Summary.
This paper uses definitions of a consensus conference (ACCP/CCM) describing the epidemiology of SIRS, sepsis and septic shock in surgical ICU patients. During a period of 2 years a total of 656 patients were prospectively enrolled into the study. 335 patients (51.1 % of the total population) developed SIRS (systemic inflammatory response syndrome); in 65 of these patients infection could be documented, i. e. they met the criteria of sepsis. 47 of these 65 septic patients developed septic shock, with mortality of 53.2 %. SIRS is associated with a high sensitivity but a low specificity in predecting the outcome of ICU patients. Moreover, SIRS and sepsis appear to be of minor clinical relevance. On the contrary, septic shock describes a very high risk group of patients which should be characterized more closely in future studies.
Zusammenfassung.
Das Krankheitsbild der Sepsis wird teilweise sehr unterschiedlich definiert. In vorliegender Arbeit werden deshalb die Definitionen einer „Consensus Conference“ (ACCP/CCM) bei allgemeinchirurgischen Intensivpatienten angewendet und auf ihre praktische Konsequenz hin überprüft. In einem Zeitraum von 2 Jahren wurden 656 Patienten während ihres Intensivaufenthaltes prospektiv erfaßt. 335 Patienten (51,1 %) des Gesamtkollektivs zeigten ein SIRS („systemic inflammatory response syndrome“). Von diesen gelang bei 65 Patienten ein Infektnachweis, womit sie die geforderten Bedingungen der Sepsis erfüllten. Von diesen 65 Sepsispatienten entwickelten 47 einen septischen Schock mit einer Letalität von 53,2 %. SIRS ist bzgl. des Kriteriums Überleben/Nichtüberleben sehr sensitiv, aber wenig spezifisch. SIRS und Sepsis erscheinen klinisch wenig relevant, dagegen läßt sich mit dem Begriff „septischer Schock“ eine Hochrisikogruppe beschreiben, die es weiter zu charakterisieren gilt.
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Wade, S., Büssow, M. & Hanisch, E. Epidemiologie von SIRS, Sepsis und septischem Schock bei chirurgischen Intensivpatienten. Chirurg 69, 648–655 (1998). https://doi.org/10.1007/s001040050470
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050470