasthenia gravis and 1 asymptomatic patient with thymoma underwent extensive thymectomy through a median sternotomy. Seven patients were male and 5 female. The mean age at onset of myasthenia gravis was 46.5 (13–73) years. The interval between the first symptom and diagnosis was 3.6 months (1 week – 7 months), between the first symptom and thymectomy 8.3 months (2 weeks – 36 months) and the mean follow-up period was 28.4 months (3–57 months). Clinical improvement after extensive thymectomy was noted in 80 % of patients. Four patients became asymptomatic under decreased medication. Thymectomy was found to be beneficial even in older patients or patients with the purely ocular type of myasthenia gravis. There was no perioperative mortality or long-term morbidity.

Zusammenfassung.

Zwischen Mai 1992 und Juni 1997 wurde bei 11 Patienten mit Myasthenia gravis und einem asymptomatischen Thymompatient eine erweiterte Thymektomie über den Zugang einer medianen Sternotomie durchgeführt. Sieben Patienten waren männlich und 5 weiblich. Das mittlere Manifestationsalter der Myasthenia gravis betrug bei den symptomatischen Patienten 46,5 (13–73) Jahre. Vom Erstsymptom bis zur Diagnosestellung vergingen 3,6 Monate (1 Woche – 7 Monate) und bis zur Thymektomie 8,3 Monate (2 Wochen – 36 Monate). Der postoperative Beobachtungszeitraum betrug 28,4 Monate (3–57 Monate). Eine klinische Besserung konnte bei 80 % der Patienten festgestellt werden. Vier Patienten wurden asymptomatisch bei verminderter Medikation. Von der Thymektomie profitierten sowohl die Mehrzahl der über 50 jährigen als auch Patienten mit einem rein oculären Typ der Myasthenia gravis. Wir konnten weder eine perioperative Letalität noch eine Langzeitmorbidität feststellen.

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Schulze, W., Laczkovics, A., Richter, J. et al. Thymektomie bei Myasthenia gravis – eine Standortanalyse. Chirurg 69, 1345–1351 (1998). https://doi.org/10.1007/s001040050582

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050582

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