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Die duodenumerhaltende Pankreaskopfresektion zur Behandlung von benignen Pankreaskopftumoren

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Summary.

Benign tumors of the pancreatic head are normally treated by a partial duodenopancreatectomy. This operation has been developed for the treatment of malignant alterations in the pancreatic head and includes resection of the gastric bowel, duodenum and common bile duct. The aim of this study was to evaluate whether the less radical duodenum-preserving pancreatic head resection is a suitable surgical procedure in the treatment of benign pancreatic head tumors. From May 1982 to December 1996, seven patients underwent surgical treatment for benign pancreatic head tumors. Two patients suffered from gastrinoma of the pancreatic head, four exhibited a serous or mucinous cystadenoma, and one patient suffered from an intraductal papillary-mucinous tumor in this region. All patients were treated by duodenum-preserving pancreatic head resection. The operation was easily performed with little blood loss and a low rate of complications. None of the patients had to be reoperated upon due to postoperative surgical complications. After a follow-up period of a median 3 years, six of seven patients were had no recurrence of the disease and were symptom-free. One patient who had initially been operated on for gastrinoma still exhibited high gastrin values postoperatively. The endocrine and exocrine pancreatic function was not impaired in the early and late postoperative phase as compared to the preoperative assessment. From our results, it is concluded that duodenum-preserving pancreatic head resection is an adequately radical, yet organ-preserving procedure for the treatment of benign tumors of the pancreatic head without compromising endocrine and exocrine function.

Zusammenfassung.

Bislang werden benigne Tumoren im Bereich des Pankreaskopfes durch partielle Duodenopankreatektomie chirurgisch behandelt. Diese für die malignen Veränderungen im Bereich des Pankreaskopfes entwickelte Operation ist sehr ausgedehnt und mit einer hohen perioperativen Morbidität sowie Letalität belastet. Ziel dieser Studie war es, festzustellen, ob die organsparendere duodenumerhaltende Pankreaskopfresektion ebenfalls ein ausreichend radikales Verfahren bei benignen Tumoren des Pankreaskopfes darstellt. Von Mai 1982 bis Dezember 1996 wurden insgesamt 7 Patienten aufgrund von benignen Pankreaskopftumoren operiert. Zwei Patienten litten an benignen Gastrinomen, weitere 5 Patienten an serösen und mucinösen Cystadenomen sowie an einem intraduktal papillär-mucinösen Tumor. Bei allen Patienten wurde eine duodenumerhaltende Pankreaskopfresektion durchgeführt. Diese Operation konnte bei den Patienten blutsparend und nahezu komplikationslos durchgeführt werden. Bei keinem Patienten kam es, bedingt durch eine chirurgische Komplikation, zur Reoperation. Bei einer Nachbeobachtungszeit im Median von 3 Jahren waren 6 von 7 Patienten beschwerdefrei, bei einer Patientin, die aufgrund eines Gastrinoms operiert wurde, wurden spätpostoperativ noch erhöhte Gastrinwerte festgestellt. Im Vergleich zu der präoperativen Funktionstestung zeigte sich, daß die endokrine wie exokrine Funktion durch die Operation nur gering beeinträchtigt war. Bei strenger Indikationsstellung können somit benigne Tumore im Bereich des Pankreaskopfes durch eine duodenumerhaltende Pankreaskopfresektion adäquat, ausreichend radikal, komplikationsarm und ohne andauernde Einschränkung der exo- und endokrinen Funktionen behandelt werden.

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Schoenberg, M., Hepp, G. & Beger, H. Die duodenumerhaltende Pankreaskopfresektion zur Behandlung von benignen Pankreaskopftumoren. Chirurg 69, 633–638 (1998). https://doi.org/10.1007/s001040050467

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050467

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