Summary.
Transabdominal ultrasound in the hydrotechnique (hydrosonography) was compared with endosonography for the locoregional staging of gastric cancer. For this purpose 52 consecutive patients were examined by endosonography (7.5 and 12 MHz) and hydrosonography (3.75 MHz). Forty-nine of the 52 tumors could be examined by endosonography and 41 by hydrosonography. The T-staging accuracy rate of endosonography was 74 % and 46 % for hydrosonography. Carcinoma of the cardia are often classified as uT3 and hT3 preoperatively and pT2 postoperatively due to infiltration of the subserosal fat. The N-staging accuracy rate of endosonography was 86 % and 61 % for hydrosonography. Based on these results, transabdominal ultrasound in the hydrotechnique (hydrosonography) cannot replace endosonography in gastric cancer staging. However, when performed in conjunction with conventional ultrasound, hydrosonography provides useful information about the local tumor stage, especially in cases of advanced and stenotic tumors.
Zusammenfassung.
In einer prospektiven Untersuchung wird die transabdominelle Sonographie in Hydrotechnik (Hydrosonographie) mit der Endosonographie zum locoregionären Staging des Adenocarcinoms des Magens verglichen. Dazu wurden 52 konsekutive Patienten sowohl endosonographisch (7,5 und 12 MHz) als auch hydrosonographisch (3,75 MHz) untersucht. 49 der 52 Tumoren konnten endosonographisch, 41 hydrosonographisch untersucht werden. Die Genauigkeit der Endosonographie zur T-Klassifizierung betrug 74 %, die der Hydrosonographie 46 %. Kardiacarcinome wurden oft aufgrund des subserösen Fettgewebes präoperativ als uT3 oder hT3, postoperativ als pT2 klassifiziert. Die Genauigkeit der Endosonographie in der Lymphknotendiagnostik betrug 86 %, die der Hydrosonographie 61 %. Aufgrund dieser Ergebnisse kann die transabdominelle Sonographie in Hydrotechnik die Endosonographie nicht ersetzen. Die Hydrosonographie kann jedoch im Rahmen der allgemeinen abdominellen Sonographie eine Erweiterung der orientierenden Untersuchung darstellen und in besonderen Fällen (z. B. stenosierende Tumoren) kann sie ohne Strahlenbelastung wichtige Informationen über das lokale Tumorstadium liefern.
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Kuntz, C., Düx, M., Pollock, A. et al. Hydrosonographie als Alternative oder Ergänzung zur Endosonographie beim Magencarcinom. Chirurg 69, 438–442 (1998). https://doi.org/10.1007/s001040050435
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050435