Summary.
Today a large number of operative procedures on retroperitoneal organs can be performed using minimally invasive techniques. The retroperitoneal space can be reached laparoscopically through the peritoneal cavity or by the direct retroperitoneoscopic approach. The correct anatomical placement of the first trocar is of particular importance in procedures with the patient in lateral decubitus position in order to avoid injuries. The overview is worse than in conventional surgery because of the magnifying effect of the laparoscope, which is, furthermore, positioned very close to the operative field. It is therefore of great importance for the surgeon to use anatomical structures for orientation. The decisive anatomical aspects and landmarks in different minimally invasive operations on retroperitoneal organs are outlined.
Zusammenfassung.
Eine Vielzahl von operativen Eingriffen an retroperitonealen Organen wird inzwischen auch minimal-invasiv durchgeführt. Das Retroperitoneum kann transabdominell laparoskopisch oder direkt retroperitoneoskopisch erreicht werden. Insbesondere bei Operationen in Seitenlage des Patienten ist auf die anatomisch korrekte Plazierung der Trokare zu achten, um Verletzungen zu vermeiden. Durch die Nähe des Laparoskops zum Operationssitus und den Vergrößerungseffekt der Optik ist das Gesichtsfeld stark eingeschränkt und die Übersicht daher schlechter als beim offenen Operieren. Es ist daher notwendig, sich an anatomischen Leitstrukturen zu orientieren. Für verschiedene minimal-invasive Eingriffe an retroperitonealen Organen werden die entscheidenden anatomischen Aspekte und Orientierungshilfen dargestellt.
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Nies, C. Anatomie des Retroperitoneums aus der Sicht des minimal-invasiven Chirurgen. Chirurg 69, 597–603 (1998). https://doi.org/10.1007/s001040050462
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050462