Skip to main content
Log in

Adjuvante regionale arterielle Portchemotherapie nach Resektion colorectaler Lebermetastasen

  • Klinik und Forschung
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Summary.

Between 1986 and 1995 we performed radical hepatic resections (R0 resections) in 109 patients with hepatic metastases following colorectal carcinoma. In 50 patients a hepatic arterial port device was implanted for adjuvant regional chemotherapy (HAI). Mitomycin C, 5-fluorouracil, and since 1993 folinic acid have been administered during 6 monthly repeated courses. In 9 patients, the treatment had to be withdrawn because of complications. The remaining 59 patients were not treated. In 73 % of the patients after port implantation mostly minor complications occurred during chemotherapy. Our results confirmed a markedly increased survival rate during the first 3 postoperative years, followed by a prolongation of median survival time of treated patients compared to untreated patients. Nevertheless, the observed differences of median survival were not statistically different. In contrast, the 5-year survival rates of both groups were not different. The frequency, localization, and resectability of recurrences were not influenced by adjuvant chemotherapy. However, the lengthening of mean survival time in the treated group might reflect a delay in the occurrence of early recurrences. In conclusion, adjuvant hepatic arterial chemotherapy following resection of colorectal hepatic metastases might be able to prolong the time until recurrence, but does not help to avoiding it. Therefore, it did not increase the rate of cure following R0 resections of colorectal hepatic metastases in our series. Taking into account the high rate of local complications of the port systems in our series, angiographic controls are strongly recommended prior to each chemotherapeutic cycle.

Zusammenfassung.

Im Zeitraum von 1986 bis 1995 wurden 109 Patienten einer R0-Resektion von Lebermetastasen colorectaler Carcinome unterzogen. Bei 50 Patienten wurde ein Portsystem zur postoperativen adjuvanten regionalen Chemotherapie in die A. hepatica implantiert. Insgesamt wurden sechs monatliche Zyklen unter Verwendung von Mitomycin C, 5-Fluorouracil (5-FU) und seit 1993 auch Folinsäure durchgeführt. Bei neun Patienten dieser Gruppe mußte eine ursprünglich vorgesehene Therapie wegen aufgetretener Portkomplikationen vorzeitig abgebrochen werden. Die verbleibenden 59 Patienten wurden nicht adjuvant therapiert. Insgesamt traten während der Therapie bei 73 % der Patienten meist leichte Komplikationen auf. In der Gruppe der adjuvant behandelten Patienten zeigte sich ein deutlicher, wenngleich statistisch nicht signifikanter Überlebensvorteil während der ersten drei postoperativen Jahre, der mit einer Verlängerung der medianen Überlebenszeit gegenüber der unbehandelten Gruppe bei gleichbleibender 5-Jahres-Überlebensrate einherging. Die Häufigkeit, Lokalisation und Resektabilität auftretender Tumorrezidive wurde durch die adjuvante Therapie jedoch nicht beeinflußt. Die hier beobachtete Verlängerung der Überlebenszeit könnte eine durch die Therapie verzögerte Manifestation von Rezidiven reflektieren. Zusammengefaßt führte die adjuvante regionale Chemotherapie in unserer Studie am ehesten zu einer zeitlich begrenzten Beeinflußung der Rezidiventwicklung, nicht jedoch zu einer Vermeidung der Rezidiventstehung mit konsekutiver Erhöhung der Rate von Langzeitüberlebenden nach R0-Resektionen von colorectalen Lebermetastasen. Eine routinemäßige angiographische Lagekontrolle des Portsystems vor jedem Therapiezyklus ist angesichts der hohen lokalen Komplikationsrate zur Therapiekontrolle notwendig.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Riesener, KP., Winkeltau, G., Kasperk, R. et al. Adjuvante regionale arterielle Portchemotherapie nach Resektion colorectaler Lebermetastasen. Chirurg 69, 741–746 (1998). https://doi.org/10.1007/s001040050484

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050484

Navigation