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Die Coarctatio der thoracoabdominalen Aorta

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Summary.

Coarctation of the thoracic or abdominal aorta often is associated with reduced perfusion of one or both kidneys, resulting in severe renovascular hypertension, which significantly influences the spontaneous course of these patients. Fourteen of 15 patients who were operated upon between 1983 and 1996 suffered from arterial hypertension. Thirteen patients had ischemia of one or both kidneys resulting from renal artery stenosis or stenosis of the descending or visceral aorta. Because of a hemodynamically significant stenosis the aorta was reconstructed in 11 patients by interposition graft, bypass, or patchplasty. Concerned renal or visceral arteries were reconstructed by bypass/interposition graft, patchplasty, or reimplantation. One patient died, presumably from septic bleeding, 3 weeks postoperatively. There was a cure of hypertension in 3 and an improvement in 6 patients. In the individual patient hypertension could be cured more often if the diagnosis of coarctation were established early.

Zusammenfassung.

Die Coarctatio der thorakalen und abdominalen Aorta führt oft zu einer Minderperfusion einer oder beider Nieren mit schwerer renovasculärer Hypertonie, die für das weitere Schicksal der Patienten bestimmend ist. Bei 14 von 15 Patienten, die im Zeitraum von 1983 bis 1996 operiert wurden, lag eine arterielle Hypertonie vor. Dreizehn Patienten hatten eine Minderperfusion einer oder beider Nieren durch Nierenarterienstenose (NAST) oder Stenosen der Aorta descendens oder visceralis. Bei 11 Patienten wurde die Aorta wegen einer hämodynamisch relevanten Stenose durch Bypass, Interponat oder Patch-Plastik rekonstruiert. Betroffene Nieren- oder Visceralarterien wurden mittels Bypass/Interponat, Patch-Plastik oder Reimplantation wiederhergestellt. Ein Patient starb 3 Wochen postoperativ vermutlich an einer septischen Blutung. Die Hypertonie war bei der Nachuntersuchung bei 3 Patienten geheilt und bei 6 Patienten gebessert. Die Hypertonie könnte öfter geheilt werden, wenn die Diagnose der Coarctatio früher gestellt würde.

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Reiher, L., Sandmann, W. Die Coarctatio der thoracoabdominalen Aorta. Chirurg 69, 753–758 (1998). https://doi.org/10.1007/s001040050486

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050486

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